Hallo,
Ik heb net een nieuwe Kuota Kharma aangeschaft, maar zit nu met de afstelling van de fiets een beetje vast. Heb een kleiner frame gekozen omdat ik lange benen heb en een korte romp. Nu staat mijn zadel dus vrij hoog en weet niet goed hoe hoog ik m'n stuur nu moet zetten. Heb er nu 2cm spacers tussen en nog de ruimte om er 1cm aan toe te voegen....
Hoogteverschil zadel / stuur is nu ongeveer 12cm...
Iemand tips / adviezen???
Gr Hans
Hoogteverschil zadel-stuur
-
- Forum-lid
Ben een toerist of een wedstrijdrijder (maakt nogal een verschil). Toeristen kiezen vaak voor een verschil van < 10 cm.
Met lange benen en een relatief korte romp had je beter voor een iets groter frame kunnen kiezen (aan de hand van je binnenbeenlengte). Dan hoef je ook niet zo'n stapel spacers te gebruiken om je stuur goed op hoogte te krijgen.
Over het algemeen ligt de afstand stuur-zadel zo'n beetje tussen 10cm (wedstrijd) en 6cm (toeren). Ligt uiteraard ook aan je persoonlijke voorkeur.
Over het algemeen ligt de afstand stuur-zadel zo'n beetje tussen 10cm (wedstrijd) en 6cm (toeren). Ligt uiteraard ook aan je persoonlijke voorkeur.
-
- Forum-lid
Ik rijd ook wedstrijden... Heb voor dit frame gekozen, met name om de lengte van de bovenbuis. Had bij m'n vorige fiets een enorm overstrekte zithouding. Maar ik begrijp een beetje dat ik beter nog iets hoger kan gaan met het stuur...??
Rekenregeltjes zijn leuk maar uiteindelijk werkt het best om het gewoon zelf uit te proberen. Dus probeer gewoon eens wat verschillende posities zou ik zeggen.
Ha, dat is toevallig. Ik heb een nieuw stuur gemonteerd en nu zijn mij kabels te kort. Ik kwam bij mijn FM en die zei al meteen dat ik hem in de toeristen stand had staan. Ik vind dat gewoon persoonlijk het lekkerst rijden en ga ook niets veranderen totdat ik er een nieuwe Centaur op ga zetten. Dan passen de kabels ook weer...
- borgmonster
- Forum-lid
Ik gebruik mijn racefiets vrijwel alleen maar voor het forensen (68 km/dag) maar hou wel van stevig doorfietsen. Hoogteverschil bij mij is 14 cm. Als ik een maand of zo niet gefietst heb is het wel weer even wennen maar ik zal het stuur echt nooit hoger zetten.
Meestal fiets ik met mijn handen boven op de remgrepen maar bij tegenwind hang ik onderin de beugels.
Vrijwel iedereen die ik ken heeft veel minder hoogteverschil. Maar het is maar net wat je eigen voorkeur heeft. Dat betekent dus uitproberen en even volhouden als het niet meteen perfect bevalt. Als het na 500 km nog steeds niet goed aanvoelt moet je iets anders proberen.
Meestal fiets ik met mijn handen boven op de remgrepen maar bij tegenwind hang ik onderin de beugels.
Vrijwel iedereen die ik ken heeft veel minder hoogteverschil. Maar het is maar net wat je eigen voorkeur heeft. Dat betekent dus uitproberen en even volhouden als het niet meteen perfect bevalt. Als het na 500 km nog steeds niet goed aanvoelt moet je iets anders proberen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Bij mij is het verschil zadel-stuur 16cm en zit toch ook vrij regelmatig in de beugels.
Als ik voorgaande posts bekijk is dit precies extreem wat betreft positie. Toch ondervind ik hiervan geen last. Deze houding heb ik toch al een vijftal jaar. Ik rij geen wedstrijden maar fiets graag door.
Als ik voorgaande posts bekijk is dit precies extreem wat betreft positie. Toch ondervind ik hiervan geen last. Deze houding heb ik toch al een vijftal jaar. Ik rij geen wedstrijden maar fiets graag door.