Nu ik een beetje op stoom begin te komen, ben ik nieuwsgierig of 'snellere' wielen ook duidelijk invloed hebben op mijn prestaties. Ik rijd nu een jaar op Bontrager Select wielen (TREK 1500) en momenteel voldoen ze prima (afgezien van het uiterlijk): in 9000 kilometer geen lek, geen slag, geen scheur of spaakbreuk. (weeg 72 kg). Twijfel een beetje over de lagerweerstand bij het draaien, maar heb geen vgl.materiaal.
Ook in het licentieloze peloton heersen de Ksyriums, Circuits, Cosmics en nog veel duurder. Leuke wielen hoor, maar in cyclo's rijd ik altijd dik goud - ook op m'n Selectjes en MET haar op mn benen (gna, gna). Alleen: ik wil nu ook wel ns top 50 ipv top 200 rijden.
Kunnen iets duurdere, lichtere, stijvere (kwetsbaardere?) wielen daar, in wasmiddelentaal, nou significant aan bijdragen? Ik zou het heel graag geloven, maar voor ik 500 euro uitgeef, wil ik graag weten of ik niet beter 50 km per week meer zou trainen, iets vroeger naar bed kan gaan...en me nog vroeger inschrijven om een goed startnummer te bemachtigen. Zit nu op 250-300 km/pw; training & vrije wedstrijdjes.
Heb ooit bij de Elite gefietst, en weet dat je daar met topmateriaal wel degelijk voordeel hebt, puur omdat daar door alle renners op topniveau wordt gefietst en het om die laatste 'procenten' gaat. Maar als je in een cyclo op 30 min van de winnaar binnenkomt, heb je super gereden (vind ik), en als je dat in een wedstrijd doet, wordt je voortijdig uit koers genomen nadat je eerst door 20 toeterende ploegleiderswagens in de berm bent geduwd (yep, ik spreek uit ervaring).
Duurdere wielen / meer trainen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 03 apr 2007 12:57
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Martijn020 op 03 April 2007
[..]Kunnen iets duurdere, lichtere, stijvere (kwetsbaardere?) wielen daar, in wasmiddelentaal, nou significant aan bijdragen?
[...]
Significant niet bepaald nee. Vooral hoge aerodynamische wielen zullen wel wat sneller zijn op het vlakke, en iets minder maar toch nog steeds bergop. Lichte wielen zullen vooral bergop ietsje sneller zijn. Mooie wielen kunnen wel significant aan de moraal bijdragen, da's ook wat...
[..]Kunnen iets duurdere, lichtere, stijvere (kwetsbaardere?) wielen daar, in wasmiddelentaal, nou significant aan bijdragen?
[...]
Significant niet bepaald nee. Vooral hoge aerodynamische wielen zullen wel wat sneller zijn op het vlakke, en iets minder maar toch nog steeds bergop. Lichte wielen zullen vooral bergop ietsje sneller zijn. Mooie wielen kunnen wel significant aan de moraal bijdragen, da's ook wat...
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 24 jan 2007 18:12
Nieuwe wielen kopen zodat je je oude als trainingswieltjes kan gebruiken. Dan moet je die 50km extra wel trainen om het etisch gezien te verantwoorden. 2 Vliegen in 1 klap!
Hoi, ben zelf ook een trek 1500 rijder, met select wielen, en ben na 2 jaar overgestapt op bontrager race x lite aero, en had dit eigenlijk 2 jaar eerder moeten doen, ik ben er niet beter of harder van gaan rijden, verwacht geen wonderen, maar het voelt wel goed(zeker de eerste keer).
mvg een tevreden rijder
mvg een tevreden rijder
destijds een overstap gemaakt van een set handgespaakte (32spaak, ultegra) wielen plus een wielset whr550 naar de campagonolo eurus wielset. