Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
jsparie
- Forum-lid
jsparie
02 jan 2011 21:16
Lucifur schreef:Amclassic-fan schreef:jaapieo schreef:Ik hoor en lees nogal wat geluiden van mensen die denken een leuk handeltje te hebben in chinees spul...
Heel leuk en aardig allemaal maar let wel, je hebt geen poot om op te staan!
Een fabriekant sluit dan ook aansprakelijkheids verzekeringen af waar je misselijk van wordt.
.
Je maakt er wel een mooi doemscenario van. Ik heb nog nooit een carbon frame spontaan door midden zien breken. Dat gaat ook niet gebeuren, want al zou er 1 buis gaan dan zit de boel via een andere buis nog altijd vast. Een carbon vork kan wel afbreken, maar daar zou ik me enkel druk over maken als je een Ridley hebt of een namaak Ritchey WCS vork.
Daarnaast heb ik ook nog nooit gehoord dat er in Europa iemand een grote schadeclaim heeft gekregen omdat z'n fietsonderdeel het spontaan begaf. Bij een keer een paar duizend Euro houdt 't wel op.
Daarnaast kan je als particulier niet aansprakelijk worden gesteld voor een productie fout, mits bij de verkoop maar duidelijk was dat je het verkocht als particulier. Dit geldt voor de volledige EU.
Amen.
Ben het met Amclassic eens dat de kans op flinke schade wel mee zal vallen als je niet de absolute gewichtslimiet opzoekt. Ze weten inmiddels echt wel hoe je een frame bouwt in china.
Alleen is natuurlijk wel de vraag of de wetgever je nog als particulier ziet op het moment dat je aantoonbaar flinke handel drijft en er toch wat gebeurt ???
Grappig detail is wellicht dat Giant eens Eur 20.000 schadevergoeding aan een Duitser heeft moeten betalen die ernstig ten val kwam als gevolg van een te slap (een van de eerste aluminium sloping) frame wat in een afdaling begon te shimmyen.
Denk overigens dat als het op serieuze claims aankomt je ook bij de "echte" merken nog maar moet zien hoe het afloopt. Die hebben meer geld voor advocaten dan de gemiddelde consument.
-
jaapieo
- Forum-lid
jaapieo
02 jan 2011 21:22
daarom is een fabrikant ook niet zo kwetsbaar, maar je bent wel degelijk de klos als je als particulier zoiets overkomt.
Dan kan AM-classicfan heel leuk zeggen dat hij nooit van een grote schadeclaim heeft gehoord in europa maar je bent wel verantwoordelijk voor het product dat je op de markt brengt, en eerlijk is eerlijk, je hebt geen controle over wat je precies krijgt.
De wetgever bekijkt je als je in zulk spul handelt gewoon als handelaar, en aangezien je geen KVK nummer hebt, geen verzekering of wat dan ook hebt ben je flink de klos, bovendien gaan ze als je "gepakt" wordt Schatten wat je aan winst gedraait zou kunnen hebben en dat is echt killing want dan kun je alle belasting gaan terugbetalen waar zei denken recht op te hebben
Poef, daar gaat je winst en spaarpot...
Overigens, de kans op schade zal zeker klein zijn.
Maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan, en als je dan iemand treft die denk er geld uit te kunnen trekken ben je goed de lul.
-
torino
- Forum-lid
torino
02 jan 2011 21:36
hele goeie opmerking jaapieo,
Maar kun je misschien een ondebouwd voorbeeld geven, van een frame uit china of taiwan waar het verkeerd bij is gegaan mbt falen van het frame.
Ik lees verschillende forum, maar ben er nog geen een tegen gekomen.
Ik denk dat we toch wel een soort vergelijking kunnen maken met de Aldi.
Over het algemeen is alles wat je daar koopt relatief goedkoop en gewoon goed.
Je kunt daar met een gerust hart een computer kopen, die bij een gerenomeerd bedrijf een stuk duurder is.
Ik ken verschillende mensen (inclusief mijzelf) die daar een computer hebben gekocht, en de eerste negatieve ervaring moet ik nog horen.
Falen van een Ridley Noah voorvork kan ik wel beamen.
Deze kunnen haarschuurtjes gaan vertonen in het verlengde van de sleuf.
rijen, we zijn los!
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
japiecarbon
02 jan 2011 21:45
Hij heeft het over het geval dat je erin zou handelen.
Zolang ze dit soort frame's niet te licht gaan maken zou ik er ook wel vertrouwen in hebben.
