klapperen kabel
Wie heeft voor mij een oplossing met dit probleem en als het kan wel een profesionele oplossing.
Bij de minste of geringste oneffenheden in de weg rammelt de kabel onder mijn bovenbuis tegen de buis ,er zitten van die aanslagringen om maar helpt niets(deze maken ook kontakt en dus herrie!!)
Brand maar los ?????
Grt Tandje Bij
Bij de minste of geringste oneffenheden in de weg rammelt de kabel onder mijn bovenbuis tegen de buis ,er zitten van die aanslagringen om maar helpt niets(deze maken ook kontakt en dus herrie!!)
Brand maar los ?????
Grt Tandje Bij
Al wat goed is komt boven!!
Quoten: Origineel geplaatst door Tandje Bij op 03 April 2007
Wie heeft voor mij een oplossing met dit probleem en als het kan wel een profesionele oplossing.
Bij de minste of geringste oneffenheden in de weg rammelt de kabel onder mijn bovenbuis tegen de buis ,er zitten van die aanslagringen om maar helpt niets(deze maken ook kontakt en dus herrie!!)
Brand maar los ?????
Grt Tandje Bij
Hoi,
Ik vermoed dat je remkabel te slap hangt, want anders klappert hij niet met een paar "verse donuts" om de kabel !
Deze moeten om te beginnen vers zijn want er zijn er bij van een soort rubber dat na verloop van tijd uithard.
En dan tikken zij natuurlijk ook.
Als dat o.k. is kan je even checken of de remveer nog sterk genoeg is.
En/of je remklauw wel goed terug komt na het inknijpen.
Dus even je achterwiel eruit en even nakijken die hap.
Dan kan je de remklauw wat beter en verder in knijpen zie je !
(Bij sommige Italiaanse remmen wil het nogal eens voorkomen dat de veer wat slap wordt na verloop van tijd.)**
Nu kan je zien of hij lekker terug veerd, en kan je meteen even voelen of het stukje buitenkabel welke het frame met de remklauw verbind niet te droog staat en vermoedelijk dan vol vuil zit of de binnenkabel veroest is.
Je kan nu als je je remklauw met de ene hand ingedrukt houd met de andere hand dat stukje buitenkabel uit de kabelaanslag van het frame lichten waarna je het stukje buitenkabel vrij heen en weer kan bewegen over de volle lengte van je bovenste frame buis.
Smeren die handel !
Daarna weer op z'n plaats terug steken.(eerst even de remklauw ver genoeg inknijpen !)
Indien dit allemaal in orde is kan het ook nog liggen aan de buitenkabel van de verbinding remhandle met frame.
Met dezelfde oplossing als het achterste stukje kabel welke je zojuist gecontroleerd hebt.
Met het verschil natuurlijk dat je eventueel je stuurlin moet verwijderen.!
Dus schoonmaken en smeren of de kabels vernieuwen indien gewenst.
**Daarom is het ook aangewezen om de remmen (handles bij Campa en de klauwen bij Shim. open te zetten voor het stallen van je fiets, zodanig dat de druk van je remveren af is want dan gaat het wat langer mee !
Hetzelfde natuurlijk met de voor- en achterderailleur, de voor dera op het kleinste blad en de achterdera ook op het kleinste tandwiel leggen zodanig dat de veren ontspannen zijn !!
Succes !
Ciao.
Wie heeft voor mij een oplossing met dit probleem en als het kan wel een profesionele oplossing.
Bij de minste of geringste oneffenheden in de weg rammelt de kabel onder mijn bovenbuis tegen de buis ,er zitten van die aanslagringen om maar helpt niets(deze maken ook kontakt en dus herrie!!)
Brand maar los ?????
Grt Tandje Bij
Hoi,
Ik vermoed dat je remkabel te slap hangt, want anders klappert hij niet met een paar "verse donuts" om de kabel !
Deze moeten om te beginnen vers zijn want er zijn er bij van een soort rubber dat na verloop van tijd uithard.
En dan tikken zij natuurlijk ook.
Als dat o.k. is kan je even checken of de remveer nog sterk genoeg is.
En/of je remklauw wel goed terug komt na het inknijpen.
Dus even je achterwiel eruit en even nakijken die hap.
