spannen spaken cosmic carbone sl
deze week m'n wielen weggebracht naar de locale FM om ze na te laten kijken (lagers en spaken). kreeg toen ik ze op ging halen te horen dat ze wel de lagers hadden bijgesteld. maar dat ze voor de spaken niet het juiste gereedschap hebben...
en ik had juist de spullen die je van mavic bij de wielen krijgt afgegeven... daar zit volgens mij ook een (plastic) spakenspanner bij...
dus is er iemand die mij kan vertellen hoe ik bij deze wiel de spaken span? want in het voorwiel zit nml een kleine slag (iets meer dan 1mm).
dan kan het evt. zelf doen, of terug gaan naar de FM om te vertellen hoe ze het moeten doen...
b.v.d.
edit: ohw... en is het juist dat misschien de slag te klein is om eruit te halen? omdat de spaken minimaal 180 graden gedraaid moeten worden... en dat is misschien al teveel?
en ik had juist de spullen die je van mavic bij de wielen krijgt afgegeven... daar zit volgens mij ook een (plastic) spakenspanner bij...
dus is er iemand die mij kan vertellen hoe ik bij deze wiel de spaken span? want in het voorwiel zit nml een kleine slag (iets meer dan 1mm).
dan kan het evt. zelf doen, of terug gaan naar de FM om te vertellen hoe ze het moeten doen...
b.v.d.
edit: ohw... en is het juist dat misschien de slag te klein is om eruit te halen? omdat de spaken minimaal 180 graden gedraaid moeten worden... en dat is misschien al teveel?
Je hebt twee tools nodig die meegeleverd zijn normaal.
Met de ene hou je de spaak vast zodat hij niet meedraait. Deze tool schuif je ergens in het midden op het vlakke stuk van de spaak. En met de andere tool draai je de spaak vaster zoals aan iedere ander wiel.
Eric B
Met de ene hou je de spaak vast zodat hij niet meedraait. Deze tool schuif je ergens in het midden op het vlakke stuk van de spaak. En met de andere tool draai je de spaak vaster zoals aan iedere ander wiel.
Eric B
Race:Specialized Tarmac Pro (07)-SRAM Rival-Mavic Ksyrium SSC SL<br>
HT:Specialized S-Works M5 (03)-Shimano XT/XTR-Mavic X-max<br>
Fully:Specialized Stumpjumper Pro (02)-Shimano XTR-Mavic X-max SL
HT:Specialized S-Works M5 (03)-Shimano XT/XTR-Mavic X-max<br>
Fully:Specialized Stumpjumper Pro (02)-Shimano XTR-Mavic X-max SL
er zitten idd twee plastic tools bij. eentje zit maar 1 'sleuf' in die steeds smaller word. en de tweede zitten vier 'sleufjes' in.
dus als ik het goed begrijp gebruik je de eerste om de spaak recht te houden... en de tweede gebruik je om de spaken strakker/losser te zetten...
en mijkt me dat dit dan aan de zijde van de naaf moet gebeuren? aangezien de spaak de carbonvelg in loopt en daar dan niets af te stellen is...
dus als ik het goed begrijp gebruik je de eerste om de spaak recht te houden... en de tweede gebruik je om de spaken strakker/losser te zetten...
en mijkt me dat dit dan aan de zijde van de naaf moet gebeuren? aangezien de spaak de carbonvelg in loopt en daar dan niets af te stellen is...
Nee, spaak stellen gaat wel degelijk bij de velg. (banden en velglint moeten er dus af)
De 2 tools die je erbij krijgt zijn:
-Dingetje om te voorkomen dat aerospaak gaat draaien bij het spannen
-Dingetje om de speling uit de naaf te halen
Een FM die er niet eens het gereedschap voor heeft zou ik ook niet aan mijn Cosmics laten zitten trouwens. Misschien overdrijf ik, maar ik zie het niet hebben van zo'n tooltje toch wel als indicatie dat ze van high-end spul weinig kaas gegeten hebben.
De 2 tools die je erbij krijgt zijn:
-Dingetje om te voorkomen dat aerospaak gaat draaien bij het spannen
-Dingetje om de speling uit de naaf te halen
Een FM die er niet eens het gereedschap voor heeft zou ik ook niet aan mijn Cosmics laten zitten trouwens. Misschien overdrijf ik, maar ik zie het niet hebben van zo'n tooltje toch wel als indicatie dat ze van high-end spul weinig kaas gegeten hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Bij cosmic carbon kun je makkelijk zelf de wielen richten, met de juiste tools.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 11 Mei 2007
Nee, spaak stellen gaat wel degelijk bij de velg. (banden en velglint moeten er dus af)
De 2 tools die je erbij krijgt zijn:
-Dingetje om te voorkomen dat aerospaak gaat draaien bij het spannen
-Dingetje om de speling uit de naaf te halen
Een FM die er niet eens het gereedschap voor heeft zou ik ook niet aan mijn Cosmics laten zitten trouwens. Misschien overdrijf ik, maar ik zie het niet hebben van zo'n tooltje toch wel als indicatie dat ze van high-end spul weinig kaas gegeten hebben.
die twee platte plastic dingen zijn idd om de speling uit de naaf te halen...
en de twee ronde plastic tools zijn dan dus om de spaken te stellen... weet nu waar ik aan de slag moet... heb alleen nog een vraag... als ik in de gaten van de velg kijk, op de bovenkant van de spaak dus lijkt het wel alsof die gewoon vastzitten met een 6-kant boutje?
