Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tintelende vingers

garmin
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2006 22:43

garmin 07 mei 2007 17:13

Hoi fietsvrinden. Ik heb momenteel een Trek Madone 5.2 aero met Shimano Ultegra triple. Ik ben 170 lang en heb een fietsmeting laten doen bij Bullens Meetcentrum in Kinrooy in Belgie. Uit deze meting kwam een een stuurbreedte van 40 cm. Framehoogte 51-53 cm en een bovenbuislengte van 53 cm cc. Verder is er een stuurpen gemonteerd van 120mm. Op de Trek zit standaard een 42 cm stuur. Ik heb dit toen niet laten vervangen. De fiets is afgesteld volgens de tekening die ik heb van Bullens.  Ik heb momenteel heel veel last van tintelende vingers, vooral in mijn linkerhand. Ik heb vroeger altijd met campa gereden en had toen zelfden of nooit last van tintelende vingers. Omdat ik vorig jaar een ongeval heb gehad waarbij ik een blessure aan mijn rechterduim heb overgehouden heb ik gekozen voor shimano omdat ik dan mijn duim niet hoef te gebruiken bij het schakelen. Heeft iemand van jullie goede tip voor mij? Er wordt al gesproken over het captal tunnel syndroom.

siral
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2005 22:08

siral 07 mei 2007 19:08

Heb je misschien ook andere handschoenen?
Sommige handschoenen hebben vervelende drukpunten waarvan je ook tintelingen in je vingers kan krijgen.

garmin
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2006 22:43

garmin 07 mei 2007 19:24

Ik gebruik diverse soorten handschoenen, maar heb bij allemaal hetzelfde probleem.

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 08 mei 2007 14:38

Misschien staat je zadel te ver voorover zodat er meer druk op je handen komt?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 08 mei 2007 14:45

Quoten: Origineel geplaatst door Siral op 07 Mei 2007


Heb je misschien ook andere handschoenen?
Sommige handschoenen hebben vervelende drukpunten waarvan je ook tintelingen in je vingers kan krijgen.


Heb je last van tintelende vingers alleen tijdens het fietsen?
Als dit zo is probeer dan als test om op een fiets te rijden met Campa omdat je daar geen last van had in het verleden.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 08 mei 2007 16:05

Ik heb zelf rsi-klachten en had met shimano-shifters veel meer last van tintelende vingers dan met Campa waar ik nu mee rijd (eigenlijk helemaal geen last meer).
Ik gebruik ook best wel prijzige handschoentjes van Roekl met gelvulling die zijn vorm behoudt, wordt niet platgedrukt ahw.
Misschien is tgv je probleem met je rechterduim ongemerkt ook wel je positie op de fiets verandert, waardoor je onbewust meer steunt op je linkerhand?
Afbeelding

garmin
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 aug 2006 22:43

garmin 08 mei 2007 18:50

Bedankt voor alle reacties. Morgen gaat mijn Trek voor de eerste servicebeurt naar de FM. Ik zal daar het probleem ook eens neerleggen en de optimale afstelling laten doen. Ik laat jullie weten wat de resultaten zijn.

Plaats reactie