Dan kan je de remklauw wat beter en verder in knijpen zie je !
(Bij sommige Italiaanse remmen wil het nogal eens voorkomen dat de veer wat slap wordt na verloop van tijd.)**
Nu kan je zien of hij lekker terug veerd, en kan je meteen even voelen of het stukje buitenkabel welke het frame met de remklauw verbind niet te droog staat en vermoedelijk dan vol vuil zit of de binnenkabel veroest is.
Je kan nu als je je remklauw met de ene hand ingedrukt houd met de andere hand dat stukje buitenkabel uit de kabelaanslag van het frame lichten waarna je het stukje buitenkabel vrij heen en weer kan bewegen over de volle lengte van je bovenste frame buis.
Smeren die handel !
Daarna weer op z'n plaats terug steken.(eerst even de remklauw ver genoeg inknijpen !)
Indien dit allemaal in orde is kan het ook nog liggen aan de buitenkabel van de verbinding remhandle met frame.
Met dezelfde oplossing als het achterste stukje kabel welke je zojuist gecontroleerd hebt.
Met het verschil natuurlijk dat je eventueel je stuurlin moet verwijderen.!
Dus schoonmaken en smeren of de kabels vernieuwen indien gewenst.
**Daarom is het ook aangewezen om de remmen (handles bij Campa en de klauwen bij Shim. open te zetten voor het stallen van je fiets, zodanig dat de druk van je remveren af is want dan gaat het wat langer mee !
Hetzelfde natuurlijk met de voor- en achterderailleur, de voor dera op het kleinste blad en de achterdera ook op het kleinste tandwiel leggen zodanig dat de veren ontspannen zijn !!
Succes !
Ciao.
Siliconen. Ja een slangetje dan. Bijvoorbeeld in hengelsportzaken verkrijgbaar in verschillende diameters. Dit kunt je over de hele lengte van je rem- of derailleurkabel schuiven en dempt geluid beter dan een paar van die rubber ringetjes. 1,5 mm bijvoorbeeld past krap over remkabels maar goed over derailleurkabels. En staat wel netjes ook vind ik in het zwart. Wel zorgen dat je de siliconenslang ook weer niet te lang houdt. Er moet wel ruimte zijn voor de binnenkabeld om in de buitenkabel getrokken te worden. (als je bebrijpt wat ik bedoel)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Stond deze maand in de O2bikers. (volgens mij ook al in de Fiets gestaan) Bij verwimp (te vinden via www.verwimp.nl) hebben ze nu een soort spiraal slangetje, zoals ook gebruikt wordt om meerdere elektra kabels bij elkaar te binden. Deze draai je dan om de kabel heen waardoor je minder last zou hebben dan met de normale rondjes.(helaas kan ik ze op hen site niet vinden dus geen foto hier)
Dit zijn die dingen die Scottwilko bedoeld, met het bijbehorende verhaal:
"Let niet op de naam. Want VWP spiral frame-protectors klinkt wel erg duur voor zo een anoniem product. Want wie let er nu op die kleine rubber ringetjes om zijn binnenkabel op de bovenbuis? Maar dat wil niet zeggen dat er ook over dat soort producten niet nagedacht wordt. Die rubber ringetjes lubberen uit en verschuiven richting je kabelstops. En doen niet meer wat ze zouden moeten doen: je frame beschermen tegen het slaan van de derailleur- en rem-binnenkabel, zodat er geen krassen op de lak komen. En vervangen lukt niet zonder dat de binnenkabel los moet. En daarom zijn de VWP spiral frameprotectors zo handig: je wikkelt ze gewoon om de binnenkabels. En zijn ze versleten monteer je in een paar tellen weer nieuwe. Je dealer kan de VWP spiral frameprotectors bij groothandel H.O. Louis Verwimp B.V. bestellen."Bron: http://www.fiets.nl/nb_0702A.htm
Nu weet ik dat ik Verwimp kan bellen op het nummer dat vermeld staat in Fiets, maar weet iemand toevallig een winkel in Amsterdam of omgeving die deze dingetjes heeft liggen?
