Ik rij mijn kilometers altijd alleen en zie toch ook regelmatig andere meiden/dames in groepen fietsen met mannen.
Iedereen weet dat mannen meer spiermassa hebben dan vrouwen en dat daarmee mi. ook het verschil in een hoge(re) gemiddelde snelheid is verklaart (deels waarschijnlijk).
Mijn vraag aan de dames/meiden hier op dit forum die regelmatig met groepen rijden is hoe zit met met de snelheid. Wordt die aangepast aan het feit dat er vrouwen meerijden of zijn de vrouwen instaat om net zo hard mee te fietsen.
En dan de hamvraag hoe heb je dat geleerd.
Dat is eigenlijk waar ik het meeste nieuwsgierig naar ben.
Is het een aangeboren talent of heel veel fietsen/trainen of wat dan ook.
Hogere snelheid kunnen draaien.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi velo,
In de groep waarin ik meerijdt wordt de snelheid niet aangepast. Het gaat hier wel om een toerclub en geen training van wedstrijdrenners. ALs je in een groep rijdt ga je sowieso harder dan alleen. Als je op kop rijdt is het soms wel zwaar, maar dan kun je ook vragen om wat sneller door te draaien. Als je het echt niet meer trekt (geldt ook voor de mannen) nestel je jezelf achter de toerleider en draai je niet meer mee.
In de groep waarin ik meerijdt wordt de snelheid niet aangepast. Het gaat hier wel om een toerclub en geen training van wedstrijdrenners. ALs je in een groep rijdt ga je sowieso harder dan alleen. Als je op kop rijdt is het soms wel zwaar, maar dan kun je ook vragen om wat sneller door te draaien. Als je het echt niet meer trekt (geldt ook voor de mannen) nestel je jezelf achter de toerleider en draai je niet meer mee.
Hallo, Ik fiets met de jeugd voor de snelheid 1 keer per week, daarnaast ga ik 1 keer per week met de tourders mee, ik draai niet mee op kop ga vlak voor ik op kop kom er tussen. De snelheid heb ik grotendeels gekregen door te beginnen met duurtraining en bij de jeugd mee te fietsen,die gastjes van 12-13 fietsen behoorlijk hard. Als ze bij de tourders aan het eind gaan sprinten lig ik er ook wel af.
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 14 mei 2006 20:43
Hoi Velo!
Ik vrees dat het gewoon niet anders is. Uitzonderingen met talent en zeer veel kracht daargelaten. Fysiologisch zitten mannen en vrouwen gewoon anders in elkaar (niet alleen fysiologisch.....) en dat is ook de reden waarom de vrouwen niet met de mannen meerijden in bijv. de Tour de France. Natuurlijk kun je kracht en souplesse trainen, maar het houdt gewoon een keer op. En dan nog zullen de meeste mannen sterker zijn. Dus maak gebruik van het peloton als je met de mannen meegaat. Of zoek een leuke damesclub. Beetje surfen en je vindt er genoeg!
Ik vrees dat het gewoon niet anders is. Uitzonderingen met talent en zeer veel kracht daargelaten. Fysiologisch zitten mannen en vrouwen gewoon anders in elkaar (niet alleen fysiologisch.....) en dat is ook de reden waarom de vrouwen niet met de mannen meerijden in bijv. de Tour de France. Natuurlijk kun je kracht en souplesse trainen, maar het houdt gewoon een keer op. En dan nog zullen de meeste mannen sterker zijn. Dus maak gebruik van het peloton als je met de mannen meegaat. Of zoek een leuke damesclub. Beetje surfen en je vindt er genoeg!
Belangrijk is dat je vanaf het begin van het seizoen lekker met die kerels mee fietst. Je bouwt zo de snelheid etc. samen met hen verder op. Blijf vooral midden in de groep zitten en laat hen maar op kop rijden. Zelf rijd ik voor het tweede jaar met met mannen mee als enige dame, vorig jaar was het ontzettend aanpoten en dit jaar rij ik lekker mee en rij er regelmatig mannen af. Is erg goed voor je echo en je imago . Houd er verder rekening mee met je trainingschema, dus als je met de mannen mee traint is het vaak een intensieve training, de dag daarop lekker losrijden en herstellen.
Bergop wordt altijd lastiger maar ik hoef in elk geval minder kilo's naar boven te slepen dan de meeste mannen en dan hebben mannen regelmatig het nakijken! Succes !
Bergop wordt altijd lastiger maar ik hoef in elk geval minder kilo's naar boven te slepen dan de meeste mannen en dan hebben mannen regelmatig het nakijken! Succes !
Iedereen hartelijk dank voor haar input mbt. dit ondewerp.
Ik zal proberen om de adviezen ter harte te nemen en waar mogelijk in de praktijk toe te passen.
Waarbij ik wel toegeef niet echt gecharmeerd te zijn van groepen dat is gewoon mijn 'ding' niet.
Verder is gewoon lekker trappen (1 x p/w vaste trainings route is 120 km's) voor mij toch belangrijker dan met een bepaalde snelheid m'n km's maken.
Misschien zal met het verstrijken van de k/m's ook die snelheid wel gaan toenemen.
Bedankt allemaal.
Ik zal proberen om de adviezen ter harte te nemen en waar mogelijk in de praktijk toe te passen.
