Alles over vakanties op én met de fiets

Vakantie in de Alpen

marijn1982
Forum-lid

marijn1982 20 mei 2007 23:24

Over fietsen in de Alpen zijn ongetwijfeld tientallen topics, ik kan ze alleen ff niet zo snel vinden, dus ik start er zelf maar weer een.
Ik ga deze zomer een weekje naar de Alpen met als hoofddoel de volledige route van de Marmotte te fietsen. Is hier een specifieke voorbereiding voor nodig, of lukt het me ook met 3500 fietskilometers en 15000 hoogtemeters in de benen?
Nog een andere vraag. Weet iemand van jullie nog welke klimmen ik perse wel en niet moet doen?

proosi
Forum-lid

proosi 21 mei 2007 01:26

Laat mij in ieder geval weten wanneer je gaat, misschien kunnen we ook stukken samen fietsen. Rondom alpe d'huez zijn er genoeg klimmetjes te vinden om je voor te bereiden op de route van de marmotte. Kijk hiervoor op cylingcols.com. Een beetje klimritme van te voren opdoen is nooit verkeerd, maar een algemene goede conditie is belangrijker. Die kun je in NL prima krijgen. Het is dan in de bergen gewoon een zaak van niet te zwaar trappen en rustig aan beginnen, dan kom je er wel.
groetjes gerard

harrebas
Forum-lid

harrebas 21 mei 2007 10:17

Quoten: Origineel geplaatst door Marijn1982 op 20 Mei 2007

Over fietsen in de Alpen zijn ongetwijfeld tientallen topics, ik kan ze alleen ff niet zo snel vinden, dus ik start er zelf maar weer een.
Ik ga deze zomer een weekje naar de Alpen met als hoofddoel de volledige route van de Marmotte te fietsen. Is hier een specifieke voorbereiding voor nodig, of lukt het me ook met 3500 fietskilometers en 15000 hoogtemeters in de benen?
Nog een andere vraag. Weet iemand van jullie nog welke klimmen ik perse wel en niet moet doen?

Met zoveel kilometers in de benen moet je de Marmotte in ieder geval makkelijk kunnen uitrijden.
Welke hellingen je moet doen? Er ligt daar zoveel in de buurt, gewoon zoveel mogelijk proberen mee te pakken.De Col de Sarenne is prachtig qua natuur en waanzinnig rustig. Rij richting Les Deux Alpes en ga hier linksaf. De rit eindigt in Alpe d'Huez vanwaar je kunt afdalen.Een andere mooie rit is die naar La Berarde. Dit is een prachtige doodloper.
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

marijn1982
Forum-lid

marijn1982 21 mei 2007 19:37

Bedankt voor de tips!
Ik ga van 14 juli tot 21 juli naar Allemont in de Alpen, Gerard

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 22 mei 2007 16:47

als je daar dan toch in de buurt bent, onbekende colletjes:
- oulles: rechtsaf zo'n 3 km op weg naar col d'ornon: 7km à 10%, geen mens te zien en schitterende natuur
- col de saulude: even verder op diezelfde ornon linksaf richting villard reymond: ook 10 km, wisselende percentages, eveneens geen mens te zien en eveneens prachtig!
- col du Sabot: vanuit rochtaillee richting croix de fer en net voorbij de centrale de afslag Vaujany. In Vaujany altijd rechtdoor volgen. Schitterende 2000-er, ten onrechte onbekend. Wel behoorlijk zwaar, maar een heel goeie training op rustige wegen. Geraak je hier vlot boven, dan hoef je nergens schrik voor te hebben.
- ga ook eens naar de Alp via de achterdeur: vanuit rochetaillee naar Villard Reculas en dan op de richel verder naar het dorp Huez, waar je aanpikt op de klassieke klim. Loopt veel lichter 6-8 % en geeft je de kans om naar de alp te gaan via een andere weg. (tip: ik daal steeds langs die zijde, aangezien ik meestal in allemond of rochtaillee kampeer. Bespaart je de vlakke wind-op-kop terugtocht langs de zeer drukke hoofdweg vanuit Bourg. En de afdaling is een stuk sneller en minder technisch)
Geniet ervan, ikzelf vertrek over exact 10 dagen!
hans 

marijn1982
Forum-lid

marijn1982 22 mei 2007 18:32

- col du Sabot: vanuit rochtaillee richting croix de fer en net voorbij de centrale de afslag Vaujany. In Vaujany altijd rechtdoor volgen. Schitterende 2000-er, ten onrechte onbekend. Wel behoorlijk zwaar, maar een heel goeie training op rustige wegen. Geraak je hier vlot boven, dan hoef je nergens schrik voor te hebben.
Hier ben ik vorig jaar geweest. Inderdaad en steile en zware klim. Met de auto al, laat staan met de fiets.
- ga ook eens naar de Alp via de achterdeur: vanuit rochetaillee naar Villard Reculas en dan op de richel verder naar het dorp Huez, waar je aanpikt op de klassieke klim. Loopt veel lichter 6-8 % en geeft je de kans om naar de alp te gaan via een andere weg. (tip: ik daal steeds langs die zijde, aangezien ik meestal in allemond of rochtaillee kampeer. Bespaart je de vlakke wind-op-kop terugtocht langs de zeer drukke hoofdweg vanuit Bourg. En de afdaling is een stuk sneller en minder technisch)
De beklimming/afdaling heb ik ook met de auto gedaan. Inderdaad minder steil, dus das mooi. Laatste stukje over de 'richel' heb ik wel gefietst. Wat is het daar smal zeg. Met de tour vorig jaar kwamen daar enkele ploegleiderswagens en caravaan-auto's langs gereden, dat ging dus maar net...

Plaats reactie