"Let niet op de naam. Want VWP spiral frame-protectors klinkt wel erg duur voor zo een anoniem product. Want wie let er nu op die kleine rubber ringetjes om zijn binnenkabel op de bovenbuis? Maar dat wil niet zeggen dat er ook over dat soort producten niet nagedacht wordt. Die rubber ringetjes lubberen uit en verschuiven richting je kabelstops. En doen niet meer wat ze zouden moeten doen: je frame beschermen tegen het slaan van de derailleur- en rem-binnenkabel, zodat er geen krassen op de lak komen. En vervangen lukt niet zonder dat de binnenkabel los moet. En daarom zijn de VWP spiral frameprotectors zo handig: je wikkelt ze gewoon om de binnenkabels. En zijn ze versleten monteer je in een paar tellen weer nieuwe. Je dealer kan de VWP spiral frameprotectors bij groothandel H.O. Louis Verwimp B.V. bestellen."Bron: http://www.fiets.nl/nb_0702A.htm
Nu weet ik dat ik Verwimp kan bellen op het nummer dat vermeld staat in Fiets, maar weet iemand toevallig een winkel in Amsterdam of omgeving die deze dingetjes heeft liggen?
Quoten: Origineel geplaatst door Aspin1980 op 10 April 2007
Dit zijn die dingen die Scottwilko bedoeld, met het bijbehorende verhaal:
"Let niet op de naam. Want VWP spiral frame-protectors klinkt wel erg duur voor zo een anoniem product. Want wie let er nu op die kleine rubber ringetjes om zijn binnenkabel op de bovenbuis? Maar dat wil niet zeggen dat er ook over dat soort producten niet nagedacht wordt. Die rubber ringetjes lubberen uit en verschuiven richting je kabelstops. En doen niet meer wat ze zouden moeten doen: je frame beschermen tegen het slaan van de derailleur- en rem-binnenkabel, zodat er geen krassen op de lak komen. En vervangen lukt niet zonder dat de binnenkabel los moet. En daarom zijn de VWP spiral frameprotectors zo handig: je wikkelt ze gewoon om de binnenkabels. En zijn ze versleten monteer je in een paar tellen weer nieuwe. Je dealer kan de VWP spiral frameprotectors bij groothandel H.O. Louis Verwimp B.V. bestellen."Bron: http://www.fiets.nl/nb_0702A.htm
Nu weet ik dat ik Verwimp kan bellen op het nummer dat vermeld staat in Fiets, maar weet iemand toevallig een winkel in Amsterdam of omgeving die deze dingetjes heeft liggen?
Hoi,
Tussen de spiraaltjes hoopt vuil en zand op, en beschadigd je lakkie dus op die mannier ook !
Maar niet getreurd want dan schuif je er gewoon de vertrouwde donutsjes weer op en als deze verschuiven eventjes vast lijmen met vingertjeslijm zoals dat in de volksmond heet !
Ciao.
Dit zijn die dingen die Scottwilko bedoeld, met het bijbehorende verhaal:
"Let niet op de naam. Want VWP spiral frame-protectors klinkt wel erg duur voor zo een anoniem product. Want wie let er nu op die kleine rubber ringetjes om zijn binnenkabel op de bovenbuis? Maar dat wil niet zeggen dat er ook over dat soort producten niet nagedacht wordt. Die rubber ringetjes lubberen uit en verschuiven richting je kabelstops. En doen niet meer wat ze zouden moeten doen: je frame beschermen tegen het slaan van de derailleur- en rem-binnenkabel, zodat er geen krassen op de lak komen. En vervangen lukt niet zonder dat de binnenkabel los moet. En daarom zijn de VWP spiral frameprotectors zo handig: je wikkelt ze gewoon om de binnenkabels. En zijn ze versleten monteer je in een paar tellen weer nieuwe. Je dealer kan de VWP spiral frameprotectors bij groothandel H.O. Louis Verwimp B.V. bestellen."Bron: http://www.fiets.nl/nb_0702A.htm
Nu weet ik dat ik Verwimp kan bellen op het nummer dat vermeld staat in Fiets, maar weet iemand toevallig een winkel in Amsterdam of omgeving die deze dingetjes heeft liggen?
Hoi,
Tussen de spiraaltjes hoopt vuil en zand op, en beschadigd je lakkie dus op die mannier ook !
