houdbaarheid helm
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 20 Mei 2007
Evenals bromfietsen, motorfietsen, trikes, quads is onderscheid tussen verschillende type fietsen goed te maken.
En al die mensen die nu met een racefiets of mountainbike boodschappen doen? Nee hoor, dat wordt echt niks.
De Belgische wet maakt inderdaad onderscheid tussen verschillende soorten fietsen, maar singlespeed mountainbikes vallen daarin alweer tussen wal en schip in.
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 20 Mei 2007
Type fiets is denk ik het meest voor de hand liggende: stadsfiets, vouwfiets, kinderfiets, racefiets, ligfiets, mountainbike, BMX etc.
En hoe wil je een cyclocrosser dan noemen? Of een 29" mountainbike? Is dat een mountainbike of een hybride? En een 29" singlespeed mountainbike met spatborden en verlichting? Is dat dan een gewone stadsfiets? nmogelijk, zo'n indeling.
Evenals bromfietsen, motorfietsen, trikes, quads is onderscheid tussen verschillende type fietsen goed te maken.
En al die mensen die nu met een racefiets of mountainbike boodschappen doen? Nee hoor, dat wordt echt niks.
De Belgische wet maakt inderdaad onderscheid tussen verschillende soorten fietsen, maar singlespeed mountainbikes vallen daarin alweer tussen wal en schip in.
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 20 Mei 2007
Type fiets is denk ik het meest voor de hand liggende: stadsfiets, vouwfiets, kinderfiets, racefiets, ligfiets, mountainbike, BMX etc.
En hoe wil je een cyclocrosser dan noemen? Of een 29" mountainbike? Is dat een mountainbike of een hybride? En een 29" singlespeed mountainbike met spatborden en verlichting? Is dat dan een gewone stadsfiets? nmogelijk, zo'n indeling.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Jeetje, het wordt nog laat... Dat wordt morgen half 2 opstaan...
Citaat: En al die mensen die nu met een racefiets of mountainbike boodschappen doen? Nee hoor, dat wordt echt niks.
Echt wel: als je het maar strak genoeg in de wet definieert! Met een racefiets of MTB boodschappen doen?: helm op!!Citaat: De Belgische wet maakt inderdaad onderscheid tussen verschillende soorten fietsen, maar singlespeed mountainbikes vallen daarin alweer tussen wal en schip in.
Da's jammer, moeten ze het maar strakker definiëren. Een MTB, al dan niet single speed, is en blijft een MTB, een mountainbike, om te mountainbiken, niet om boodschappen te doen. Ik ga toch ook niet zeuren om mijn 3 of 7 versnellingen op mijn stadsfiets (mijn 'caféfiets')? Doet versnellingen er iets toe voor een opa van 80 die boodschappen gaat doen?
Citaat: En hoe wil je een cyclocrosser dan noemen? Of een 29" mountainbike? Is dat een mountainbike of een hybride? En een 29" singlespeed mountainbike met spatborden en verlichting? Is dat dan een gewone stadsfiets? nmogelijk, zo'n indeling.
De naam cyclecrosser zegt het al. Fiets voor een cyclecross, veldrit, principieel niet om boodschappen mee te doen. Hybrides, dat wordt inderdaad lastiger, maar goed, geef je degene die een hybridefiets gebruikt voor mountainbiking een uitzondering... een vrijbrief tot helmplicht
Verlichting is wettelijk verplicht voor iedere fiets, als racefietser riskeer je in het donker (des ochtends vroeg, of ''s avonds laat) dus een bekeuring. Spatborden, dat lijkt mij er niet toe doen, althans ik ben er in diverse wet- en regelgeving niets over tegengekomen (en doet m.i. niets van de zaak "helmplicht" af).
Citaat: En al die mensen die nu met een racefiets of mountainbike boodschappen doen? Nee hoor, dat wordt echt niks.
Echt wel: als je het maar strak genoeg in de wet definieert! Met een racefiets of MTB boodschappen doen?: helm op!!Citaat: De Belgische wet maakt inderdaad onderscheid tussen verschillende soorten fietsen, maar singlespeed mountainbikes vallen daarin alweer tussen wal en schip in.
