snelheid verbeteren
Beste mede forumleden
ik rijd dit jaar weer sinds twee jaar weer een beetje serieus wedstrijden en nu merk ik dat ik net dat laaste stukje snelheid mis als we gaan sprinten of om een snel jump te maken door de groep of naar koplopers.
Ik rijd bv makkelijk 40km/h maar als ik dan 45km/h moet rijden is dat net te hard snappen jullie het een beetje?
weet iemand hoe ik dat kan trainen buiten het koersen om?
dacht zelf intervallen of achter een brommer alleen dat gaat denk niet lukken want ken weinig mensen die zo gek voor mij zijn haha.
ik rijd dit jaar weer sinds twee jaar weer een beetje serieus wedstrijden en nu merk ik dat ik net dat laaste stukje snelheid mis als we gaan sprinten of om een snel jump te maken door de groep of naar koplopers.
Ik rijd bv makkelijk 40km/h maar als ik dan 45km/h moet rijden is dat net te hard snappen jullie het een beetje?
weet iemand hoe ik dat kan trainen buiten het koersen om?
dacht zelf intervallen of achter een brommer alleen dat gaat denk niet lukken want ken weinig mensen die zo gek voor mij zijn haha.
Je moet je pijngrens stelselmatig opschuiven. Dit kan met interval. Beginnen met korte intervallen. Geleidelijk aan langere. Dit gecombineerd met meer trainen. En afwisseling in je training. Ook langere blokken in D3, krachttraining, zonder daarbij duurtrainingen te vergeten. Je moet er natuurlijk wel tijd voor hebben en/of maken.
Wat voor mij een felle verbetering teweeg bracht was een inspanningstest in de Nottebohmkliniek in Brecht. Daar werd me ook trainingsadvies op maat gegeven. En zo begon ik te trainen met hartslagmeter. Het helpt echt. Ga eens naar zo'n instituut waar ze je een persoonlijk plan bezorgen. Dat verschilt van persoon tot persoon. Als er tot nu toe geen verbetering waar te nemen was, betekent dit gewoon dat je niet goed trainde. Succes
Wat voor mij een felle verbetering teweeg bracht was een inspanningstest in de Nottebohmkliniek in Brecht. Daar werd me ook trainingsadvies op maat gegeven. En zo begon ik te trainen met hartslagmeter. Het helpt echt. Ga eens naar zo'n instituut waar ze je een persoonlijk plan bezorgen. Dat verschilt van persoon tot persoon. Als er tot nu toe geen verbetering waar te nemen was, betekent dit gewoon dat je niet goed trainde. Succes
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb exact hetzelfde probleem!!
Intervallen lijkt te helpen inderdaad.
Intervallen lijkt te helpen inderdaad.
Less is bore
we hebben bij de club ook iemand rond lopen die zo`n test kan afnemen en trainings advies kan geven misschien wel een optie om dat te doen dan..
en naast de wedstijden een interval training extra inlassen. qwa tijd is het vaak geen probleem ben een student..
thanks voor de adviezen alvast nog meer mensen die goede ideeen hebben.
en naast de wedstijden een interval training extra inlassen. qwa tijd is het vaak geen probleem ben een student..
thanks voor de adviezen alvast nog meer mensen die goede ideeen hebben.
Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 02 Mei 2007
Wat voor mij een felle verbetering teweeg bracht was een inspanningstest in de Nottebohmkliniek in Brecht. Daar werd me ook trainingsadvies op maat gegeven.
Ik heb even op de website gekeken maar trof daar alleen algemene informatie aan. Waar moet ik qua kosten (ongeveer) aan denken voor een keuring en persoonlijk trainingsplan?
Wat voor mij een felle verbetering teweeg bracht was een inspanningstest in de Nottebohmkliniek in Brecht. Daar werd me ook trainingsadvies op maat gegeven.
Ik heb even op de website gekeken maar trof daar alleen algemene informatie aan. Waar moet ik qua kosten (ongeveer) aan denken voor een keuring en persoonlijk trainingsplan?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
85 euro
inclusief
1) lactaatbepaling
2) opstellen van biometrisch profiel
3) grafische voorstelling vd lactaatcurve
4) evaluatie vd metabole inspanningsverdeling
5) opstellen ve individueel trainingsschema
Hou rekening met wachttijden voor een test. Het is echt de investering waard als je meer uit je training wil halen. Deze kliniek(je) heeft een zeer goede naam.
inclusief
1) lactaatbepaling
2) opstellen van biometrisch profiel
3) grafische voorstelling vd lactaatcurve
4) evaluatie vd metabole inspanningsverdeling
5) opstellen ve individueel trainingsschema
Hou rekening met wachttijden voor een test. Het is echt de investering waard als je meer uit je training wil halen. Deze kliniek(je) heeft een zeer goede naam.