-
jaapieo
- Forum-lid
jaapieo
02 jan 2011 21:57
Het gaat er niet echt om hoeveel vertrouwen je erin hebt, ik heb erover gedacht iets te beginnen met zelfgestpaakte carbon velgen (heb rechtstreeks contact met gigantex gehad) maar ik ben ervanaf gestapt omdat je je tegen al het mogelijke moet indekken, het is gewoon een riskante buisness.
Een aldi computer brengt geen gevaar met zich mee, in zulk spul durf ik best te handelen, maar durf jij een handeltje te starten met goedkope lichtmetalen velgen uit china? misschien heb je ze al 5 jaar probleemloos onder je auto, maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan, ook al is dat omdat die persoon de bouten te hard had aangedraait.
Je kunt met dit carbon fietsenspul vergelijken.
Ookal is het nog zo betrouwbaar, het hoeft maar 1 keer mis te gaan.
-
oldandslow
- Forum-lid
oldandslow
02 jan 2011 22:01
Het heeft lang geduurd, voordat het wat breder op het forum doordrong, maar Danny heeft uiteindelijk toch wel wat te weeg gebracht. Ik heb inmiddels 2 Chinezen in huis:
Uploaded with
ImageShack.us
Mooi om te doen, maar wat er af en toe door schrijvers op dit forum allemaal achter gezocht wordt, dat moet je toch met een korreltje zout nemen. Als je commercieel hier in gaat stappen ben je een van de velen die fietsen "made in China" verkopen. Je hebt zo geen merk neergezet als Cube, Stevens of Museeuw, laat staan Look, Cervelo of Specialized. Met name die laatsten weten zich in mijn ogen nog te profileren als echte merken die ook nog wat aan innovatie doen. Maar ook als je een fiets onder je eigen naam gaat verhandelen moet je voor marketing, distributie en garantie toch in de buidel tasten. De prijs die je dan moet gaan rekenen komt in de buurt van de genoemde merken. Maar om daar informatie voor te gaan verstrekken, daar is dit topic toch niet voor bedoeld, daar is de Kamer van Koophandel voor. Als je een fietsliefhebber bent, je sleutelt graag en wilt een eigen fiets op bouwen; wat let je. Voor zo'n 500 euro kun je zelf wat laten komen, en opbouwen naar wens en mogelijkheden. Zo creatief als Danny zullen er weinig zijn, maar dat hoeft toch ook niet?
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
-
jaapieo
- Forum-lid
jaapieo
02 jan 2011 22:04
Strakke fietsjes Old&slow!
Met pain even de stok weg gemoffelt waarop het zadel van de fiets leunt?
-
oldandslow
- Forum-lid
oldandslow
02 jan 2011 22:14
jaapieo schreef:
Met pain even de stok weg gemoffelt waarop het zadel van de fiets leunt?
Goed gezien, ook de sneeuw wat witter gemaakt en de voetstappen uitgewist. Ik wou dat ik de sneeuw op de weg ook zo gemakkelijk weg kon krijgen.
Vandaag voor de koffie met de MTB over de weg geglibberd, het begint te vervelen, 6 weken sneeuw en ijs. In het terrein was het beter, maar ook nog behoorlijk glad. Maar ik wil wel weer op de weg, zeker met de nieuwe fiets.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
-
wezep
- Forum-lid
wezep
02 jan 2011 22:25
Iemand misschien een foto van een TT frame die is gekocht in het oosten?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
hogewieltjes_
- Forum-lid
hogewieltjes_
02 jan 2011 23:10
Ik zou misschien ook wel een setje wielen of frame willen kopen, maar heb beetje schrik dat het stuk aan komt of niet aankomt. of heb ik ongelijk?
-
jaapieo
- Forum-lid
jaapieo
02 jan 2011 23:16
Dat risico loop je wel, mijn velgen kwamen aan met een afgeplatte hoek van de doos. bij de post gaan ze gewoon niet voorzichtig om met dozen.
Voordeel is wel dat ze er gewoon schuim omheen doen, bij mij is het gewoon goed gegaan, dat risico moet je gewoon nemen, als je wielen via marktplaats koopt en ze worden verstuurd loop je hetzelfde risico.
Maar ik zou me geen(niet teveel) zorgen maken.
-
HenH
- Forum-lid
HenH
02 jan 2011 23:19
Na al die positieve ervaringen hoef je daar niet over te twijfelen.
Dat kan ook gebeuren als je een product in Nederland via de post laat komen dus als dat de reden is dat dat je tegenhoudt...
En sowieso met Paypal betalen, als het dan niet aan komt kun je het altijd weer terug vragen.
Edit: Jaapieo was met net voor:p
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada