Krachttraining
Als je begint met krachttraining, en de techniek nog niet beheerst, moet je nooit beginnen met je 1RM bepalen...
Eerst techniek leren (met behulp van een trainer), dan merk je vanzelf wat je lichaam aan kan en kun je (is niet eens altijd nodig) naar je 1RM toewerken.
Eerst techniek leren (met behulp van een trainer), dan merk je vanzelf wat je lichaam aan kan en kun je (is niet eens altijd nodig) naar je 1RM toewerken.
Ik begin er inderdaad net mee. Ben al wel een tijdje met powerpump bezig, maar ik had sterk het idee dat dat niet goed genoeg was. Wel spierpijn en vermoeid, maar vooral de verkeerde spiergroepen. Squads en lunches werken wel, maar ja... Jullie discussie bevestigt wat ik al vermoedde. Ik ga nu krachttraining combineren met spinning en bouw de powerpump wat af.
Ik zal me zeker laten sturen door de instructeur. Aan blesseringen heb ik niks.
Ik zal me zeker laten sturen door de instructeur. Aan blesseringen heb ik niks.
Fietsen? Ja, maar hard!
[quote="fiedoo"]toen ik nog krachttraining kon doen ( ben er mee gestopt omdat mijn wervelkolom te zwak is/ wervel verschoven) merkte ik dat bij mij legcurls in series van 3 x 10 a 15 herhalingen ( met maximaal gewicht = 70 kg) een heel gunstig effect hadden bij het klimmen, en vooral rechtstaand.
Ook mijn maximale snelheid die ik kon bereiken, bij het finishen , ging omhoog met een paar kms.[/quote]
als jij 10-15 legcurls met 70 kg kon doen, dan ben je zowat wereld record houder. Ik denk eerder
dat je de leg-extensions bedoeld waarbij je het been strekt. en dat is al zwaar met 70 kg.
maar ok, ik lees wel dat iedereen zo zijn eigen idee over krachttraining heeft. Als het werkt is het goed.
Ik doe nu mijn ervaring op zoals ik eerder schreef, en denk ook dat het grotendeels op de
fiets te doen is.
In de komende maanden zal ikzelf om kracht te bouwen ook wat gerichte fiets oefeningen doen.
Bijvoorbeeld het trekken aan de pedalen bij een bepaald verzet gedurende een bepaalde tijd,
om de hamstrings te stimuleren.
Het zal alles op gevoel gaan, en zeker uitkijken niet te forceren.
Ook mijn maximale snelheid die ik kon bereiken, bij het finishen , ging omhoog met een paar kms.[/quote]
als jij 10-15 legcurls met 70 kg kon doen, dan ben je zowat wereld record houder. Ik denk eerder
dat je de leg-extensions bedoeld waarbij je het been strekt. en dat is al zwaar met 70 kg.
maar ok, ik lees wel dat iedereen zo zijn eigen idee over krachttraining heeft. Als het werkt is het goed.
Ik doe nu mijn ervaring op zoals ik eerder schreef, en denk ook dat het grotendeels op de
fiets te doen is.
In de komende maanden zal ikzelf om kracht te bouwen ook wat gerichte fiets oefeningen doen.
Bijvoorbeeld het trekken aan de pedalen bij een bepaald verzet gedurende een bepaalde tijd,
om de hamstrings te stimuleren.
Het zal alles op gevoel gaan, en zeker uitkijken niet te forceren.
[quote="Waterman"][quote="fiedoo"]toen ik nog krachttraining kon doen ( ben er mee gestopt omdat mijn wervelkolom te zwak is/ wervel verschoven) merkte ik dat bij mij legcurls in series van 3 x 10 a 15 herhalingen ( met maximaal gewicht = 70 kg) een heel gunstig effect hadden bij het klimmen, en vooral rechtstaand.
//////
Inderdaad, foutje van mij: legextensions dan !
De 70 kg klopt wel, 'k heb er wel een verschoven onderwervel aan overgehouden en achteraf mijn fitnessbank en gewichten verkocht! 'k had dit wel geleidelijk opgebouwd maar mocht nooit zo'n zware gewichten gaan gebruikt hebben.
//////
Inderdaad, foutje van mij: legextensions dan !
De 70 kg klopt wel, 'k heb er wel een verschoven onderwervel aan overgehouden en achteraf mijn fitnessbank en gewichten verkocht! 'k had dit wel geleidelijk opgebouwd maar mocht nooit zo'n zware gewichten gaan gebruikt hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
Ik kwam laatst het volgende filmpje tegen op youtube. Krachttraining voor wielrenners Voor mij werkt dit wel aardig!
BH Rider
[quote="P.v.Geeuwen"]Ik kwam laatst het volgende filmpje tegen op youtube. Krachttraining voor wielrenners Voor mij werkt dit wel aardig![/quote]
Aardig filmpje, maar denk dat de meeste mensen toch wel weten hoe dit werkt. Wel goed uitgelegd daarom.
Aardig filmpje, maar denk dat de meeste mensen toch wel weten hoe dit werkt. Wel goed uitgelegd daarom.
Wielrennen.. Verslavend als geen ander.
|Pinarello FP6|
|Pinarello FP6|
-
- Forum-lid
[quote="michefwd"][quote="P.v.Geeuwen"]Ik kwam laatst het volgende filmpje tegen op youtube. Krachttraining voor wielrenners Voor mij werkt dit wel aardig![/quote]
Aardig filmpje, maar denk dat de meeste mensen toch wel weten hoe dit werkt. Wel goed uitgelegd daarom.[/quote]
Klopt, alhoewel ik nog niet bekend was met de leg pull, terwijl deze erg goed voor het klimvermogen schijnt te zijn. Bovendien voelen de beentjes altijd super na deze oefening:D
Aardig filmpje, maar denk dat de meeste mensen toch wel weten hoe dit werkt. Wel goed uitgelegd daarom.[/quote]
Klopt, alhoewel ik nog niet bekend was met de leg pull, terwijl deze erg goed voor het klimvermogen schijnt te zijn. Bovendien voelen de beentjes altijd super na deze oefening:D
BH Rider
[quote="Amclassic-fan"][quote="DeSlok"]Max. trainining is de key tot 6 herhalingen.
