9 speed cassete op 10 speed groep
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06 jun 2006 12:44
Loopt dat een beetje? Een 9 speed cassete op 10 speed groep? Campa hebben we het over.
Alvast bedankt,
Alvast bedankt,
Mooiboy
Quoten: Origineel geplaatst door Cycling_Maniak op 20 April 2007
Loopt dat een beetje? Een 9 speed cassete op 10 speed groep? Campa hebben we het over.
Alvast bedankt,
Nee, dat loopt niet. Cassette en shifters dienen 'gelijk' te zijn.
Loopt dat een beetje? Een 9 speed cassete op 10 speed groep? Campa hebben we het over.
Alvast bedankt,
Nee, dat loopt niet. Cassette en shifters dienen 'gelijk' te zijn.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06 jun 2006 12:44
Zijn de kransjes dikker van 9 speed? Of zit het in de tussenringen?
Mooiboy
Natuurlijk rijd dat. Ik reed vorig jaar mijn tijdritten met schimano Ultegra 9 speed cassette en op mijn wielen stond een campa 10 speed cassette. Het omgekeerde deed ik ook.
Op men wedstrijdfiets stond een chorus carbon 10 speed en ik reed soms met dura ace 9 speed pion. Schakelde zelfs beter als 10 op 10.
Op men wedstrijdfiets stond een chorus carbon 10 speed en ik reed soms met dura ace 9 speed pion. Schakelde zelfs beter als 10 op 10.
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
-
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 20 feb 2007 13:30
Quoten: Origineel geplaatst door Cycling_Maniak op 20 April 2007
Zijn de kransjes dikker van 9 speed? Of zit het in de tussenringen?
Beide, dunner resp. dikker. 9- en 10-speed zijn niet uitwisselbaar.
Zijn de kransjes dikker van 9 speed? Of zit het in de tussenringen?
Beide, dunner resp. dikker. 9- en 10-speed zijn niet uitwisselbaar.
zoals eerder opgemerkt in een ander bericht hier op het forum: ik rijd nu met een 9-spd ultegra casette icm een chorus 10-spd groep. Geen enkel probleem. Zoals zo vaak met fietssleutelen: gewoon doen. Praatjes die de fietsenmakers verkopen klopt vaak maar de helft van en dan ook nog eens de verkeerde helft (hetzij door onkunde, hetzij door gemak, hetzij door onwetendheid).
blijkbaar kan je dus een shimano 9-speed cassette combineren met een campa 10-speed groep (shifters en ketting)? heu?
dan zal de dikte van shimano 9-speed kransjes en vulringen gelijk zijn aan die van campa 10 speed. iemand hier gegevens van?
dan zal de dikte van shimano 9-speed kransjes en vulringen gelijk zijn aan die van campa 10 speed. iemand hier gegevens van?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Quoten: Origineel geplaatst door Burgerman op 02 Mei 2007
zoals eerder opgemerkt in een ander bericht hier op het forum: ik rijd nu met een 9-spd ultegra casette icm een chorus 10-spd groep. Geen enkel probleem. Zoals zo vaak met fietssleutelen: gewoon doen. Praatjes die de fietsenmakers verkopen klopt vaak maar de helft van en dan ook nog eens de verkeerde helft (hetzij door onkunde, hetzij door gemak, hetzij door onwetendheid).
ik snap toch nog niet hoe je een shifter met 10 klikjes kan combineren met een cassette met 9 tandjes...
zoals eerder opgemerkt in een ander bericht hier op het forum: ik rijd nu met een 9-spd ultegra casette icm een chorus 10-spd groep. Geen enkel probleem. Zoals zo vaak met fietssleutelen: gewoon doen. Praatjes die de fietsenmakers verkopen klopt vaak maar de helft van en dan ook nog eens de verkeerde helft (hetzij door onkunde, hetzij door gemak, hetzij door onwetendheid).
ik snap toch nog niet hoe je een shifter met 10 klikjes kan combineren met een cassette met 9 tandjes...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Om het allemaal nog gekker te maken: ik gebruik een SRAM PC971 ketting.
Je stelt je 10 spd achterderailleur precies zo af als normaal. Je hebt dan op je grootste tandwiel achter ahw 2 klikjes. Als het goed is beweegt je derailleur niet meer bij het laatste klikje als je de stelschroef goed hebt afgesteld, anders heb je je derailleur in je spaken hangen.
Wat betreft de diktes van de spacers en tandwielen: die is wel iets anders voor 9 en 10 speed maar dat gaat om halve millimeters of zo. In de praktijk werkt het (bij mij iig) prima.
Je stelt je 10 spd achterderailleur precies zo af als normaal. Je hebt dan op je grootste tandwiel achter ahw 2 klikjes. Als het goed is beweegt je derailleur niet meer bij het laatste klikje als je de stelschroef goed hebt afgesteld, anders heb je je derailleur in je spaken hangen.
Wat betreft de diktes van de spacers en tandwielen: die is wel iets anders voor 9 en 10 speed maar dat gaat om halve millimeters of zo. In de praktijk werkt het (bij mij iig) prima.
o ja, bij m-gineering.nl kun je het eea vinden over kransdiktes en cassettes: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 02 Mei 2007
ik reed met complete 9 speed 105 groep behalve shifters die waren van record 10 sp en dat werkt prima ik had wel een shiftmate nr2 er tussen zitten
Ik zal misschien ruzie nu krijgen met sommige, maar een Shiftmate is BULLSHIT!!! ik heb nu Centaur Carbon '07 en rij met een Miche casette op een Shimano body en met een KMC ketting. leg tussen krans 4 en 5 een 9sp ring en tussen krans 6 en 7 en alles loopt gewoon super op campa. niks shiftmate....
btw die opvulringen is vanaf het zwaarste kranje gerekend!
ik reed met complete 9 speed 105 groep behalve shifters die waren van record 10 sp en dat werkt prima ik had wel een shiftmate nr2 er tussen zitten
Ik zal misschien ruzie nu krijgen met sommige, maar een Shiftmate is BULLSHIT!!! ik heb nu Centaur Carbon '07 en rij met een Miche casette op een Shimano body en met een KMC ketting. leg tussen krans 4 en 5 een 9sp ring en tussen krans 6 en 7 en alles loopt gewoon super op campa. niks shiftmate....
btw die opvulringen is vanaf het zwaarste kranje gerekend!