Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kwaliteit 4130 cr-mo buizen?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 02 mei 2007 11:08

Ik heb een oud MTB frame op de kop getikt. Het is een Benotto gemaakt van 4130 cr-mo buizen. Het frame is gezien zijn leeftijd in uitstekende staat, het zit nog goed in de originele lak en heeft geen noemenswaardige beschadigingen.
Ik overweeg om met dit frame een singlespeed te gaan bouwen. De bedoeling van het project is om de opbouw zo low-budget mogelijk te realiseren.
Alvorens ik geld en vooral tijd in dit project ga steken, wat kunnen jullie zeggen van dit frame en of deze buizenset?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

skimons
Forum-lid

skimons 02 mei 2007 15:45

kwaliteit lijkt me niet denderend, ik zag dat giant deze set ook gebruikt heeft voor de Peleton (begin jaren 90). maar als de wanddikte maar groot genoeg is, krijg je een sterk genoeg frame. dus dat zal wel in orde zijn, zeker omdat de lak nog goed is.
afgezien daarvan, dit frame heeft denk ik een vrij "luie" geometrie. wil je daar een singlespeed van maken, wordt-ie wel omafiets-stylie, denk ik.
succes met het project!

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 02 mei 2007 16:49

Bedankt voor je reactie.
Over de geometrie had ik nog niet echt nagedacht... Ik zal eens moeten meten om de geometrie (bij benadering) vast te stellen. Een type-aanduiding ontbreekt op het frame (ik zal een fotootje posten). Het frame lijkt een beetje op GT doordat de staande achtervork de zitbuis kruist en aan de bovenbuis van het frame bevestigd is.
Het is de bedoeling de fiets bij voorkeur no-budget of evt. low-budget in elkaar te knutselen.
Andere reacties t.a.v. de buizen
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

tomg
Forum-lid

tomg 03 mei 2007 13:20

4130 cr-mo is zo ongeveer de standaard in stalen buizen. Niks bijzonders maar het werkt prima. Merken als Surly maken er hele leuke fietsen mee.

morel
Forum-lid

morel 04 mei 2007 00:55

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 02 Mei 2007

Ik heb een oud MTB frame op de kop getikt. Het is een Benotto gemaakt van 4130 cr-mo buizen. Het frame is gezien zijn leeftijd in uitstekende staat, het zit nog goed in de originele lak en heeft geen noemenswaardige beschadigingen.
Ik overweeg om met dit frame een singlespeed te gaan bouwen. De bedoeling van het project is om de opbouw zo low-budget mogelijk te realiseren.
Alvorens ik geld en vooral tijd in dit project ga steken, wat kunnen jullie zeggen van dit frame en of deze buizenset?

Hoi Il Grasso ,

Schitterende buizen zijn de chromo 4130 !
Sterk en comfortabel maar wel een beetje zwaar.
Maar qua rij eigenschappen ( zeker voor een single speed) niet te evenaren.
Er zijn nogal wat ss merken die graag met dit materiaal werken en dat is niet voor niets !
Ik heb zelf  een Surly "Karate Monkey"  is ook Cr-mo 4130 en rijdt heerlijk smooth !
Steal is real !!!

Succes met je opbouw. 

heusw
Forum-lid

heusw 04 mei 2007 11:56

Hoi,

Ik heb zelf een Loverdi MTB met een cr-mo frame (4130? geen idee), vind het wel lekker fietsen/crossen. Vind dat ie stuk comfortabeler rijdt als die stijve alu frame's op de fietstestdag. Is idd misschien een beetje zwaar (m'n mtb is geloof ik iets van 14 kg) maar voor de modder maakt mij dat niks uit. Volgens mij niks mis met dergelijke frames

jsparie
Forum-lid

jsparie 05 mei 2007 00:15

4130 is zoals iemand ook al schrijft prima standaard kwaliteit. Staal vergelijkbaar met kwaliteit staal in reynolds 531 buizen en daar zijn miljoenen koersfietsen mee gemaakt. Met de 4130 ook trouwens. Alleen werd deze variant meestal met een iets grotere wanddikte gebruikt voor wat goedkopere frames, maar er zijn ook duidelijk duurdere frames van gemaakt met minder wanddikte.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 06 mei 2007 16:09

Bedankt voor jullie reactie allemaal.
Nu maar eens wat spulletjes bij elkaar gaan zoeken en er een fiets mee bouwen.

luna
Forum-lid

luna 06 mei 2007 17:22

wat voor tandwielen gebruik je dan eigenlijk?
48/50 voor ofzo? en 17 achter?

Plaats reactie