Quoten: Origineel geplaatst door galibier op 03 Mei 2007
85 euro
inclusief
1) lactaatbepaling
2) opstellen van biometrisch profiel
3) grafische voorstelling vd lactaatcurve
4) evaluatie vd metabole inspanningsverdeling
5) opstellen ve individueel trainingsschema
Hou rekening met wachttijden voor een test. Het is echt de investering waard als je meer uit je training wil halen. Deze kliniek(je) heeft een zeer goede naam.
Bedankt voor je snelle reactie, ik kende ze nog niet.
Ik ga contact met ze opnemen.
85 euro
inclusief
1) lactaatbepaling
2) opstellen van biometrisch profiel
3) grafische voorstelling vd lactaatcurve
4) evaluatie vd metabole inspanningsverdeling
5) opstellen ve individueel trainingsschema
Hou rekening met wachttijden voor een test. Het is echt de investering waard als je meer uit je training wil halen. Deze kliniek(je) heeft een zeer goede naam.
Bedankt voor je snelle reactie, ik kende ze nog niet.
Ik ga contact met ze opnemen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
ik heb doordat ik vorig jaar geblesseerd was mn topsnelheid bijna volledig verloren. rijd makkelijk mee in peleton, maar eenmaal het eens hard gaat ; dag met het handje.
nu rijd ik al 2 weken lang 20 minuten dag voor de wedstrijd achter de auto. zo tussen de 50 en 80 per uur.
En nu kan ik al mee gaan aanvallen, gaten dichtrijden. ok het is nog tekort komen om prijs te rijden. maarja ook nog maar wedstrijd nr 5. en ze koersen hard :p
nu rijd ik al 2 weken lang 20 minuten dag voor de wedstrijd achter de auto. zo tussen de 50 en 80 per uur.
En nu kan ik al mee gaan aanvallen, gaten dichtrijden. ok het is nog tekort komen om prijs te rijden. maarja ook nog maar wedstrijd nr 5. en ze koersen hard :p
60% of the time, it works ALL the time !
iemand zoeken met een brommertje,daar achter hangen tegen 43 km/u, de bestuurder van het brommertje moet af en toe de gas opentrekken tot 55 km/u.
Zo doe ik dat en dat helpt enorm! Zeker om na blessure leed snel weer in vorm te zijn.
Zo doe ik dat en dat helpt enorm! Zeker om na blessure leed snel weer in vorm te zijn.
werk mee aan wielerjournaal.nl!
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
rijdt je trouwens ook trainingwedstrijdjes op de baan ofzo? Ik doe dat wekelijks, deze week zelfs twee keer, en moet zeggen dat ik er enorm op vooruit ben gegaan. Ik probeer me helemaal naar de klote te rijden, door flink veel vooraan te rijden, mee te sprinten en gaten dicht te rijden. Mijn motto is: hoe verrotter in de trainingen, hoe beter in de wedstrijden!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zolang je je lichaam maar genoeg herstel geeft werkt dat wel, het probleem is alleen dat je lichaam er 72 uur over doet om volledig te herstellen, je bent dus 3 dagen verder. Als je 6 dagen in de week op een fiets wilt zitten werkt dat dus niet. En als je 2 trainingswedstrijden en in het weekend nog een echte wedstrijd zo gaat rijden, dan moet je al erg gaan oppassen voor overtraindheid plus dat je niet efficient bezig bent.
Om harder in de wind te kunnen rijden moet je gewoon meer vermogen leveren of je weerstand verminderen. Bij nog al wat mensen is er op dat laatste punt een enorme hoeveelheid winst te pakken. Vermogen is kracht keer het aantal omwentelingen dat je maakt. Dus ligt het probleem aan 1 van beide en waarschijnlijk is de meest zinvolle training om te zorgen dat je gewoon meer omwentelingen kunt maken.