Da's jammer, moeten ze het maar strakker definiëren. Een MTB, al dan niet single speed, is en blijft een MTB, een mountainbike, om te mountainbiken, niet om boodschappen te doen. Ik ga toch ook niet zeuren om mijn 3 of 7 versnellingen op mijn stadsfiets (mijn 'caféfiets')? Doet versnellingen er iets toe voor een opa van 80 die boodschappen gaat doen?
Citaat: En hoe wil je een cyclocrosser dan noemen? Of een 29" mountainbike? Is dat een mountainbike of een hybride? En een 29" singlespeed mountainbike met spatborden en verlichting? Is dat dan een gewone stadsfiets? nmogelijk, zo'n indeling.
De naam cyclecrosser zegt het al. Fiets voor een cyclecross, veldrit, principieel niet om boodschappen mee te doen. Hybrides, dat wordt inderdaad lastiger, maar goed, geef je degene die een hybridefiets gebruikt voor mountainbiking een uitzondering... een vrijbrief tot helmplicht
Verlichting is wettelijk verplicht voor iedere fiets, als racefietser riskeer je in het donker (des ochtends vroeg, of ''s avonds laat) dus een bekeuring. Spatborden, dat lijkt mij er niet toe doen, althans ik ben er in diverse wet- en regelgeving niets over tegengekomen (en doet m.i. niets van de zaak "helmplicht" af).
Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 20 Mei 2007
Een MTB, al dan niet single speed, is en blijft een MTB, een mountainbike, om te mountainbiken, niet om boodschappen te doen. Ik ga toch ook niet zeuren om mijn 3 of 7 versnellingen op mijn stadsfiets (mijn 'caféfiets')? Doet versnellingen er iets toe voor een opa van 80 die boodschappen gaat doen?
Natuurlijk kan ik ook wel zien wat voor fiets een fiets is, maar ik bedoel: je zult er objectieve criteria voor moeten vaststellen en dat zal nooit waterdicht lukken.
Anyway, ik ga slapen, zodat ik morgen lekker fris door de bossen kan knallen. Op mijn fiets met 26" wielen en banden breder dan 32 millimeter, met licht gebogen stuur, géén vering, géén versnellingen, géén spatborden, géén bagagedrager en zowel voor als achter met de hand bediende remmen. Mag jij bepalen wat voor fiets dat is
Ik zet trouwens wel een helm op.
Een MTB, al dan niet single speed, is en blijft een MTB, een mountainbike, om te mountainbiken, niet om boodschappen te doen. Ik ga toch ook niet zeuren om mijn 3 of 7 versnellingen op mijn stadsfiets (mijn 'caféfiets')? Doet versnellingen er iets toe voor een opa van 80 die boodschappen gaat doen?
Natuurlijk kan ik ook wel zien wat voor fiets een fiets is, maar ik bedoel: je zult er objectieve criteria voor moeten vaststellen en dat zal nooit waterdicht lukken.
Anyway, ik ga slapen, zodat ik morgen lekker fris door de bossen kan knallen. Op mijn fiets met 26" wielen en banden breder dan 32 millimeter, met licht gebogen stuur, géén vering, géén versnellingen, géén spatborden, géén bagagedrager en zowel voor als achter met de hand bediende remmen. Mag jij bepalen wat voor fiets dat is
Ik zet trouwens wel een helm op.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Kan eigenlijk niet missen, laat me raden
Geen versnellingen = vast verzet = singlespeed.Bandbreedte meer dan 32 mm, dat is nogal voor off-road gebruik, door de bossen bijvoorbeeld; 26" wielen is meestal de wielmaat voor MTB's. Voorts geen vering. Spatborden, irrelevant (kunnen op elke fiets)
Dus: een singlespeed mountainbike, een nogal rigide model. (Correct me if i'm wrong).
Kleine vraag: hoe hard kun je eigenlijk met zo'n singlespeed?
