@ Scepticus, het gaat mij niet om welke helm wel/niet veilig is middels een test, het gaat mij om een meer informatief geheel: hoe werkt de bescherming van een helm precies, het hoe en waarom van de keuze van helmmaterialen, verschillen tussen helmen (motorhelm, fietshelm, paardrij helm), wanneer een helm vervangen dient te worden en vooral: waarom, schadelijke werking van uv op materialen, dat soort zaken. Meer inzicht, geen testen. Er staan dus geen 'grote belangen' op het spel.
Wat die drie jaar betreft die fiets braaf oplepelt, het wordt hoog tijd dat fiets eens wat kritischer wordt. Hoe zit dat eigenlijk met andere fietsgerelateerde bladen?
Wat aansprakelijkheid betreft, is eigenlijk een andere discussie. Maar goed, een autogordel om doe je zeker ook voor de lol? m.a.w. ik ben er zelf verantwoordelijk voor, het is geen werksituatie, dus ik draag geen gordel? En zorgverzekeraars worden uit de zakken van iedereen betaald...
houdbaarheid helm
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 14 Mei 2007
wanneer een helm vervangen dient te worden en vooral: [...] Er staan dus geen 'grote belangen' op het spel.
Nou, stel dat fiets een onderzoekje zou doen waaruit zou blijken dat helmen wel 10 jaar mee kunnen... daar zouden de adverterende helmenfabrikanten niet blij mee zijn.
Quote:
Wat die drie jaar betreft die fiets braaf oplepelt, het wordt hoog tijd dat fiets eens wat kritischer wordt.
Dat zou ik dus ook heel graag zien, maar zoals ik al zei: Fiets is een lifestyleblad, uitgegeven door een uitgever die gewoon winst wil maken. Wat wil zeggen: schrijven wat de gemiddelde lezer wil lezen (als pure technofreak behoor ik dus gewoon niet tot de doelgroep), en advertenties verkopen. Niks mis mee, bijna alle bladen werken op die manier, maar verwacht dus niet dat Fiets als een soort Consumentenbond voor de belangen van de consument gaat vechten, ultra kritisch gaat testen, misstanden in de Fietsbranche aan de kaak gaat stellen enzovoorts. Fiets verkoopt fietsplezier, dus het moet allemaal wel gezellig en leuk blijven.
Quote:
Wat aansprakelijkheid betreft, is eigenlijk een andere discussie. Maar goed, een autogordel om doe je zeker ook voor de lol? m.a.w. ik ben er zelf verantwoordelijk voor, het is geen werksituatie, dus ik draag geen gordel?
Nee, de wet verplicht jou een gordel te dragen, de deugdelijkheid van ed gordel valt ook onder de APK etc. Dus ook de autogordel is een totaal ander verhaal dan de fietshelm.
wanneer een helm vervangen dient te worden en vooral: [...] Er staan dus geen 'grote belangen' op het spel.
Nou, stel dat fiets een onderzoekje zou doen waaruit zou blijken dat helmen wel 10 jaar mee kunnen... daar zouden de adverterende helmenfabrikanten niet blij mee zijn.
Quote:
Wat die drie jaar betreft die fiets braaf oplepelt, het wordt hoog tijd dat fiets eens wat kritischer wordt.
Dat zou ik dus ook heel graag zien, maar zoals ik al zei: Fiets is een lifestyleblad, uitgegeven door een uitgever die gewoon winst wil maken. Wat wil zeggen: schrijven wat de gemiddelde lezer wil lezen (als pure technofreak behoor ik dus gewoon niet tot de doelgroep), en advertenties verkopen. Niks mis mee, bijna alle bladen werken op die manier, maar verwacht dus niet dat Fiets als een soort Consumentenbond voor de belangen van de consument gaat vechten, ultra kritisch gaat testen, misstanden in de Fietsbranche aan de kaak gaat stellen enzovoorts. Fiets verkoopt fietsplezier, dus het moet allemaal wel gezellig en leuk blijven.
Quote:
Wat aansprakelijkheid betreft, is eigenlijk een andere discussie. Maar goed, een autogordel om doe je zeker ook voor de lol? m.a.w. ik ben er zelf verantwoordelijk voor, het is geen werksituatie, dus ik draag geen gordel?
Nee, de wet verplicht jou een gordel te dragen, de deugdelijkheid van ed gordel valt ook onder de APK etc. Dus ook de autogordel is een totaal ander verhaal dan de fietshelm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quote: Origineel geplaatst door sjoemie op 17 Mei 2007
Als ik het goed begrijp is dit dus juist af te raden en dien ik een nieuwe aan te schaffen ??
