Ik ben dus een beginnende fietser en sta op het punt om een Cube Nature aan te schaffen. Omdat hij niet op voorraad was heb ik het nog niet gedaan.
Alleen ik begin nu toch weer te twijfelen. Ik weet namelijk nog niet zo goed wat ik het leukste vind, de weg of toch een mountainbike parcourse.
Is de Nature goed uitgerust voor een dergelijk parcourse (eventueel met wisselen van banden) of is het toch beter een MTB te kopen en daarbij ook bandjes voor op de weg.
Zoals het er nu naar uitziet zal ik ongeveer drie keer per week op de weg fietsen. Daarnaast twee a drie keer per maand een parcourse om te kijken of ik dat wat vind. Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik een fiets koop die allebei net niet kan.
Alvast bedankt!
Beginner Cube Nature
-
- Forum-lid
Met een crossfiets kan je meerdere kanten uit. Als je daar andere banden oplegt, dan kan je daar ook perfect mee op de weg rijden. En met de crossbanden kan je dan uiteraard de bossen e.d. gaan verkennen.
Excuse me while I kiss the sky
-
- Forum-lid
Ik ben zelf begonnen met zo'n dergelijke crossfiets (alleen dan een stuk minder afgemonteerd). Naar mate ik fanatieker begon te fietsen had ik steeds meer het gevoel dat het idd. net geen racefiets is, en ook net geen MTB.
Ik heb inmiddels dan ook 2 racers, en een MTB aan m'n fietsenhok toegevoegd. Toen ik voor het eerst op de eerste racer stapte om hem te proberen schrok ik ervan hoeveel sneller hij was. Vond ik natuurlijk niet erg.
Het verschil met de MTB was dat ik de MTB veel makkelijker onder controlle hield in het bos. Komt denk ik door de kleinere wielen, en de andere geometrie.
Voor zandpaadjes is de crossfiets wel het perfecte vervoersmiddel.
Om te kijken of fietsen iets voor je is, of om te bepalen waar je liever fietst (op de weg/offroad) is het een goed idee, maar ik zelf baal dat ik het toendertijd zo heb gedaan.
Ik had dat geld liever gestoken in een betere racer, en een betere MTB.
Nu ik er over nadenk besef ik weer hoe moeilijk ik deze keuze toendertijd vond. Ik zou achteraf liever een MTB met slicks gehad hebben als eerste fiets, om daarna door te sparen voor een racer.
Succes!
Ik heb inmiddels dan ook 2 racers, en een MTB aan m'n fietsenhok toegevoegd. Toen ik voor het eerst op de eerste racer stapte om hem te proberen schrok ik ervan hoeveel sneller hij was. Vond ik natuurlijk niet erg.
Het verschil met de MTB was dat ik de MTB veel makkelijker onder controlle hield in het bos. Komt denk ik door de kleinere wielen, en de andere geometrie.
Voor zandpaadjes is de crossfiets wel het perfecte vervoersmiddel.
Om te kijken of fietsen iets voor je is, of om te bepalen waar je liever fietst (op de weg/offroad) is het een goed idee, maar ik zelf baal dat ik het toendertijd zo heb gedaan.
Ik had dat geld liever gestoken in een betere racer, en een betere MTB.
Nu ik er over nadenk besef ik weer hoe moeilijk ik deze keuze toendertijd vond. Ik zou achteraf liever een MTB met slicks gehad hebben als eerste fiets, om daarna door te sparen voor een racer.
Succes!
Een snelle mountainbike met 2 sets wielen is wellicht idd een goed alternatief: 1 set wielen voor het bos en 1 set met race-slicks. Is niet niet eens zo gek veel langzamer als een racefiets.Wielen wisselen en klaar; doe je (lees: ik) in de praktijk veel sneller als banden wisselen.
Kas
Bedankt voor de informatie!
Het is uiteindelijk een Cube Acid geworden en hij fietst uitstekend!
Heb er semi-wegbandjes onder en dat gaat prima, kom er redelijk vlot mee in Laag Vuursche, om daar vervolgens het mtb parcours te nemen.
Het is toch allemaal wat steviger uitgevoerd dan een Nature en wat harder trappen is goed voor de conditie
groetjes Paul
Het is uiteindelijk een Cube Acid geworden en hij fietst uitstekend!
Heb er semi-wegbandjes onder en dat gaat prima, kom er redelijk vlot mee in Laag Vuursche, om daar vervolgens het mtb parcours te nemen.
Het is toch allemaal wat steviger uitgevoerd dan een Nature en wat harder trappen is goed voor de conditie
groetjes Paul