Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen rond Como Meer

lte
Forum-lid

lte 25 jul 2010 00:23

Net terug van een weekje Nesso (15km onder Bellagio).

Ik kende het gebied van er een keer met de auto doorheen gereden te zijn en uiteraard van de Giro di Lombardi. Maar wat een feest om er zelf te fietsen.

Ritjes met meer dan 2000hm zijn er binnen een straal van 30km zo gemaakt. De rit naar de Madonna del Ghisallo is leuk, de klim naar de Monte St.Primo (in het verlengde van de Ghisallo) en de klimmetjes (13km en 900hm) vanuit Onno en Nesso naar bijv. de Colma Sormano zij absolute aanraders.
Het rijden over de provinciale wegen is er net als overal in Italie goed te doen. In het weekend is het er drukker dan doordeweeks. Verder is het in de tunnels even opletten, maar dat geldt voor Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland net zo.
Is Qui Est, Is Qui Non Est Consectatur

niels1979
Forum-lid

niels1979 05 aug 2010 23:03

Ook weer terug en het was goed vertoeven daar.
De SS wegen waren gord begaanbaar. De Italianen rijden wel hard en hebben alleen het rechtsafslaan nog niet onder de knie.
De hoofdwegen rondom de grote steden waren goed berijdbaar, mooi asfalt, alleen de wegen naar de bergdoprjes en de wat kleinere doorgangswegen waren helaas te slecht om goed af te dalen.

Verder wel goed gefietst.
Brunate
Monte Boletto
Alpe del Vicerè
Valico di Croce
Alpe di Ponna
Rifugio Boffalora
Monte Bisbino
Passo del Ghisallo
Colma di Sormano

jp
Forum-lid

jp 26 nov 2010 23:24

Inmiddels is het alweer bijna december, maar ik geniet nog helemaal na van het fietsen rond Comomeer medio augustus. Met als standplaats Sorico aan de noordkant van het meer, kun je je klimcapaciteiten sterk opvoeren in een aantal steile en onbekende zijweggetjes naar bergdorpjes (afdalen is er inderdaad vaak link: dus in de rem houden!).
Vervolgens is de San Marco inderdaad een pracht klim. Ik had hem zwaar onderschat, ik heb zo'n beetje alle cols in Frankrijk gereden, maar die Italiaanse cols zijn apart: ze lopen voor mijn gevoel onregelmatiger.

Gek genoeg zie ik de Passo dello Spluga (Splügen Pass) niet vaak in opsommingen van de mogelijkheden. Vanuit Sirico kun je tegenwoordig via fietspaden naar de voet van deze col rijden (Chiavenna). En deze col vond ik ook zo mooi. Wederom veel onregelmatig lopende stukken, ook weer stukken omlaag (ah... what goes down, must go up :-)). Op een gegeven moment kom je een galerij van halfopen tunnels, een stuk of 10, je hebt gevoel dat je een flat in rijdt. Al met al een prachtige rit vanuit Sirico (totaal ca. 115 km, van ca. 200m naar 2114m). Hij staat heel hoog in mijn lijstje van favorieten klims!

Plaats reactie