Maar niet getreurd want dan schuif je er gewoon de vertrouwde donutsjes weer op en als deze verschuiven eventjes vast lijmen met vingertjeslijm zoals dat in de volksmond heet !
Ciao.
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
Quote: Origineel geplaatst door Morel op 03 April 2007
Als dat o.k. is kan je even checken of de remveer nog sterk genoeg is.En/of je remklauw wel goed terug komt na het inknijpen.
Wat te doen als je remklauw niet genoeg terugkomt? Hier heb ik nl. lichtelijk last van. Als de remveer slappper is geworden, is daar nog wat aan te fixen? Rem is nog geen 2 jaar oud.
Als dat o.k. is kan je even checken of de remveer nog sterk genoeg is.En/of je remklauw wel goed terug komt na het inknijpen.
Wat te doen als je remklauw niet genoeg terugkomt? Hier heb ik nl. lichtelijk last van. Als de remveer slappper is geworden, is daar nog wat aan te fixen? Rem is nog geen 2 jaar oud.
Mijn fiets is bezeten!
Hoi,
Ik neem aan dat het om de achterrem gaat ?
Begin eens om alle scharnierpunten te smeren met b.v. Brunox of gelijkaardigs, en kijk dan even naar je remklauw tegenover de kabelzijde. Daar (dus achteraan links) zit op deze zijde van de remklauw een inbusboutje waar aan je de veerspanning een beetje bij kan regelen door het boutje in de klauw te draaien.
Vergeet ook het plastic hulsje waar de veer doorheen loopt aan de andere kant niet te smeren met olie.
Probeer dit eerst even want ik kan nu slecht aannemen dat na 2 jaar de veer al te slap is geworden.
Succes.
Ik neem aan dat het om de achterrem gaat ?
Begin eens om alle scharnierpunten te smeren met b.v. Brunox of gelijkaardigs, en kijk dan even naar je remklauw tegenover de kabelzijde. Daar (dus achteraan links) zit op deze zijde van de remklauw een inbusboutje waar aan je de veerspanning een beetje bij kan regelen door het boutje in de klauw te draaien.
Vergeet ook het plastic hulsje waar de veer doorheen loopt aan de andere kant niet te smeren met olie.
Probeer dit eerst even want ik kan nu slecht aannemen dat na 2 jaar de veer al te slap is geworden.
Succes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
Achterrem inderdaad. Heb even snel gekeken, maar vooralsnog geen succes. Ik haal hem er komend weekend wel even af, zodat ik overal goed bij kan...
Mijn fiets is bezeten!
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 08 April 2007
Siliconen. Ja een slangetje dan. Bijvoorbeeld in hengelsportzaken verkrijgbaar in verschillende diameters. Dit kunt je over de hele lengte van je rem- of derailleurkabel schuiven en dempt geluid beter dan een paar van die rubber ringetjes. 1,5 mm bijvoorbeeld past krap over remkabels maar goed over derailleurkabels. En staat wel netjes ook vind ik in het zwart. Wel zorgen dat je de siliconenslang ook weer niet te lang houdt. Er moet wel ruimte zijn voor de binnenkabeld om in de buitenkabel getrokken te worden. (als je bebrijpt wat ik bedoel)
Die slangetjes worden ook als brandstofslang gebruikt in modelvliegtuigen boten en auto's met een branstofmotor. Ze verkopen het dus bij de modelbouwwinkel. Het kost bijna niks.
Siliconen. Ja een slangetje dan. Bijvoorbeeld in hengelsportzaken verkrijgbaar in verschillende diameters. Dit kunt je over de hele lengte van je rem- of derailleurkabel schuiven en dempt geluid beter dan een paar van die rubber ringetjes. 1,5 mm bijvoorbeeld past krap over remkabels maar goed over derailleurkabels. En staat wel netjes ook vind ik in het zwart. Wel zorgen dat je de siliconenslang ook weer niet te lang houdt. Er moet wel ruimte zijn voor de binnenkabeld om in de buitenkabel getrokken te worden. (als je bebrijpt wat ik bedoel)
Die slangetjes worden ook als brandstofslang gebruikt in modelvliegtuigen boten en auto's met een branstofmotor. Ze verkopen het dus bij de modelbouwwinkel. Het kost bijna niks.