Ga eens een trainingswedstrijdje rijden en rij niet zwaarder dan de 14 (of nog beter de 16), dan dwing je jezelf om op souplesse te rijden. De jochies van 15 kunnen het ook dus jullie moet het na een paar keer oefenen ook wel lukken. Als het wat te hoog gegrepen is omdat je maar nauwlijks bij kan blijven in de trainingswedstrijdjes of je rijdt ze niet dan zou ik m'n heil zoeken in bijv tijdritjes van max een km of 3 die je op het binnenblad uitvoerd (liefst niet zwaarder dan de 15, de 12 en 13 zeker niet gebruiken).
Souplesse bij een duurtraining is namelijk wat anders dan souplesse bij een dikke 300 watt vermogen. Als je het 2e hebt dan wil het 1e ook wel, andersom geldt 't alleen niet.
Om harder in de wind te kunnen rijden moet je gewoon meer vermogen leveren of je weerstand verminderen. Bij nog al wat mensen is er op dat laatste punt een enorme hoeveelheid winst te pakken. Vermogen is kracht keer het aantal omwentelingen dat je maakt. Dus ligt het probleem aan 1 van beide en waarschijnlijk is de meest zinvolle training om te zorgen dat je gewoon meer omwentelingen kunt maken.
Ga eens een trainingswedstrijdje rijden en rij niet zwaarder dan de 14 (of nog beter de 16), dan dwing je jezelf om op souplesse te rijden. De jochies van 15 kunnen het ook dus jullie moet het na een paar keer oefenen ook wel lukken. Als het wat te hoog gegrepen is omdat je maar nauwlijks bij kan blijven in de trainingswedstrijdjes of je rijdt ze niet dan zou ik m'n heil zoeken in bijv tijdritjes van max een km of 3 die je op het binnenblad uitvoerd (liefst niet zwaarder dan de 15, de 12 en 13 zeker niet gebruiken).
Souplesse bij een duurtraining is namelijk wat anders dan souplesse bij een dikke 300 watt vermogen. Als je het 2e hebt dan wil het 1e ook wel, andersom geldt 't alleen niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik vind intervaltraining eigenlijk niet zo'n goed idee in eerste instantie.Bij intervaltraining ga je ernaar streven om langer in het rood te kunnen rijden, met zeer hoge melkzuurwaarden dus. Je zal hierdoor wel eens gemakkelijker kunnen meespringen in een ontsnapping of een gaatje toerijden, maar als de benen helemaal verzuurd zijn is het hoe dan ook over and out.
Volgens mij kun je er beter eerst naar streven om een hoger vermogen te ontwikkelen zonder dat je sterk verzuurt. Daarvoor moet je geen intervaltraining doen maar juist duurtraining (vooral D3). Hoe hoger het vermogen is dat je bij je omslagpunt kan leveren, hoe gemakkelijker je in de koers kan meedraaien in de groep. Op die manier hou je altijd wel wat overschot zodat je niet te dikwijls echt in het rood moet gaan (alleen als het er echt om gaat).
Het is pas als je duurvermogen goed ontwikkeld is dat je moet denken aan intervals. Op deze manier verbeter je op twee vlakken : door duurtraining kun je harder rijden vooraleer je verzuurt en door uiteindelijk intervaltraining te doen kun je langer en sneller rijden in verzuring.
Achter de brommer trainen is zeker niet slecht omdat je aan wedstrijdsnelheid traint. Je moet echter nog steeds je hartslag als maatstaf nemen. Als je je gewoon op een bepaalde snelheid richt weet je eigenlijk nog steeds niet hoe intensief je bezig bent.
Volgens mij kun je er beter eerst naar streven om een hoger vermogen te ontwikkelen zonder dat je sterk verzuurt. Daarvoor moet je geen intervaltraining doen maar juist duurtraining (vooral D3). Hoe hoger het vermogen is dat je bij je omslagpunt kan leveren, hoe gemakkelijker je in de koers kan meedraaien in de groep. Op die manier hou je altijd wel wat overschot zodat je niet te dikwijls echt in het rood moet gaan (alleen als het er echt om gaat).
Het is pas als je duurvermogen goed ontwikkeld is dat je moet denken aan intervals. Op deze manier verbeter je op twee vlakken : door duurtraining kun je harder rijden vooraleer je verzuurt en door uiteindelijk intervaltraining te doen kun je langer en sneller rijden in verzuring.
Achter de brommer trainen is zeker niet slecht omdat je aan wedstrijdsnelheid traint. Je moet echter nog steeds je hartslag als maatstaf nemen. Als je je gewoon op een bepaalde snelheid richt weet je eigenlijk nog steeds niet hoe intensief je bezig bent.