Geen versnellingen = vast verzet = singlespeed.Bandbreedte meer dan 32 mm, dat is nogal voor off-road gebruik, door de bossen bijvoorbeeld; 26" wielen is meestal de wielmaat voor MTB's. Voorts geen vering. Spatborden, irrelevant (kunnen op elke fiets)
Dus: een singlespeed mountainbike, een nogal rigide model. (Correct me if i'm wrong).
Kleine vraag: hoe hard kun je eigenlijk met zo'n singlespeed?
Tuurlijk is het een rigid singlespeed.
Maar ik bedoel: op welke objectieve gronden wil je m in een bepaalde catergorie indelen? De Belgische wet maakt onderscheid op grond van onder andere versnellingen en spatborden, en volgens de Belgische wet is mijn singlespeed mountainbike dus geen mountainbike!
En hoe hard je ermee kan.... als verzet gebruik ik 32:16.
Op het vlakke houdt het qua kruissnelheid bij 26 km/uur wel ongeveer op dus, sprinten en bergaf meetrappen gaat goed tot ongeveer 40. Bergop daarentegen gaat ie als een speer.
Maar ik bedoel: op welke objectieve gronden wil je m in een bepaalde catergorie indelen? De Belgische wet maakt onderscheid op grond van onder andere versnellingen en spatborden, en volgens de Belgische wet is mijn singlespeed mountainbike dus geen mountainbike!
En hoe hard je ermee kan.... als verzet gebruik ik 32:16.
Op het vlakke houdt het qua kruissnelheid bij 26 km/uur wel ongeveer op dus, sprinten en bergaf meetrappen gaat goed tot ongeveer 40. Bergop daarentegen gaat ie als een speer.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik dacht in Belgie juist op snelheid (snelheidsklassen; tot 25 km/h, van 25 tot etc., klasse a,b,c), i.i.g. voor bromfietsen, motorfietsen. Of een helmplicht voor gewone fietsen in Belgie bestaat, dat weet ik niet. Ik hoop dus dat je met spatborden, en versnellingen weet waar je het over hebt?
26 km/h met een ssmtb op het vlakke is trouwens best nog wel hard, moet ik zeggen.
26 km/h met een ssmtb op het vlakke is trouwens best nog wel hard, moet ik zeggen.
Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 20 Mei 2007
Ik hoop dus dat je met spatborden, en versnellingen weet waar je het over hebt?
Scepticus heeft gelijk, bijvoorbeeld: een koersfiets in België moet geen reflectoren hebben. Maar vanaf het moment dat je een spatbordje op een koersfiets zet (wat sommigen toch doen) ben je verplicht (niet dat iemand dat doet) om de fiets van reflectoren te voorzien.
Edit: en kijk naar de "terreinfietsen", die moeten minimaal 2 versnellingen hebben (zoals Scepticus ook zei).
Om het topic wat te voorzien van geheel objectieve info:
DE RACEFIETSHet verkeersreglement definieert een racefiets als een fiets met een racestuur en banden met een doorsnede van ten hoogste 2,5 cm die geen bagagedrager achteraan hebben. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen: één op het voorwiel en één op het achterwiel
Lichten en reflectoren zijn alleen verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. Als de fiets één of twee spatborden heeft, moet hij altijd uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan. DE TERREINFIETSHet verkeersreglement definieert een terreinfiets als een fiets met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur bediend worden, banden met een minimumdoorsnede van 38 mm voor wielen met een diameter van 65 cm, of een minimumdoorsnede van 32 mm voor wielen met een diameter van 70 cm, geen bagagedrager achteraan. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
Lichten en reflectoren zijn alleen verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. Als de fiets één of twee spatborden heeft, moet hij altijd uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan. DE FIETS MET KLEINE WIELDIAMETEREen 'fiets met kleine wieldiameter' heeft wielen met een diameter van ten hoogste 50 cm, banden niet inbegrepen. Bij voorbeeld: kinderfietsen, minifietsen en vouwfietsen. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
Lichten en reflectoren zijn alleen verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. DE GEWNE FIETSKomt uw fiets niet volledig overeen met van de voorgaande definities, dan valt hij onder de categorie 'gewone fietsen'. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
twee goed functionerende lichten
vooraan wit of geel
achteraan rood ('s nachts bij helder weer vanop minstens 100 m zichtbaar)
reflectoren
vooraan wit
achteraan rood (het weerkaatsende deel mag niet samenvallen met het achterlicht)
aan weerszijden van de pedalen wit of geel
op de spaken en/of de banden minstens 2 gele of oranje dubbelzijdige reflectoren per wiel; vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht en/of een witte reflecterende strook aan weerszijden van elke band.
http://www.mobielvlaanderen.be/wegverke ... 11.php?a=5
Ik hoop dus dat je met spatborden, en versnellingen weet waar je het over hebt?
