Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FSA expander

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 07 apr 2007 12:19

Ik rij nu al 2 jaar met m'n FSA-expander op m'n ridley pegasus, maar de laatste maanden komt deze elke keer weer los. Gevolg, een rammelend geluid, speling op m'n balhoofd dus je hoort de lagers klapperen in de balhoofdbuis. Elke keer kan ik hem opnieuw aanspannen, maar na een tijdje (een km of 5) gaat hij weer los.Ik heb deze eens er volledig uitgehaald en op z'n hardst aangedraaid uit de vork, wat ik merkte is dat ik daarna de expander gewoon erin en eruit kan schuiven. Deze wijkt dus blijkbaar enkele mm af, hopelijk krijg ik het opgelost door gewoon een andere te gaan halen. Of is er meer aan de hand met m'n frame dan?

http://www.fullspeedahead.com/flyimage. ... g&big=true
Het gaat hier dus om deze expander.En welk merk van expander zouden jullie me aanraden?
 
Nulla tenaci invia est via!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 08 apr 2007 01:35

Hoi,
Het deel dat zich tegen de binnenkant van de vork uitzet als je schroef aandraait is gemaakt van iets wat lijkt op gesinterd aluminium. Als dat al wat heeft zitten verschuiven dan wordt de opgeruwde buitenkant spiegelglad en heb je het probleem zoals je beschrijft.
Het enige wat je nog kan doen is de vork binnenin helemaal grondig ontvetten alsook de compressor. Vervolgens overloop je de hele instelprocedure. Ben je daar mee klaar laat je je voorwiel vanaf ongeveer een halve meter hoogte een aantal malen tegen de vloer aankaatsen. Zit er weerom speling op dan draai je de compressor opnieuw aan (stuurpen wel steeds losmaken) en herhaal je het kaatsen met het voorwiel nogmaals. Blijft er speling opkomen dan vrees ik dat je een nieuwe compressor dient aan te schaffen.
Ik heb er nog eentje liggen die nooit is gebruikt, als je die wil dan mail je maar. Als ik me goed herinner hebben we het daar al over gehad toen je de wielen hebt afgehaald of vergis ik me?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

drifer
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 mei 2005 19:24

drifer 08 apr 2007 01:57

Als er steeds speling op het balhoofd ontstaat zit de stuurpen niet goed vast...
De compressor is als alles goed is alleen nodig om het balhoofd af te stellen. De stuurpen zorgt er als deze goed is vastgezet dat het geheel vast blijft zitten. De compessor zou je dan theoretisch weer kunnen verwijderen. (niet bij een carbon vork, dan zorgt de compressor voor tegendruk zodat de vorkbuis niet samengedrukt kan worden door de stuurpen).

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 apr 2007 03:14

Quoten: Origineel geplaatst door driFer op 07 April 2007


Als er steeds speling op het balhoofd ontstaat zit de stuurpen niet goed vast...
De compressor is als alles goed is alleen nodig om het balhoofd af te stellen. De stuurpen zorgt er als deze goed is vastgezet dat het geheel vast blijft zitten. De compessor zou je dan theoretisch weer kunnen verwijderen. (niet bij een carbon vork, dan zorgt de compressor voor tegendruk zodat de vorkbuis niet samengedrukt kan worden door de stuurpen).


Hoi,
Niet noodzakelijk. Als je je expander niet meer correct kan vastzetten krijg je nooit de correcte voorspanning op je lagers en dan kan je je stuurpen nog zo vastzetten als je wil, die speling komt tenslotte toch terug.
Anderzijds, als je expander goed verankerd zit en je geen speling op de lagers hebt mag je de stuurpen bij wijze van spreken los zetten dan zal er toch niks meer aan die lagervoorspanning veranderen en komt er geen speling op.
Een compressor verwijderen of de spanning na het vast schroeven wegnemen is gewoonweg gevaarlijk want alle kracht komt nu op de klemming van je stuurpen te staan en die werkt zich bij carbonvorken echt vrij makkelijk omhoog waarna je met zekerheid na verloop van tijd of enkele deftige kasseistroken speling op je vork hebt. Dat, of je hebt plots je stuur in de handen en rijdt de fiets alleen verder..........
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 09 apr 2007 11:10

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 07 April 2007


Hoi,
Het deel dat zich tegen de binnenkant van de vork uitzet als je schroef aandraait is gemaakt van iets wat lijkt op gesinterd aluminium. Als dat al wat heeft zitten verschuiven dan wordt de opgeruwde buitenkant spiegelglad en heb je het probleem zoals je beschrijft.
Het enige wat je nog kan doen is de vork binnenin helemaal grondig ontvetten alsook de compressor. Vervolgens overloop je de hele instelprocedure. Ben je daar mee klaar laat je je voorwiel vanaf ongeveer een halve meter hoogte een aantal malen tegen de vloer aankaatsen. Zit er weerom speling op dan draai je de compressor opnieuw aan (stuurpen wel steeds losmaken) en herhaal je het kaatsen met het voorwiel nogmaals. Blijft er speling opkomen dan vrees ik dat je een nieuwe compressor dient aan te schaffen.
Ik heb er nog eentje liggen die nooit is gebruikt, als je die wil dan mail je maar. Als ik me goed herinner hebben we het daar al over gehad toen je de wielen hebt afgehaald of vergis ik me?
Ciao,

Ik heb anders wel intresse jah, wat voor model is het juist? Jammer genoeg hadden we het toen ook al over dat probleem!
Nulla tenaci invia est via!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 apr 2007 21:06

Hoi,
Het is net dezelfde als in de link die je hebt gepost.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie