khamsin wielenomtrek
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Zelf gebruik ik gewoon altijd 2096mm, maar hierbij de precieze meetmethode:
(quote gestolen van een forumlid)
Is zo gebeurd hoor, rolmaat afrollen tot 250 cm., streepje op de band b.v. bij het ventiel, fiets vooruit bewegen tot een voledige omwenteling van het wiel en even bij het streepje aflezen hoeveel cm. de rolmaat aangeeft!
Natuurlijk de banden op de spanning brengen waar je altijd mee rijdt en tijdens het afmeten op de fiets gaan zitten anders klopt het niet !
(quote gestolen van een forumlid)
Is zo gebeurd hoor, rolmaat afrollen tot 250 cm., streepje op de band b.v. bij het ventiel, fiets vooruit bewegen tot een voledige omwenteling van het wiel en even bij het streepje aflezen hoeveel cm. de rolmaat aangeeft!
Natuurlijk de banden op de spanning brengen waar je altijd mee rijdt en tijdens het afmeten op de fiets gaan zitten anders klopt het niet !
Even een voorbeeldje
als je 50 km rijdt met instelling 2100mm ( 2 meter en 10 cm dus) zijn dat 23810 omwentelingen vh wiel.
met dezelfde omwentelingen in gesteld op 2110mm ( 2 meter en 11 cm dus), kom je op 50 km en 240 meter uit.
Bij 100 km zit je er dus minder dan 500m naast
Voor de 1 een wereld van verschil bij 1 cm verschil in meting, voor de ander niets om zich druk over te maken.
als je 50 km rijdt met instelling 2100mm ( 2 meter en 10 cm dus) zijn dat 23810 omwentelingen vh wiel.
met dezelfde omwentelingen in gesteld op 2110mm ( 2 meter en 11 cm dus), kom je op 50 km en 240 meter uit.
Bij 100 km zit je er dus minder dan 500m naast
Voor de 1 een wereld van verschil bij 1 cm verschil in meting, voor de ander niets om zich druk over te maken.
Het viel me op dat de fabrieksopgave bij mijn Sigma computer anders was dan bij een Cateye bij dezelfde wielomtrek, maar dat had wellicht te maken met het feit dat de ene op het voorwiel en de andere op het achterwiel gemonteerd wordt..
Nee hoor, veel fabrikanten zeggen dat je een racefietswiel op 2100 mm moet instellen (zoals mijn CatEye) terwijl anderen 2096 mm beweren (zoals Polar). Linksom of rechtsom maakt 't allemaal bar weinig uit.
-
- Forum-lid
Een feit is dat een voorwiel altijd (iets) meer meters maakt dan een achterwiel ( slingeren ). Het verschil wordt mede bepaalt door de alcoholcomsumptie.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
En slipgedrag 

Quoten: Origineel geplaatst door MagicSly op 10 April 2007
Hi,
Ik heb de omtrek van mijn khamsin (Campa) voorwiel nodig om mijn fietscomputer in te stellen. Weet iemand deze omtrek??
Alvast bedankt
Alex
Bevallen deze wielen?
Hi,
Ik heb de omtrek van mijn khamsin (Campa) voorwiel nodig om mijn fietscomputer in te stellen. Weet iemand deze omtrek??
Alvast bedankt
Alex
Bevallen deze wielen?
gr maarten<br>
<br>
Gaan we nog fietsen?...
<br>
Gaan we nog fietsen?...