Quoten: Origineel geplaatst door zeemeeuw op 02 Mei 2007
heb gedaan wat jullie mij adviseerden, en inderdaad, volledig spelingvrij nu, bedankt
heb juist nog 1 vraagje, mijn spacers spannen nu wel redelijk veel, ik kan ze met de hand niet meer draaien, spannen ze niet nu wat te veel of kan dat geen kwaad, is een full carbonnen voorvork, of heb je een tip om te weten hoe hard het mag spannen
grtz
nu je alles hebt vastgezet, zitten de spacers onder de stuurpen vast omdat de stuurpen vaststaat. In de eerste plaats, je stuurpen niet te strak vastdraaien! Je kan dus nu je topcap gewoon losdraaien zonder dat er speling op je balhoofd komt te zitten...
Zit niet teveel in met hoe vast die spacers staan, zie gewoon dat je net genoeg (of net geen) speling hebt in je balhoofd om je stuur zonder wrijving te draaien, maar zonder dat alles begint te trillen als je door een putje rijdt. Dan is alles wel OK.
expander verwijderen
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 02 Mei 2007
Quoten: Origineel geplaatst door zeemeeuw op 02 Mei 2007
heb gedaan wat jullie mij adviseerden, en inderdaad, volledig spelingvrij nu, bedankt
heb juist nog 1 vraagje, mijn spacers spannen nu wel redelijk veel, ik kan ze met de hand niet meer draaien, spannen ze niet nu wat te veel of kan dat geen kwaad, is een full carbonnen voorvork, of heb je een tip om te weten hoe hard het mag spannen
grtz
nu je alles hebt vastgezet, zitten de spacers onder de stuurpen vast omdat de stuurpen vaststaat. In de eerste plaats, je stuurpen niet te strak vastdraaien! Je kan dus nu je topcap gewoon losdraaien zonder dat er speling op je balhoofd komt te zitten...
Zit niet teveel in met hoe vast die spacers staan, zie gewoon dat je net genoeg (of net geen) speling hebt in je balhoofd om je stuur zonder wrijving te draaien, maar zonder dat alles begint te trillen als je door een putje rijdt. Dan is alles wel OK.
dus bedoel je dat ik de stuurpen niet te vast mag draaien op de vorkpijp of dat ik die topcap niet te vast moet draaien ?
alvast zeer wel bedankt voor de nuttige tips
grtz
Quoten: Origineel geplaatst door zeemeeuw op 02 Mei 2007
heb gedaan wat jullie mij adviseerden, en inderdaad, volledig spelingvrij nu, bedankt
heb juist nog 1 vraagje, mijn spacers spannen nu wel redelijk veel, ik kan ze met de hand niet meer draaien, spannen ze niet nu wat te veel of kan dat geen kwaad, is een full carbonnen voorvork, of heb je een tip om te weten hoe hard het mag spannen
grtz
nu je alles hebt vastgezet, zitten de spacers onder de stuurpen vast omdat de stuurpen vaststaat. In de eerste plaats, je stuurpen niet te strak vastdraaien! Je kan dus nu je topcap gewoon losdraaien zonder dat er speling op je balhoofd komt te zitten...
Zit niet teveel in met hoe vast die spacers staan, zie gewoon dat je net genoeg (of net geen) speling hebt in je balhoofd om je stuur zonder wrijving te draaien, maar zonder dat alles begint te trillen als je door een putje rijdt. Dan is alles wel OK.
dus bedoel je dat ik de stuurpen niet te vast mag draaien op de vorkpijp of dat ik die topcap niet te vast moet draaien ?
alvast zeer wel bedankt voor de nuttige tips
grtz
2 de jr junior
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
je regelt dus eerst speling op balhoofd met de topcap. Is die strak genoeg (niet té strak, je voelt dat wel aan), dan zet je je stuurpen vast. De stuurpen vastzetten heeft geen invloed op het balhoofd, wel op de vorkbuis, dus de stuurpen best met momentsleutel (in ieder geval voorzichtig!). Vanaf de stuurpen vaststaat, heeft deze de rol van een spacer die je balhoofd ook strak houdt. Vanaf dit moment is de topcap dus niet meer alleen verantwoordelijk voor het strak blijven van je balhoofd, maar het is uiteraard niet de bedoeling je topcap nu los te zetten, je stuurpen kan immers ook nog schuiven over je vorkbuis.
Meer goeie uitleg vind je hier:
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=2
Meer goeie uitleg vind je hier:
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=2
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®