FM is overigens wel een beste hoor... alleen niet zo'n grote... dus dat ze niet voor alle soorten wielen en onderdelen al het gereedschap hebben liggen kan ik wel begrijpen...
Nee, spaak stellen gaat wel degelijk bij de velg. (banden en velglint moeten er dus af)
De 2 tools die je erbij krijgt zijn:
-Dingetje om te voorkomen dat aerospaak gaat draaien bij het spannen
-Dingetje om de speling uit de naaf te halen
Een FM die er niet eens het gereedschap voor heeft zou ik ook niet aan mijn Cosmics laten zitten trouwens. Misschien overdrijf ik, maar ik zie het niet hebben van zo'n tooltje toch wel als indicatie dat ze van high-end spul weinig kaas gegeten hebben.
die twee platte plastic dingen zijn idd om de speling uit de naaf te halen...
en de twee ronde plastic tools zijn dan dus om de spaken te stellen... weet nu waar ik aan de slag moet... heb alleen nog een vraag... als ik in de gaten van de velg kijk, op de bovenkant van de spaak dus lijkt het wel alsof die gewoon vastzitten met een 6-kant boutje?
FM is overigens wel een beste hoor... alleen niet zo'n grote... dus dat ze niet voor alle soorten wielen en onderdelen al het gereedschap hebben liggen kan ik wel begrijpen...
Quoten: Origineel geplaatst door icedevil op 11 Mei 2007
en de twee ronde plastic tools zijn dan dus om de spaken te stellen... weet nu waar ik aan de slag moet... heb alleen nog een vraag... als ik in de gaten van de velg kijk, op de bovenkant van de spaak dus lijkt het wel alsof die gewoon vastzitten met een 6-kant boutje?
Klopt, alleen moet je dus wel een "tool" hebben dat hier netjes overheen past zonder je velg te beschadigen.
en de twee ronde plastic tools zijn dan dus om de spaken te stellen... weet nu waar ik aan de slag moet... heb alleen nog een vraag... als ik in de gaten van de velg kijk, op de bovenkant van de spaak dus lijkt het wel alsof die gewoon vastzitten met een 6-kant boutje?
Klopt, alleen moet je dus wel een "tool" hebben dat hier netjes overheen past zonder je velg te beschadigen.
als je fietsenmaker Mavic dealer is en de tools niet heeft moet hij zich rotschamen. 1 mm is weinig en de meeste vinden het teveel werk om alles te verwijderen/weer te monteren.
Bijstellen is niet moeilijk als je het juiste gereedschap hebt (ps. als je de wielen niet bij hem hebt gekocht kan ik het me nog voorstellen ook.....)
Bijstellen is niet moeilijk als je het juiste gereedschap hebt (ps. als je de wielen niet bij hem hebt gekocht kan ik het me nog voorstellen ook.....)
Hoi "Icedevil",
Normaal gezien wordt een Mavic Cosmic Carbon wielset geleverd met een spaaksleutel.
Dit gereedschapje is géén inbussleutel zoals "Daveke" vermoede maar een pijpsleuteltje welke over de nippel past.
Voor deze eventueel bij een Mavic Dealer te bestellen is dit hetgeen wat je nodig hebt;
MAVIC SPOKE WRENCH 323 908 01.
Groeten.
Normaal gezien wordt een Mavic Cosmic Carbon wielset geleverd met een spaaksleutel.
Dit gereedschapje is géén inbussleutel zoals "Daveke" vermoede maar een pijpsleuteltje welke over de nippel past.
Voor deze eventueel bij een Mavic Dealer te bestellen is dit hetgeen wat je nodig hebt;
MAVIC SPOKE WRENCH 323 908 01.
Groeten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
enne wat dacht je van een spakenspannings meter. Bij wielen minder dan 28 spaken is een spanningsmeter echt heel erg nodig.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Quote: Origineel geplaatst door Morel op 13 Mei 2007
Hoi "Icedevil", Normaal gezien wordt een Mavic Cosmic Carbon wielset geleverd met een spaaksleutel.Dit gereedschapje is géén inbussleutel zoals "Daveke" vermoede maar een pijpsleuteltje welke over de nippel past.Voor deze eventueel bij een Mavic Dealer te bestellen is dit hetgeen wat je nodig hebt;MAVIC SPOKE WRENCH 323 908 01. Groeten.
Ik heb mijn wielen nog eens bekeken en ik zeg; mijn excuses, het is zon pijpsleuteltje
Hoi "Icedevil", Normaal gezien wordt een Mavic Cosmic Carbon wielset geleverd met een spaaksleutel.Dit gereedschapje is géén inbussleutel zoals "Daveke" vermoede maar een pijpsleuteltje welke over de nippel past.Voor deze eventueel bij een Mavic Dealer te bestellen is dit hetgeen wat je nodig hebt;MAVIC SPOKE WRENCH 323 908 01. Groeten.
Ik heb mijn wielen nog eens bekeken en ik zeg; mijn excuses, het is zon pijpsleuteltje
Science of Performance!