Zoals ik al zei: dat is helemaal aan jou.
Als ik het goed begrijp is dit dus juist af te raden en dien ik een nieuwe aan te schaffen ??
Zoals ik al zei: dat is helemaal aan jou.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ligt aan je hoofd
Maar die Parabellum heeft gewoon al wel zo'n klikmechanisme waarmee je m precies pas kan maken, dus wat dat betreft zal ie t niet slechter doen dan wat je nu in de winkel koopt.
Maar die Parabellum heeft gewoon al wel zo'n klikmechanisme waarmee je m precies pas kan maken, dus wat dat betreft zal ie t niet slechter doen dan wat je nu in de winkel koopt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
de buitenste schaal van helm wordt aangetast door U.V stralen
U.V stralen tasten moleculen aan deze kritaliseren en worden harder
en breekbaar,binnenzijde worden vooral aangetast door zuren in ons
zweet dringt in piepshuim en tast deze aan
nogal uitleg hé
U.V stralen tasten moleculen aan deze kritaliseren en worden harder
en breekbaar,binnenzijde worden vooral aangetast door zuren in ons
zweet dringt in piepshuim en tast deze aan
nogal uitleg hé
ja ik ga winnen
Nee, de wet verplicht jou een gordel te dragen, de deugdelijkheid van ed gordel valt ook onder de APK etc. Dus ook de autogordel is een totaal ander verhaal dan de fietshelm.
Nu nog, jazeker. Maar in de toekomst? Ik voorzie dat het in een paar jaar wettelijk geregeld gaat worden; een aanpassing van artikel 60 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV), 1990. Niet voor alle fietsers, maar ATB/Racefietsers. De voorstemmers zullen denk ik vooral niet-fietsers zijn; de tegenstemmers vooral sportieve fietsers...
Nu nog, jazeker. Maar in de toekomst? Ik voorzie dat het in een paar jaar wettelijk geregeld gaat worden; een aanpassing van artikel 60 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV), 1990. Niet voor alle fietsers, maar ATB/Racefietsers. De voorstemmers zullen denk ik vooral niet-fietsers zijn; de tegenstemmers vooral sportieve fietsers...
Hoe wil je het onderscheid 'burgerfiets' / racefiets maken? Krom stuur / recht stuur?
En hoe zit dat met iemand die op een 'mountainbike' naar de supermarkt fietst? En iemand die serieus gaat mountainbiken in het bos? En er zijn ook mensen die als dagelijkse fiets een racefiets gebruiken.
Of geldt het alleen voor fietsers met strakke broekjes aan? Maar mountainbikers rijden ook wel met baggy shorts.
Nee, zo'n onderscheid is onmogelijk te maken. Dus de fietshelm ófwel voor iedereen verplicht (of beneden een bepaalde leeftijd), óf voor niemand.
En voor iedereen verplicht zie ik, gezien de manier waarop de fiets in NL gemiddeld gebruikt wordt, absoluut niet gebeuren. Dus volgens mij de komende 50 jaar nog geen helmplicht voor fietsers.
En hoe zit dat met iemand die op een 'mountainbike' naar de supermarkt fietst? En iemand die serieus gaat mountainbiken in het bos? En er zijn ook mensen die als dagelijkse fiets een racefiets gebruiken.
Of geldt het alleen voor fietsers met strakke broekjes aan? Maar mountainbikers rijden ook wel met baggy shorts.
Nee, zo'n onderscheid is onmogelijk te maken. Dus de fietshelm ófwel voor iedereen verplicht (of beneden een bepaalde leeftijd), óf voor niemand.
En voor iedereen verplicht zie ik, gezien de manier waarop de fiets in NL gemiddeld gebruikt wordt, absoluut niet gebeuren. Dus volgens mij de komende 50 jaar nog geen helmplicht voor fietsers.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 19 Mei 2007
Hoe wil je het onderscheid 'burgerfiets' / racefiets maken? Krom stuur / recht stuur?En hoe zit dat met iemand die op een 'mountainbike' naar de supermarkt fietst? En iemand die serieus gaat mountainbiken in het bos? En er zijn ook mensen die als dagelijkse fiets een racefiets gebruiken.Of geldt het alleen voor fietsers met strakke broekjes aan? Maar mountainbikers rijden ook wel met baggy shorts.Nee, zo'n onderscheid is onmogelijk te maken. Dus de fietshelm ófwel voor iedereen verplicht (of beneden een bepaalde leeftijd), óf voor niemand.En voor iedereen verplicht zie ik, gezien de manier waarop de fiets in NL gemiddeld gebruikt wordt, absoluut niet gebeuren. Dus volgens mij de komende 50 jaar nog geen helmplicht voor fietsers.