Scepticus heeft gelijk, bijvoorbeeld: een koersfiets in België moet geen reflectoren hebben. Maar vanaf het moment dat je een spatbordje op een koersfiets zet (wat sommigen toch doen) ben je verplicht (niet dat iemand dat doet) om de fiets van reflectoren te voorzien.
Edit: en kijk naar de "terreinfietsen", die moeten minimaal 2 versnellingen hebben (zoals Scepticus ook zei).
Om het topic wat te voorzien van geheel objectieve info:
DE RACEFIETSHet verkeersreglement definieert een racefiets als een fiets met een racestuur en banden met een doorsnede van ten hoogste 2,5 cm die geen bagagedrager achteraan hebben. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen: één op het voorwiel en één op het achterwiel
Lichten en reflectoren zijn alleen verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. Als de fiets één of twee spatborden heeft, moet hij altijd uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan. DE TERREINFIETSHet verkeersreglement definieert een terreinfiets als een fiets met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur bediend worden, banden met een minimumdoorsnede van 38 mm voor wielen met een diameter van 65 cm, of een minimumdoorsnede van 32 mm voor wielen met een diameter van 70 cm, geen bagagedrager achteraan. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
Lichten en reflectoren zijn alleen verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. Als de fiets één of twee spatborden heeft, moet hij altijd uitgerust zijn met een witte reflector vooraan en een rode reflector achteraan. DE FIETS MET KLEINE WIELDIAMETEREen 'fiets met kleine wieldiameter' heeft wielen met een diameter van ten hoogste 50 cm, banden niet inbegrepen. Bij voorbeeld: kinderfietsen, minifietsen en vouwfietsen. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
Lichten en reflectoren zijn alleen verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt. DE GEWNE FIETSKomt uw fiets niet volledig overeen met van de voorgaande definities, dan valt hij onder de categorie 'gewone fietsen'. Verplichte uitrusting
een bel (hoorbaar op 20 meter)
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
twee goed functionerende lichten
vooraan wit of geel
achteraan rood ('s nachts bij helder weer vanop minstens 100 m zichtbaar)
reflectoren
vooraan wit
achteraan rood (het weerkaatsende deel mag niet samenvallen met het achterlicht)
aan weerszijden van de pedalen wit of geel
op de spaken en/of de banden minstens 2 gele of oranje dubbelzijdige reflectoren per wiel; vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht en/of een witte reflecterende strook aan weerszijden van elke band.
http://www.mobielvlaanderen.be/wegverke ... 11.php?a=5
Een singlespeed-mountainbike (hierna: ssMTB), wijkt qua kenmerken van de wettelijke definitie van mountainbike af; ze valt daarmee dus onder de categorie "gewone fiets". Kan ik mij helemaal in vinden, maar - en dat is waar we het over hebben - waarom zou een helmplicht die gebaseerd is op bijv. dit onderscheid niet functioneren? Ik zie het probleem niet: een ssMTB of een hybride fiets valt nl. onder de categorie "gewone fiets" waarmee je gelijk van helmplicht uitgesloten bent. Een categorie-indeling (indeling naar type fiets) werkt dus uitstekend.Of je als berijder van een ssMTB op zo'n helmplicht, gebaseerd op een categorie-indeling, zit te wachten, is natuurlijk een andere vraag. Immers, een ssMTB ligt in het verlengde van een MTB (wijken op details iets van elkaar af en hebben beiden een sportieve doeleinde). Voor een goede werking van zo'n helmplicht voor sportfietsers, is het dus zaak genoemde categorie-indeling in de wet aan te passen. Wat een onzin trouwens, "minimaal 2 versnellingen", zo vraag je toch ook om moeilijkheden? En vooral als je het over helmplicht gaat hebben. Wat is trouwens de achterliggende gedachte van "minimaal 2 versnellingen", weet iemand dat? Hoe lang ssMTB-en bestaat, wil ik ook wel eens weten.
