Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke afmontage

tzeun
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2007 23:13

tzeun 25 apr 2007 23:17

Hallo,
ik ben van plan om mijn eerste racefiets te kopen. Deze wil ik gaan gebruikem voor recreatief fietsen in eerste instantie.
Nu heb ik mij georienteerd op allerlei merken en afmontages. Mijn budget loopt t/m Ultegra. Nu vind ik kwa frames sommige 105 fietsen netter uitzien.
Kan iemand mij vertellen wat het voornaamste verschil is tussen de ultegra en 105 groep? Ik weet dat de ultegra lichter is in gewicht, maar verder??
Hartelijk dank!

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 26 apr 2007 01:56

 
105 is een segment lager dan ultegra, maar wil niet zeggen dat het slechter is , wel lichter en het ziet er wat mooier uit en beter gepolijst en afgewerkt een ultegra ketting bij voorbeeld is mooier dan een 105 ketting en voor zover ik weet zijn de tandwielen van een ultegra casette harder dan een 105 cassette en de grote tandwielbladen voor 105 gestanst en die voor ultegra uitgevreest als ik het goed heb.
Maar wat de verschillen in slijtage is dat weet ik niet maar zal wel niet zo veel verschillen en onderhoud is ook een graadmeter hierin , want dat is belangrijk.
Zelf rijd ik met ultegra en dat bevalt me prima en ik ben er zuinig op, goed schoonmaken en de draaipunten in het vet houden.

tzeun
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2007 23:13

tzeun 26 apr 2007 03:39

Ok, dat is duidelijk. Dus ik neem aan dat het voor recreatief gebruik (woon/werk en toeren) niet zo heel veel uitmaakt. En het is mijn eerste racefiets (normaal altijd ATB) dus je moet ergens beginnen dan.Bedankt voor je antwoord.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2007 10:00

Groepen vanaf 105/Veloce kwaliteit zijn gewoon heel goed, zouden zelfs voor wedstrijden gebruikt kunnen worden (Discovery profs rijden trouwens in bepaalde koersen ook met 105 remmetjes omdat ze bester om carbon wielen heen passen dan Dura Ace!).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 apr 2007 10:42

Dat sommige profploegen met 105 remmen rijden had een andere reden. 105 remmen zijn in een ruimere uitvoering verkrijgbaar waardoor een 27 mm tube er wat makkelijk doorheen past voor Parijs-Roubaix.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 apr 2007 12:39

Dat was 't, ik had 't niet helemaal goed gezegd. 
Casran heeft elders al laten doorschemeren dat er volgens jaar bredere ook DA remmen komen.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 26 apr 2007 12:48

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 26 April 2007


Dat was 't, ik had 't niet helemaal goed gezegd. 
Casran heeft elders al laten doorschemeren dat er volgens jaar bredere ook DA remmen komen.


en wel meer uitbereidingen in het DA-segment

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 28 apr 2007 00:59

Heb je een budget voor ultegra, zou je ook 105 kunnen nemen en het saldo in goede wielen kunnen investeren. Krijg je achteraf de microbe te pakken dat je topmateriaal wil, dan heb je met je 105 een goede trainingsfiets en die wielen blijven altijd inzetbaar. Ik begon met tiagra en rij nu dura-ace. De tiagrafiets staat nu in mijn Tacx. Maar het verschil in prijs tussen een ultegra en een 105 fiets zal nu ook wel niet zoveel bedragen, en meestal zijn mensen achteraf best tevreden dat ze vanaf de start goed(lees: beter, best) materiaal hebben gekocht. En weet je nu al dat je echt veel zal fietsen (10.000km per jaar en meer), zou je zelfs voor dura-ace kunnen gaan. Waarom niet? Je vindt dura-ace groepen nu al voor 800 euro. Er komt blijkbaar binnenkort een nieuwe versie en daarvan kan je nu profiteren. Trouwens, voor loepzuiver schakelen betaal ik een prijs. Bij de aanschaf van een auto betalen mensen soms dikke poen voor de meest banale details. Maar die 200 of 300 euro extra die je aan je fiets uitgeeft, daar heb je vaak veel meer plezier van achteraf. En het motiveert extra om de fiets van stal te halen, wanneer je materiaal tip top is.

Plaats reactie