Pas mijn eerste, tweedehandse, racefiets aangekocht.
Alles perfect maar de shifters, ultegra 9-speed, rammelen.
1. Is dit te verhelpen?
2. Kan een 10-speed op 9 sp cassette/derr. gemonteerd worden?
3. De ultegra shifters zijn upgrade vermoed ik want derr is 105. Is de 105 met alles erboven compatibel?
Waarschijnlijk een boel vragen waar ik bij de fabrikant ook een antwoord zal vinden maar ik hoor het liever uit de praktijk.
Grtz,
Gustman
Rammelende shifters
- oldandslow
- Forum-lid
Ergens op dit forum rijdt iemand met 10 sp. shifters en 9 speed cassette, dus er is van alles mogelijk. Maar het beste lijkt me toch als je 9 sp. met 9 speed blijft combineren, wel hetzelfde merk, maar het type (105, ultegra, DA) mag wel variëren. Het rammelen van de shifters (op klinkerwegen) kun je mischien wat verminderen door er siliconen rubbertjes (deur stoppertjes van keukenkastjes)in te plakken. Blijft meestal niet lang zitten, ik houd mijn remgrepen maar vast op die rammel wegen. Als je cassette en shifters wilt vervangen door 10 speed denk ik dat je achter derailleur ook vervangen moet worden. Op je 9 speed vrijloop past waarschijnlijk geen 10 sp. cassette, die is net wat breder. (Ik heb op mijn Ksyrium Equipe 10sp. een extra vulring zitten met een 9 sp. cassette.) Rijdt eerst maar eens een tijdje, dan kun je nog zien wat je als eerste wilt/moet vervangen. Veel plezier.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
Die cassete past wel maar het zal niet goed lopen, de negen speeds is namelijk breder dan de 10 speed (ketting/cassete) en het heeft eigelijk ook niet zo veel nut.
Dat rammelen is irritant je hebt een soort diker tape weet niet precies hoet het heet maar als je dat er tussen plakt absobeerd hij het wat meer en ben je ook van het klaperen af
Dat rammelen is irritant je hebt een soort diker tape weet niet precies hoet het heet maar als je dat er tussen plakt absobeerd hij het wat meer en ben je ook van het klaperen af
Koga Full Pro Team
De shifters zijn al niet meer van de jongste. Dat er speling op komt is dus niet onbegrijpelijk. Ik heb het euvel inmiddels verholpen. Desondanks de nuttige tips heb ik iets totaal anders moeten toepassen om, in afwachting van nieuwe, het rammelen te reduceren.
De speling zit vooral op het kleine asje waar de shifter op draait voor de rembeweging. Die bedroeg hier om en bij de 1mm. Ik heb dus een sluitring doorgezaagd om een opening te maken met de dezelfde diameter van de as en deze tussen de behuizing en de shifter hendel geschoven. Goed ingevet en klaar is handige harry.
Indien echt verholpen leest u het wel.
Alvast bedankt voor de reacties!!
De speling zit vooral op het kleine asje waar de shifter op draait voor de rembeweging. Die bedroeg hier om en bij de 1mm. Ik heb dus een sluitring doorgezaagd om een opening te maken met de dezelfde diameter van de as en deze tussen de behuizing en de shifter hendel geschoven. Goed ingevet en klaar is handige harry.
Indien echt verholpen leest u het wel.
Alvast bedankt voor de reacties!!