Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond Como Meer

michiel_06
Forum-lid

michiel_06 16 apr 2007 14:24

Ik ga in juni bij Como Meer een week fietsen. We zitten aan de Oost Kant bij Varenna in de buurt. Echter, er is nergens info te vinden over het fietsen daar. Stelvio is natuurlijk leuk, maar die ligt weer 100km verderop. Heeft iemand goede suggesties/ervaringen?

Michiel

alpe
Forum-lid

alpe 16 apr 2007 18:44

o.a. deze puist wil ik in mei beklimmen 
op viamichelin.nl staan ook veel cols aangegeven
Sensa

timper
Forum-lid

timper 16 apr 2007 18:56

Hallo, ben er al geweest,maar niet om te fietsen.   Alle cols van de regio kun je vinden op cyclingcols.com; druk op cols, italie, como en je vindt ze allemaal.   veel klimgenot want het is een schitterende regio.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

whocares
Forum-lid

whocares 16 apr 2007 22:23

Neem ook wat verlichting mee , voor als je door de tunnels rijdt , althans dat heb ik gehoord ??
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

proosi
Forum-lid

proosi 17 apr 2007 01:55

Ik ben daar vorig jaar in mei geweest. Stond op een camping net onder lecco. De meer echte bergen vind je in het noorden, maar ook in het zuiden heb je leuke klimmetjes. Soms zijn ze zelfs verassend stijl. Kijk idd op cyclingcols.com voor meer info. Veel campings heb ik niet kunnen vinden daar en ze zijn ook echt duur vergeleken met franse alpen.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 mei 2009 01:11

net terug van het Comomeer, standplaats Cadenabbia.
Man toch, ongelooflijk mooie ...dorpjes, bergen, bomen, struiken, eeuwenoude italiaanse villa's, besneeuwde bergen, bossen, bovenop nog de hele week goed weer maar met echter als grootste nadeel het verkeer.
Als je 15 kms tussen het verkeer fietst kom je echter in verlaten "Valle di ...Cavargna, Intelvi, enz.." met geasfalteerde bergwegjes terecht (met zicht over het hele Comomeer, de ortleralpen, de zwitserse alpen, enz... ) en die op ongeveer 1200 hoogtemeters onverhard (maar doenbaar voor de MTB-er) worden.
Wie echter zuiver voor het fietsen gaat neemt beter als standplaats Porlezza aan het meer van Lugano maar slechts op 10 kms afstand van het Comomeer van waaruit je zonder de drukte van het verkeer wel een 5 a 7-tal mooie tochten kan maken..
Er worden nog altijd nieuwe tunnels aangelegd rond het Comomeer waarbij de oude wegen afgesloten worden voor autoverkeer maar gebruikt kunnen worden door fietsers. Deze wegen zijn soms wel al in slechte staat waardoor de streek een goede gelegenheid mist om voor de fietsers een veilige weg te bieden en misschien het (koers)fietstoerisme te promoten.

Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ron69
Forum-lid

ron69 12 mei 2009 11:49

Wat je zeker ook moet doen is de veerboot nemen naar Bellagio en vanuit daar naar Madonna del Ghisallo gaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Madonna_del_Ghisallo
Er ligt tegenwoordig ook een wielermuseum naast het kerkje met nog meer beroemde fietsen en shirtjes en ook veel mooie foto's. Je fiets kun je binnen neerzetten.
De klim is maar 5% gemiddeld, maar in dit geval zegt dat helemaal niks, want in feite zijn het 2 klimmen van 10% met daartussen een vlak stuk.

niels1979
Forum-lid

niels1979 14 jul 2010 22:34

Weet iemand of de SS wegen langs het Como meer veilig zijn om te fietsen?
Het gaat met name om de SS340 en de SS583.
Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee als er wat auto voorbij racen maar mijn vriendin is er niet zo happy mee als ze er zelf gaat fietsen.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 15 jul 2010 17:48

[quote="niels1979"]Weet iemand of de SS wegen langs het Como meer veilig zijn om te fietsen?
Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee als er wat auto voorbij racen maar mijn vriendin is er niet zo happy mee als ze er zelf gaat fietsen.

[/quote]

SS340: vanaf menaggio naar gravedona is er de oude weg ( niet meer onderhouden maar autovrij. Af en toe kom je weer een stukje op de nieuwe weg met auto's) die je fietsend kunt doen ( wel af en toe wat onverhard).
Vanaf menaggio naar como niet te doen voor een onervaren rijder, veel te smal en af en toe een gek die je voorbijscheert.
Om rustig te rijden is er maar één oplossing: zo rap mogelijk de bergen in! De SS583 heb ik niet op gereden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

wpigge
Forum-lid

Gebruikersavatar wpigge 21 jul 2010 23:46

[quote="niels1979"]Weet iemand of de SS wegen langs het Como meer veilig zijn om te fietsen?

[/quote]

Niels, zit op dit moment in Nesso (15 km van Como af). De ss583 is goed te bereiden; de auto's tja Italie dus daar wordt je wel regelmatig door ingehaald. Maar voor mij niet storend, maximale snelheid (voor wie zich daar aan houd) is 50 km per uur, maar door het zeer bochtige en smalle karakter van de weg wordt dit ook redelijk aangehouden, het is geen weg waar je met 80 / 90 wordt ingehaald! . De trip vanuit Belaggio naar Ghisallo is echt een aanrader!

niels1979
Forum-lid

niels1979 22 jul 2010 09:06

Bedankt voor de tips!
We gaan aanstaande vrijdag voor 8 dagen naar Moltrasio, een klein dorpje aan het Como meer.
Zelf heb ik 3 grote ritten gepland maar dan landinwaarts. Mijn vriendin wilt echter graag rondom het Como meer fietsen met een oversteek met de veerboot naar Bellagio.

Ik weet niet hoe de luchtvochtigheid daar is, maar het is de gehele week boven de 30 in die omgeving.

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 22 jul 2010 12:49

[quote="Ron69"]Wat je zeker ook moet doen is de veerboot nemen naar Bellagio en vanuit daar naar Madonna del Ghisallo gaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Madonna_del_Ghisallo
Er ligt tegenwoordig ook een wielermuseum naast het kerkje met nog meer beroemde fietsen en shirtjes en ook veel mooie foto's. Je fiets kun je binnen neerzetten.
De klim is maar 5% gemiddeld, maar in dit geval zegt dat helemaal niks, want in feite zijn het 2 klimmen van 10% met daartussen een vlak stuk.[/quote]

absoluut een aanrader. ik ben hier 2 jaar terug ook naar boven gefietst :)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Plaats reactie