houdbaarheid helm
-
- Forum-lid
Wat veiligheid en comfort betreft misschien na 3 jaar nog wel ok. Estetisch is het op het randje.
Je hebt zo'n helm toch niet voor de esthetica op je hoofd. Of bedoel je dat je hoofd er na een val nog esthetisch uit moet zien, en dat dat na drie jaar misschien wel niet eens het geval zou kunnen zijn.
Hoewel sommige hoofden zijn esthetisch niet verantwoord, daar kan een mooie helm wel wat aan verbeteren. Maar ja altijd is er weer het moment dat je hem af moet zetten.
Hoewel sommige hoofden zijn esthetisch niet verantwoord, daar kan een mooie helm wel wat aan verbeteren. Maar ja altijd is er weer het moment dat je hem af moet zetten.
ik vervang ieder seizoen of max om de 2 jaar cde helm
Minimaal om de drie jaar als veiligheid hoog in je vaandal staat.
Minimaal om de drie jaar als veiligheid hoog in je vaandal staat.
2-4 jaar lijkt me een verstandige zet, 50-150 € verspreid over 4 jaar is een minimaal bedrag voor zo iets belangrijks als je hoofd. Ik sprak laats een vrouw die bij een revalidatie centrum werkt, ze zei dat het aantal mensen (vooral onder 30) dat met hersenletsel door fietsongelukken erg hoog was. De ongelukken gebeuren meestal onderweg naar de eigenlijke fietsroute, dus nog in het stads/dorp verkeer zeg maar. Als je aan het koersen bent ben je doorgaans geconcentreerder en gebeuren er verhoudingsgewijs minder ongelukken (helemaal als je kijkt naar de ongeval/km verhouding).
Je slaat jezelf voor je kop als je letsel oploopt door een ondeugdelijke of geen helm.
Je slaat jezelf voor je kop als je letsel oploopt door een ondeugdelijke of geen helm.
Fietsen voor de pret<br>
Fietsen voor de lol<br>
en na een dikke sprint<br>
zitten de beentjes weer eens vol.
Fietsen voor de lol<br>
en na een dikke sprint<br>
zitten de beentjes weer eens vol.
Ach een helm is natuurlijk sowieso veiliger dan geen helm.
En of een helm wel of niet veilig is, da's natuurlijk heel arbitrair. Die crashnorm van (als ik het goed heb) 200 g is ook maar een min of meer willekeurig getalletje.
En niet alleen de leeftijd van de helm speelt mee, ook hoe je ermee om gaat. Als je m iedere keer als je m af doet onvoorzichtig neerlegt krijgt ie ook wel redelijke klappen denk ik.
En of een helm wel of niet veilig is, da's natuurlijk heel arbitrair. Die crashnorm van (als ik het goed heb) 200 g is ook maar een min of meer willekeurig getalletje.
En niet alleen de leeftijd van de helm speelt mee, ook hoe je ermee om gaat. Als je m iedere keer als je m af doet onvoorzichtig neerlegt krijgt ie ook wel redelijke klappen denk ik.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ook niet onbelangrijk is hoe je de helm vast gespt. Sommige lieden doen het kinbandje véél te los, waardoor ie bij een eventuele crash zo van je hoofd afdonderdert... Dan kun je net zo goed geen helm opdoen.
HEt is inderdaad naar de fietsroute het gevaarlijkst
andere gewone fietsers met mp3 spelers in hun oor die je niet horen en zien
kinderen die plots oversteken
Ik ben het eens met de stelling dat het bedrag niet afweegt tegen het beschermen van je hoofd
Een te oude helm verbrijzeld zeer gemakkelijk en heeft ergere letsels tot gevolg
Dus recente helm blijft devies en inderdaad vaNAF 50,- ben je al het heertje
andere gewone fietsers met mp3 spelers in hun oor die je niet horen en zien
kinderen die plots oversteken
Ik ben het eens met de stelling dat het bedrag niet afweegt tegen het beschermen van je hoofd
Een te oude helm verbrijzeld zeer gemakkelijk en heeft ergere letsels tot gevolg
Dus recente helm blijft devies en inderdaad vaNAF 50,- ben je al het heertje