Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Knarsende ketting

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 08 feb 2011 23:35

Wat een moeite nemen sommige mensen toch om hun ketting te reinigen en te smeren. Misschien toch eens "Googlen" of er al modernere middeltjes.bestaan.
Better do it right once

koennondale
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:19

koennondale 09 feb 2011 08:29

Ik ben nog steeds benieuwd naar hoe je de ketting weer volledig gesmeerd krijgt nadat deze voledig ontvet is..?

gbjhillman
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:14

gbjhillman 09 feb 2011 09:43

Koennondale schreef:Ik ben nog steeds benieuwd naar hoe je de ketting weer volledig gesmeerd krijgt nadat deze voledig ontvet is..?



Wax.
Bovendien: goed gewaxed, en nooit meer smeren.
� De toestand in de bergen *

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39543
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 feb 2011 10:09

Nooit volledig ontvetten. Waarom zou je je ketting blinkend schoon willen hebben?
Gewoon netjes bijhouden, niet extreem invetten. Als je de ketting gesmeerd hebt, dan voordat je weer gaat fietsen de ketting goed droog wrijven. Hoe minder vet aan de buitenkant, hoe minder rotzooi er blijft plakken.

Tandwielen en cassette juist schoonmaken, niet invetten!!!! Blijft alleen maar rotzooi aanhangen. Wat mij betreft een zeer slecht advies.
Less is bore

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 09 feb 2011 11:02

Daniel1975 schreef:Nooit volledig ontvetten. Waarom zou je je ketting blinkend schoon willen hebben?
Gewoon netjes bijhouden, niet extreem invetten. Als je de ketting gesmeerd hebt, dan voordat je weer gaat fietsen de ketting goed droog wrijven. Hoe minder vet aan de buitenkant, hoe minder rotzooi er blijft plakken.

+1 De ketting hangt niet om je nek... ;)

Pfff...ik word al moe als ik de verhalen hier alleen maar lees...laat staan dat ik t om de paar 100km moet gaan doen.

koennondale
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:19

koennondale 09 feb 2011 15:33

GBJ Hillman schreef:
Koennondale schreef:Ik ben nog steeds benieuwd naar hoe je de ketting weer volledig gesmeerd krijgt nadat deze voledig ontvet is..?



Wax.
Bovendien: goed gewaxed, en nooit meer smeren.



Voldoet pedros chain lube niet? Ik kan me niet voorstellen dat wax wel op die plekken komt en de chain lube niet? Of begrijp ik het verkeerd...
Overigens, welke wax kan je aanbevelen?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 feb 2011 16:04

degroote schreef: Om de paar 100 km t/m te voorzien :)


Man,

ik fiets iedere dag tenminste 50 kilometer, weer en wind. Na 1 dag ziet mijn ketting er er werkelijk niet meer uit. Als ik jouw werkwijze moest hanteren dan stopte ik subiet met mijn woon-werk ritten.

Mijn laatste ketting ging bijna 5000 km mee, daar was ik zelf wat teleurgesteld over, maar mijn FM gaf aan dat, dat vooral geen schande was gezien mijn gebruik. (regen, sneeuw, zand, pekel)

bij thuiskomst sproei ik mijn vieze fiets even af met een Gardena drukplantenspuit, veeg de ketting af met een droge doek en smeer 'm nu met wax (cordo), die handeling duurt ongeveer tien minuten in totaal

That's all. soms heb ik haast en doe ik dit niet, dat geeft dan wel een niet zo mooi klinkende aandrijving. Dat is echter gelijk weg na schoonmaken en smeren.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 09 feb 2011 18:10

Mijn kettingonderhoud bestaat uit het af en toe afspoelen met de tuinslang. Even kroon ketingspray erover heen en voor ik op de fiets stap met een doek de buitenkant van de ketting afnemen.

Af en toe checken met de schuifmaat of de ketting al vervangen moet worden en that's it. Ik heb een fiets om er op te fietsen, ik heb een hekel aan schoonmaken...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

srn074
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 aug 2010 00:22

srn074 10 feb 2011 15:16

Ik reinig de ketting altijd na een natte rit, en na een droge rit zeker niet altijd. Bij de racefiets heb ik de ketting om de 200-400km gereinigd met wasbenzine in een parktool cyclone. daarna weer lekker wax erin, niks meer aan doen! Laatste ketting 8800km mee gedaan en hij was nog prima toen ik hem verkocht.

Bij de ATB na een natte rit altijd met wasbenzine en weer wax erin. Na een droge rit alleen afnemen en wax erin.

Mijn kettingen zijn over het algemeen goed schoon

eelcoz

eelcoz 10 feb 2011 15:18

degroote schreef:Mijn concept staat bol van de NOT-DONE tricks, maar blijkt vooralsnog zeer goed te werken. Hiermee is het gekraak en stroef lopen altijd opgelost.

Om de paar 100 km - of na regenritten of als de ketting gewoon te vuil is geworden - gaat ie er af, in een plastic fles met een goeie geut dreft en warm water, minuutje schudden, ff laten rusten en afgieten. Dit tot het water niet meer troebel/zwart is.

Vervolgens laat ik de ketting ff uitlekken, leg ik die op wat keukenrol, en gaat er over elke schakel een pufje WD-40. Het absorberend papier 'trekt' de WD-40 door de ketting, hier komt weer wat moeilijker bereikbaar vuil los. Hierna veeg ik alle WD-40 zoveel mogelijk af, en hang ik de ketting op aan een haakje.

Vervolgens bovenaan kruipolie toevoegen en laten doorlekken tot beneden, dit ook weer enkele keren, hiermee komt weer wat losgeweekt vuil mee, en vult de olie terug alle plekjes op waar de WD-40 eerder alles oploste.

Dit procédé doe ik meestal 's avonds, dan kan de olie een nachtje inwerken, en hangt de ketting tegen 's morgens terug in onberispelijke staat. Verlengt de levensduur bij mij aanzienlijk, en dit drukt op zijn beurt de kosten naar vervangen van andere transmissie-onderdelen. Wel dus ook aan te raden om bij dergelijk 'groot onderhoud' ook de cassette, voorste tandwielen en achterderailleur ook van een veeg te voorzien :)


Dit is een geintje, of niet? Toch? Zeg alsjeblieft dat het zo is!:D

dimi_stevens
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2010 00:46

dimi_stevens 11 mar 2011 21:25

Tuurlijk is dat een grapje, of je bent verliefd op je ketting.
Na elke rit hang ik mijn fiets op en neem ik de ketting af met een oude
van olie vochtige doek af. Druppel de ketting in en droog hem pas voor
gebruik af. Kan de olie lekker tussen de schakels trekken.
stevens aspin
ultegra triple

Plaats reactie