Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hulp voor beginnersfiets

ron84
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 apr 2007 16:35

ron84 18 apr 2007 17:21

Goedemiddag,
Ik ben sinds deze week serieus aan het rondkijken om een racefiets aan te schaffen. Ik ben 22 jaar, ben +/- 1.85cm en weeg +/- 75 kg. Ik kom uit Lisse en zit dus dicht bij bos en duinen (waar ik ook wel evt. in zou willen rijden).
Ik heb een richtlijn van max. € 750,= voor een fiets (dit betekent niet dat alles hierboven niet door gaat; mocht er een fiets zijn boven me budget maar wel binnen me wensen vallen zal dit mij niet ervan weerhouden). Ik heb het idee dat ik op een betere (wellicht duurdere) fiets meer en langer lol er aan zal beleven dan wanneer ik voor een goedkopere fiets kies.
Ik heb enigsins vastgesteld dat ik het beste voor een Tiagra of Veloce kan gaan (in ieder geval geen Sora). Verder is het handig om een carbon vork te hebben ipv een aluminium. Zo ben ik dus de volgende fietsen tegengekomen (om te beginnen met een, naar mijn mening, budgetfiets):
http://fietssportief.nl/racefietsen-20.pagina?pid=50
http://fietssportief.nl/racefietsen-20.pagina?pid=49
face=Times New Roman color=#800080 http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... acefietsen
http://www.fietsenvoorweinig.nl/html/ra ... sen_7.html
Wat zouden jullie mij aanraden? Zit er een geschikte fiets tussen waar ik goed mee uit de voeten zou kunnen. In eerste instantie wil ik gewoon toeren, maar ik zou eigenlijk ook wel op bos- en duinpaden willen rijden. Ik weet niet of dat met deze fietsen zal gaan lukken. Toeren is en blijft wel de 1e prioriteit. Zoals ik vermeldde kom ik uit Lisse. Ik wil sowieso (als ik meer info ingewonnen heb en een redelijke keuze kan maken) langs een winkel in de buurt gaan om te kijken en te testen.
Alvast bedankt voor de hulp. Mocht er wat ontbreken wat nuttig is om te weten, laat het me weten.
 
 
 

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 18 apr 2007 18:14

Aardige fietsen, maar ik heb niet direct een favoriet.
Carbon voorvork is inderdaad een goed punt. Verder zou ik me niet blind staren op de groep. Xenon/Sora is een prima beginnersgroep en Mirage/Tiagra wellicht de moeite waard als je er het geld voor over hebt.
Als je zeker weet dat je niet met je fiets op vakantie wil, volstaan 2 voorbladen, anders zou ik toch kijken naar een triple.
Wat verder opvalt aan deze fietsen is dat de meeste Shimano 500-wielen hebben. Wielen maken elke meter mee en zijn imho veel belangrijker dan het schakelsysteem. Maar ja als je een mooie deal kan maken, kun je de wielen later wellicht vervangen?
Bij de fietsgigant zou ik nooit meer kopen dan een bandenlichter en dat blijkt wel uit hun leugenachtige advertentie. Deze fiets heeft NOOIT 1799 euro gekost en 2x9 Shimano 105 is echt een verouderd model (zeker geen 2006).
Is er niks te vinden op www.bike2build.nl of bij de fietsenmaker in de buurt? Een eerste fiets zou ik zowiezo locaal kopen.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 18 apr 2007 18:31

Van de 4 fietsen die je toont zou ik voor de onderste gaan, de Koga.

Ik raad zelf het merk Intersens aan:
http://www.izibike.nl/product/441/Inter ... no20Tiagra
Goede kwaliteit/prijs verhouding. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar alleen maar goede dingen over gehoord.

Met een race-fiets kun je van de verharde weg af, maar dit is niet aan te raden (zonder andere banden te monteren). De dunne race-bandjes willen nogal eens wegzakken in het zand, en dat kan leiden tot een schuifpartij (ik spreek uit ervaring). Plus overal komt zand, en het is een aanslag op je wielen volgens mij.

campaioen
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 18 mar 2007 00:37

campaioen 18 apr 2007 18:59

ik zou zoiezo niet 1 van de eerste 2 kiezen. Tenzij je een hoop elende wilt. Ga voor dat geld liever voor een wat gerenomeerder merk en laat je niet verleiden door de carbon achterbrug van bv de 2e fiets... dat heeft namelijk totaal geen meerwaarde.
no pain no gain

ricardinho
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 dec 2006 22:39

ricardinho 18 apr 2007 21:17

Ik zou ook voor een Intersens gaan. Ik rijd zelf een Intersens RC 440 Tiagra en ben zeer tevreden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27925
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 apr 2007 21:26

Kijk eens naar een Cube Peloton of een Trek 1000/1200. Leuke fietsen voor relatief weinig geld.

ron84
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 apr 2007 16:35

ron84 21 apr 2007 14:03

Ik ben zojuist naar een fietswinkel geweest om mij wat voor te laten lichten en een offerte op te stellen. Ik kreeg het volgende aangeboden:
Trek 1000T (triple), helm, pedalen shimano, schoenen, broek, shirt, handschoenen, 2x bidon + houder: totaal € 950,==
Is dit een redelijk dealtje? Ik ben helaas een fietscomputer vergeten in de offerte te zetten. Ik vind het alleen jammer dat de versnellingshendel en remsysteem van Sora zijn. Dit had ik liever Tiagra gehad, omdat men daar beter over te spreken is dan Sora.
Hier nog een link:
http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.ph ... 412000&f=3