---
Was trouwens wel zo fraai als men op bijv. Wikipedia een bron vermeldt (moest ik het verdorie zelf op/uitzoeken!), nl.: art. 82, lid 5a, b en c van het KB houdende het "algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg", 1975. OT: daarin ook een antwoord op mijn vraag over een mogelijke helmplicht in België, nl. art. 36. Geen helmplicht dus. Er is wel een wetsvoorstel tot wijziging van bovenstaand KB ingediend: zie http://www.senate.be/..., gaande over een helmplicht voor jonge fietsers: "Fietsers beneden de leeftijd van 16 jaar moeten een valhelm dragen". Dit voorstel heeft het, blijkens de recentste versie van voornoemd KB, kennelijk niet gehaald)
---
Was trouwens wel zo fraai als men op bijv. Wikipedia een bron vermeldt (moest ik het verdorie zelf op/uitzoeken!), nl.: art. 82, lid 5a, b en c van het KB houdende het "algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg", 1975. OT: daarin ook een antwoord op mijn vraag over een mogelijke helmplicht in België, nl. art. 36. Geen helmplicht dus. Er is wel een wetsvoorstel tot wijziging van bovenstaand KB ingediend: zie http://www.senate.be/..., gaande over een helmplicht voor jonge fietsers: "Fietsers beneden de leeftijd van 16 jaar moeten een valhelm dragen". Dit voorstel heeft het, blijkens de recentste versie van voornoemd KB, kennelijk niet gehaald)
Nog even terug naar de discussie over de houdbaarheid van helmen en niet over wanneer een fiets een fiets is.
Ik vond in de gebruiksaanwijzing van Bell het volgende:
Deze helm heeft een beperkte levensduur en moet vervangen worden als slijtage duuidelijk zichtbaar wordt.
Niets dus over een termijn van 3 jaar, ook niet op andere plaatsen in het boekwerkje. Het is een boekje wat dit jaar bij de aanschaf van een helm zat, geproduceerd in december van 2006.
Ik vond in de gebruiksaanwijzing van Bell het volgende:
Deze helm heeft een beperkte levensduur en moet vervangen worden als slijtage duuidelijk zichtbaar wordt.
Niets dus over een termijn van 3 jaar, ook niet op andere plaatsen in het boekwerkje. Het is een boekje wat dit jaar bij de aanschaf van een helm zat, geproduceerd in december van 2006.
Weet je dat zeker, Jansje? De website van bell vermeldt nl. wel een termijn:
WHEN SHOULD I REPLACE MY HELMET?How often should a helmet be replaced under normal wear and tear?Bell has a general recommendation of replacing a helmet every three (3) years. If you have any questions as to the condition of your helmet please call us for information or to set up a free inspection.zie: http://www.bellbikehelmets.com/europe/faq.asp#4ookwel aardig: dus niet na drie jaar in de doos (na productiedatum), maar na drie jaar bij gebruik. Normal wear and tear vind ik trouwens vaag. Normaal gebruik is a. zonder er mee te gooien of smijten, of b. na 3 jaar vervangen als je ongeveer 5000 kilometer per jaar fietst?
WHEN SHOULD I REPLACE MY HELMET?How often should a helmet be replaced under normal wear and tear?Bell has a general recommendation of replacing a helmet every three (3) years. If you have any questions as to the condition of your helmet please call us for information or to set up a free inspection.zie: http://www.bellbikehelmets.com/europe/faq.asp#4ookwel aardig: dus niet na drie jaar in de doos (na productiedatum), maar na drie jaar bij gebruik. Normal wear and tear vind ik trouwens vaag. Normaal gebruik is a. zonder er mee te gooien of smijten, of b. na 3 jaar vervangen als je ongeveer 5000 kilometer per jaar fietst?