Waarbij ik wel toegeef niet echt gecharmeerd te zijn van groepen dat is gewoon mijn 'ding' niet.
Verder is gewoon lekker trappen (1 x p/w vaste trainings route is 120 km's) voor mij toch belangrijker dan met een bepaalde snelheid m'n km's maken.
Misschien zal met het verstrijken van de k/m's ook die snelheid wel gaan toenemen.
Bedankt allemaal.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Quote: Origineel geplaatst door margit op 20 Mei 2007
Hallo,
ik draai niet mee op kop ga vlak voor ik op kop kom er tussen.
Zo een dame zit ook in een van onze groepjes erg blij met dit gedrag zijn we niet
vooral omdat ze dan gaten laat vallen,
Mee op kop rijden is iets wat je wel moet leren en desnoods laat je je vrijwel direct weer vallen maar het tussen laten stokt het lekkere draaien van de hele groep
Hallo,
ik draai niet mee op kop ga vlak voor ik op kop kom er tussen.
Zo een dame zit ook in een van onze groepjes erg blij met dit gedrag zijn we niet
vooral omdat ze dan gaten laat vallen,
Mee op kop rijden is iets wat je wel moet leren en desnoods laat je je vrijwel direct weer vallen maar het tussen laten stokt het lekkere draaien van de hele groep
Ik fiets zowel alleen als in een groepje met vooral mannen. Ik ben vorig jaar van club veranderd na een verhuizing, en nu ligt het tempo net een beetje lager en kan ik het prima volgen. Ik heb hooguit moeite als er veel wind is. Bergop kan ik juist relatief goed meekomen - allebei een teken van minder gewicht/minder spiermassa dan de grote, sterke kerels. Op kop rijden doe ik daarom dus ook zelden.
In een groepje fietsen is voor mij juist goed om 'hardheid' te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij aanzetten na de bocht enzo. En ook om wat handiger te worden, want ik ben niet zo'n goeie stuurder en heb dus de neiging om bij elke bocht een gaatje te laten vallen. Die hardheid en handigheid komen dan van pas bij het rijden van cyclo's e.d.
Maar volgens mij is het ook heel belangrijk om als vrouw niet de hele tijd alleen maar met 'snelle mannen' mee te willen, want dan raak je gewoon overtraind. Een aantal van mijn vrouwelijke fietsmaatjes is dat overkomen. Trainen met een goed schema en hartslagmeter kan daar een 'rem' voor zijn.
Louise
In een groepje fietsen is voor mij juist goed om 'hardheid' te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij aanzetten na de bocht enzo. En ook om wat handiger te worden, want ik ben niet zo'n goeie stuurder en heb dus de neiging om bij elke bocht een gaatje te laten vallen. Die hardheid en handigheid komen dan van pas bij het rijden van cyclo's e.d.
Maar volgens mij is het ook heel belangrijk om als vrouw niet de hele tijd alleen maar met 'snelle mannen' mee te willen, want dan raak je gewoon overtraind. Een aantal van mijn vrouwelijke fietsmaatjes is dat overkomen. Trainen met een goed schema en hartslagmeter kan daar een 'rem' voor zijn.
Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
@ drummie 71
mannen kunnen wel makkelijk een gaatje dicht fietsen, maar als ik om op kop te komen al tussen de 37 km p/u en 34 km p/u moet fietsen, dan ben ik al kapot voor ik op kop ben, en dan zak ik meteen in snelheid af waardoor er sowieso gaten vallen. Voor tochten van 70-80 km is het voor mij niet te doen op kop te komen omdat ik dan de afstand niet volhoud.
mannen kunnen wel makkelijk een gaatje dicht fietsen, maar als ik om op kop te komen al tussen de 37 km p/u en 34 km p/u moet fietsen, dan ben ik al kapot voor ik op kop ben, en dan zak ik meteen in snelheid af waardoor er sowieso gaten vallen. Voor tochten van 70-80 km is het voor mij niet te doen op kop te komen omdat ik dan de afstand niet volhoud.
[quote="margit"]@ drummie 71
mannen kunnen wel makkelijk een gaatje dicht fietsen, maar als ik om op kop te komen al tussen de 37 km p/u en 34 km p/u moet fietsen, dan ben ik al kapot voor ik op kop ben, en dan zak ik meteen in snelheid af waardoor er sowieso gaten vallen. Voor tochten van 70-80 km is het voor mij niet te doen op kop te komen omdat ik dan de afstand niet volhoud.[/quote]
Dat geeft niet maar dan draaid het wel en doe je mee
beter overpakken ne meteen zakken dan voor je op kop moet gat laten vallen of al laten Zakken.
Als de hele groep doordraaidt is men juist blij als het blijft draaien
mannen kunnen wel makkelijk een gaatje dicht fietsen, maar als ik om op kop te komen al tussen de 37 km p/u en 34 km p/u moet fietsen, dan ben ik al kapot voor ik op kop ben, en dan zak ik meteen in snelheid af waardoor er sowieso gaten vallen. Voor tochten van 70-80 km is het voor mij niet te doen op kop te komen omdat ik dan de afstand niet volhoud.[/quote]
Dat geeft niet maar dan draaid het wel en doe je mee
beter overpakken ne meteen zakken dan voor je op kop moet gat laten vallen of al laten Zakken.
Als de hele groep doordraaidt is men juist blij als het blijft draaien