Vind het erg off-topic in dit topic over helm-houdbaarheid, deze discussie hoort m.i. meer thuis in het topic altijd een helm?? Deze discussie daar maar heen verplaatsen?
Evenals bromfietsen, motorfietsen, trikes, quads is onderscheid tussen verschillende type fietsen goed te maken. Niet een indeling naar het aantal cc's, aantal wielen, maar type fiets of bijv. snelheid, welke laatste in Belgie voor brommers meende ik het geval is. Type fiets is denk ik het meest voor de hand liggende: stadsfiets, vouwfiets, kinderfiets, racefiets, ligfiets, mountainbike, BMX etc. Lijkt mij allemaal goed organiseerbaar. Dus inderdaad, je gaat met een MTB naar de super, helm op... Niet moeilijk, moet je maar een gewone fiets nemen! Immers met een MTB ga je MTB'en en met een racefiets ga je racefietsen (wielrennen). Met een motor ga je niet fietsen...
En de wet zal in dezen niet multi-interpretabel zijn
Denk ook even aan de discussie over racefietsers op de grote weg i.p.v. het fietspad, ja of nee.
T'is overigens maar een idee, van mij hoeft het niet... De vraag alleen is hoe de gemiddelde Nederlander er over denkt. Zou men eens een onafhankelijk onderzoek naar moeten doen.
Als een helmplicht geregeld moet worden, mag dat wat mij betreft via de zorgverzekeraar. Via de zorgverzekeraar kan het nl. met veel 'effect' geregeld worden, nl. geen helm=niet verzekerd, alle medische kosten betaal je na een ongeval zelf... 6 weken in het ziekenhuis a la 600 euro per dag, n.a.v. een ongeval met je racefiets zonder helm, dat maakt dan een dikke 25000 euro... en daar komt nog behandelingskosten e.d. bij.
Hoe wil je het onderscheid 'burgerfiets' / racefiets maken? Krom stuur / recht stuur?En hoe zit dat met iemand die op een 'mountainbike' naar de supermarkt fietst? En iemand die serieus gaat mountainbiken in het bos? En er zijn ook mensen die als dagelijkse fiets een racefiets gebruiken.Of geldt het alleen voor fietsers met strakke broekjes aan? Maar mountainbikers rijden ook wel met baggy shorts.Nee, zo'n onderscheid is onmogelijk te maken. Dus de fietshelm ófwel voor iedereen verplicht (of beneden een bepaalde leeftijd), óf voor niemand.En voor iedereen verplicht zie ik, gezien de manier waarop de fiets in NL gemiddeld gebruikt wordt, absoluut niet gebeuren. Dus volgens mij de komende 50 jaar nog geen helmplicht voor fietsers.
Vind het erg off-topic in dit topic over helm-houdbaarheid, deze discussie hoort m.i. meer thuis in het topic altijd een helm?? Deze discussie daar maar heen verplaatsen?
Evenals bromfietsen, motorfietsen, trikes, quads is onderscheid tussen verschillende type fietsen goed te maken. Niet een indeling naar het aantal cc's, aantal wielen, maar type fiets of bijv. snelheid, welke laatste in Belgie voor brommers meende ik het geval is. Type fiets is denk ik het meest voor de hand liggende: stadsfiets, vouwfiets, kinderfiets, racefiets, ligfiets, mountainbike, BMX etc. Lijkt mij allemaal goed organiseerbaar. Dus inderdaad, je gaat met een MTB naar de super, helm op... Niet moeilijk, moet je maar een gewone fiets nemen! Immers met een MTB ga je MTB'en en met een racefiets ga je racefietsen (wielrennen). Met een motor ga je niet fietsen...
En de wet zal in dezen niet multi-interpretabel zijn
Denk ook even aan de discussie over racefietsers op de grote weg i.p.v. het fietspad, ja of nee.
T'is overigens maar een idee, van mij hoeft het niet... De vraag alleen is hoe de gemiddelde Nederlander er over denkt. Zou men eens een onafhankelijk onderzoek naar moeten doen.
Als een helmplicht geregeld moet worden, mag dat wat mij betreft via de zorgverzekeraar. Via de zorgverzekeraar kan het nl. met veel 'effect' geregeld worden, nl. geen helm=niet verzekerd, alle medische kosten betaal je na een ongeval zelf... 6 weken in het ziekenhuis a la 600 euro per dag, n.a.v. een ongeval met je racefiets zonder helm, dat maakt dan een dikke 25000 euro... en daar komt nog behandelingskosten e.d. bij.