Bij maximaal training moeten alle spiertjes in je been meedoen hoe klein dan ook, allemaal 1 doel dat gewicht omhoog. wat krijg je, verbeterde aansturing, verbeterde doorbloeding, enzymen worden efficienter, hart wordt sterker, testestron productie omhoog, wat zorgt voor beter herstel en meer rode bloedcellen! klinkt mij als doping en de ideale tegenhanger van al onze duurtrainingen:)[/quote]
Ik ben wel benieuwd naar onderbouwing (of beter nog bewijs) van al die voordelen van slechts 6 herhalingen doen. 30+ herhalingen is toch echt de norm en daar is wetenschappelijk bewijs dat 't ook echt werkt voor duursporters (incl wielrenners).[/quote]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=19855311
Bij dezen 1 artikel die een significante verbetering door maximaaltraining op de trap efficiëntie van getrainde wielrenners binnen 8 weken aantoont. Je gebruikt minder energie voor het zelfde geleverde vermogen oftewel aansturing en/of spier metabolisme zijn verbeterd. Daarnaast was er geen sprake van hypertrofie(zwaarder worden) en de 1RM is verbeterd met 14 procent. (Klein onderzoekje maar wat wel mijn 'voordelen' bevestigen...)
Bij maximaal training moeten alle spiertjes in je been meedoen hoe klein dan ook, allemaal 1 doel dat gewicht omhoog. wat krijg je, verbeterde aansturing, verbeterde doorbloeding, enzymen worden efficienter, hart wordt sterker, testestron productie omhoog, wat zorgt voor beter herstel en meer rode bloedcellen! klinkt mij als doping en de ideale tegenhanger van al onze duurtrainingen:)[/quote]
Ik ben wel benieuwd naar onderbouwing (of beter nog bewijs) van al die voordelen van slechts 6 herhalingen doen. 30+ herhalingen is toch echt de norm en daar is wetenschappelijk bewijs dat 't ook echt werkt voor duursporters (incl wielrenners).[/quote]
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=19855311
Bij dezen 1 artikel die een significante verbetering door maximaaltraining op de trap efficiëntie van getrainde wielrenners binnen 8 weken aantoont. Je gebruikt minder energie voor het zelfde geleverde vermogen oftewel aansturing en/of spier metabolisme zijn verbeterd. Daarnaast was er geen sprake van hypertrofie(zwaarder worden) en de 1RM is verbeterd met 14 procent. (Klein onderzoekje maar wat wel mijn 'voordelen' bevestigen...)
-
- Forum-lid HC
Het seizoen is voor iedereen weer begonnen en is de krachttraining wellicht weer op een laag pitje gezet. Te overwegen om krachttraining tijdens het seizoen toch te blijven volhouden
http://www.ergogenics.org/409.html
http://www.ergogenics.org/409.html
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
[quote="fiedoo"][quote="Pierre92"]Maar wat moet je nu doen?
Ik weeg 65 kg. Stel je voor dat ik ga legpressen met bijvoorbeeld 70 kg (lichaamsgewicht) en doe, weet ik het 1000x. Om maar iets geks te noemen. Wat kun je dan het beste doen? 5x200 of 1x1000 of eerst 100, dan 200, 300 enzovoort?
Of moet ik ook varieren met gewichten?
Zou je ook krachttraining op hartslag kunnen doen?[/quote]
Uw simulatie is inderdaad te gek om op die basis te beantwoorden.
Maar iets reeëler:
Laat ons stellen dat met je gewicht van 65 kg , 70 kg je maximaal mogelijk te tillen gewicht is.
Dan zou je bvb
3 sessies van 10 maal 70 kg kunnen doen ( kracht)
of 10 sessies van 20 met 60 kg ( weerstand)
of 10 sessies van 50 met 40 kg ( uithouding)
Dit is maar benaderend en kan aangepast worden naar ieders mogelijkheden of wensen natuurlijk.[/quote]
hebben jullie het dan over 1 of 2 benen? ik doe leg press 80 kg (ben 80 kg) met 1 been. 3 x 15.
Ik weeg 65 kg. Stel je voor dat ik ga legpressen met bijvoorbeeld 70 kg (lichaamsgewicht) en doe, weet ik het 1000x. Om maar iets geks te noemen. Wat kun je dan het beste doen? 5x200 of 1x1000 of eerst 100, dan 200, 300 enzovoort?
Of moet ik ook varieren met gewichten?
Zou je ook krachttraining op hartslag kunnen doen?[/quote]
Uw simulatie is inderdaad te gek om op die basis te beantwoorden.
Maar iets reeëler:
Laat ons stellen dat met je gewicht van 65 kg , 70 kg je maximaal mogelijk te tillen gewicht is.
Dan zou je bvb
3 sessies van 10 maal 70 kg kunnen doen ( kracht)
of 10 sessies van 20 met 60 kg ( weerstand)
of 10 sessies van 50 met 40 kg ( uithouding)
Dit is maar benaderend en kan aangepast worden naar ieders mogelijkheden of wensen natuurlijk.[/quote]
hebben jullie het dan over 1 of 2 benen? ik doe leg press 80 kg (ben 80 kg) met 1 been. 3 x 15.