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 21 apr 2007 14:47

Maand of twee geleden mijn eerste racefiets gekocht. Omdat ik niet wist of ik het wel echt leuk zou vinden een relatief goedkope fiets gekocht. Ben niet zo'n koopjesjager dus gewoon naar dezelfde fietsenwinkel gegaan waar ik al jaren voor al mijn mountainbikebehoeftes heen ga. Kwam de deur uit met een Spec. Allez. Voor 780 euro heb je een carbon voorvork en zadelpen, leuk frame en afgemonteerd met voornamelijk Sora. Geheel weegt iets van 9.5 kilo. En persoonlijk vind ik het een erg prettig ogende fiets =)

Heb er nu zo'n 600km mee gefiets en eerlijk gezegd ben ik verbaast over de kwaliteit. Had verwacht dat ik al snel allerlei zaken zou willen vervangen door duurdere onderdelen. Maar hoe lomp ik ook op de pendalen sta te springen, geen zwabberende wielen (1.86cm en 73kg). Schakelen gaat prima. Zelfs het standaard zadel voldoet prima.

Omdat dit mijn eerste racefiets is heb ik natuurlijk niet echt direct vergelijkingsmatriaal. Kan het alleen met mijn, veel duurdere, mountainbike(s), vergelijken. Maar ik vind het echt heel veel fiets voor weinig geld.

Py

ron84
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 apr 2007 16:35

ron84 24 apr 2007 15:56

Ik kom er zelf niet uit...wie kan mij goed adviseren, en niet direct met alternatieven komen (mag wel uiteraar) maar het liefst reageren op de fietsen en de keuze waar ik voor sta.
Ik heb nu een aantal fietsen in mijn hoofd:
De Trek 1000 (zie offerte boven)
Van een ander topic de volgende fiets: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=17543 
Van 12Gotrading de volgende 2 aanbiedingen:
http://www.12gotrading.com/?page=record ... by=keyword
http://www.12gotrading.com/?page=record ... derby=merk
Het zal mijn allereerste fiets worden en persoonlijk wil ik een geheel nieuwe fiets. Ik kan hem dan helemaal af laten stellen (incl service garantie), hoewel ik daarentegen voorhetzelfde geld dat ik betaal een betere 2e hands zou kunnen kopen. Ik denk dat ik niet fanatiek zal gaan fietsen (gezien mijn vrije tijd) en meer zo nu en dan als het lekker weer is (mocht het goed bevallen wellicht vaker). Zo kom ik via marktplaats voor het budget van de vorige fietsen dit tegen:
Racefiets merk Bianchi. Framemaat 57cm. Kleur Celeste groen, de enge echte Bianchi kleur. Hoge velgen merk Mavic. Carbon voorvork. Afgemonteerd met Shimano Ultegra.Zeer weinig op gereden, fiets is als nieuw. Wellicht iets te klein voor mij.... (ik zit denk aan minimaal framemaat 58cm)
en
Te koop aangeboden een mooie Giant Cadex racefiets:

framehoogte: 59 cm (c-t)
2x8 versnellingen Shimano 105
sti (schakeling in de handrem)
Shimano 105 afmontage
Rigida DPX achterwiel
Campagnolo voorwiel
en
Giant TCR Team Ultegra
Compact frame M (ik ben zelf 1.83cm)Volledig Ultegra incl naven Fir velgen Giant Pro carbon voorvork Giant Pro stuurpen Nieuwe SPD SL Ultegra pedalen (staan niet op de foto) Nieuw voorblad Incl Shimano flightdeck Lichte topfiets met topframe
Ik vind het erg moeilijk om nu een keuze te maken. Ga ik voor een mindere kwaliteit/prijsverhouding nieuwe fiets of een 2e hands betere kwaliteit/prijvserhouding fiets??
 

pyquila
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 mar 2007 17:42

pyquila 25 apr 2007 12:02

Persoonlijk vind ik racefietsen met een kaarsrechte bovenbuis gruwelijk lelijk, Trek, Cube en heel veel andere merken; gaat gewoon niet goed in mijn hoofd. Bianchi, Specialized en ook Giant hebben een licht aflopende bovenbuis. Iets wat ik gewoon veel mooier vind. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk =)

Dat gezegd hebbende zou ik toch voor de Trek 1000 gaan uit het rijtje wat jij noemt. Tenzij je echt heel zeker bent van je zaak is kopen bij een FM toch naar mening het verstandigste. Maar ook dat is weer persoonlijk. Ik ben gewoon echt niet handig, dus zelf onderhoud plegen zou een ramp worden. En bovendien wist ik vrij weinig van racefietsen. nline kopen of tweeedehands was voor mij dan ook geen optie.

Zou niet te lang meer twijfelen. Kopen en rijden. Ook vandaag is het weer een schitterende dag ervoor =)

Py

wannes
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 aug 2005 16:23

wannes 25 apr 2007 13:32

Ja, dat is lastig. Ik heb een jaartje geleden ook voor deze keuze gestaan en heb toen gekozen om 200euro bij te leggen voor een nieuwe fiets. Vooral omdat er gewoon nog veel wordt gevraagd voor 2e hands fietsen en ik vond het zonde om 750euro uit te geven voor een fiets met Tiagra.

Als je goed zoekt is voor 850euro of minder wel een nieuwe fiets met Shimano 105 te vinden. Desnoods wachten op een aanbieding of kijken voor een overjarig model.
Jan Janssen Tour06 1 2 3

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27925
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2007 13:38

@ Pyquila: Cube heeft nochtans ook een sloping geometrie...

Plaats reactie