Misschien was de bout wel gewoon slecht, je oordeelt wel erg snel.
2e hit bij Google was raak als je op Shimano en Pro zocht:
http://www.pro-bikegear.nl/
Momentsleutel
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik heb net een Syntace momentsleutel aangeschaft (2-20N), maar helaas de bits niet meebesteld. Kan ik bij een goede doehetzelf zaak bits kopen van bv Bosch ofzo, of doe ik er beter aan de originele Syntace set van 25-30 euri te kopen?
Ik zal er niet extreem veel mee sleutelen, maar ik wil geen matige bits in een goede sleutel. Fiets mag ook wel heel blijven...
Ik zal er niet extreem veel mee sleutelen, maar ik wil geen matige bits in een goede sleutel. Fiets mag ook wel heel blijven...
Syntace bits zijn redelijk maar niet meer dan dat goede kluswinkel kan je beter helpen. Wat je nodig heb zijn de bits en een opname stuk. Als je een goed setje haalt heb je er lang plezier van en blijven je boutjes langer goed (maar voor 10-20 Euro heb je en leuk setje 6 x inbus en opname, torkx mag dan wel wat goedkoper)
Neem wel een beetje een degelijke kwaliteit want die setjes die bij de Gamma voor 5 euro in de uitverkoopbak liggen zijn behoorlijk brak.
Snow schreef eerder o.a. : "Altijd met zorg aandraaien ook al gebruik je een momentsleutel".
De kracht (moment) op de verschillende kritische onderdelen wordt steeds opgegeven in Nm. Een Newton is ongeveer 100 gram. Als er opgegeven wordt dat er met max. 15 Nm mag worden aangedraait, mag er in theorie met een sleutel van een meter lengte een kracht van 1,5 kg uitgeoefend worden.
De (moment)sleutels die gebruikt worden voor de fiets en voor deze krachten, zijn veel korter, zeg 20 cm.
De maximale kracht die dan op de sleutel mag worden gezet is dan in verhouding 5 x zo groot. Dan is de maximaal uit te oefenen kracht : 5 x 1,5kg = 7,5kg
Zeveneneenhalve kilo...da's niet zoveel voor een volwassen vent...
Bij 5 Nm blijft er dus maar 2,5 kg over, de boel is zo kaduuk...
Hou dit maar eens in je achterhoofd als je onderdelen vastschroefd.
De kracht (moment) op de verschillende kritische onderdelen wordt steeds opgegeven in Nm. Een Newton is ongeveer 100 gram. Als er opgegeven wordt dat er met max. 15 Nm mag worden aangedraait, mag er in theorie met een sleutel van een meter lengte een kracht van 1,5 kg uitgeoefend worden.
De (moment)sleutels die gebruikt worden voor de fiets en voor deze krachten, zijn veel korter, zeg 20 cm.
De maximale kracht die dan op de sleutel mag worden gezet is dan in verhouding 5 x zo groot. Dan is de maximaal uit te oefenen kracht : 5 x 1,5kg = 7,5kg
Zeveneneenhalve kilo...da's niet zoveel voor een volwassen vent...
Bij 5 Nm blijft er dus maar 2,5 kg over, de boel is zo kaduuk...
Hou dit maar eens in je achterhoofd als je onderdelen vastschroefd.
Fiets... ook eens 11 speed!
kan er nog iemand herhalen welke momentsleutel ik best koop voor een schappelijke prijs?
heb je voor zo'n ding speciale opzetstukken nodig toch?
ik veronderstel dat ik mn lockring sleutel van BBB niet op zon momentsleutel kan zetten?
heb je voor zo'n ding speciale opzetstukken nodig toch?
ik veronderstel dat ik mn lockring sleutel van BBB niet op zon momentsleutel kan zetten?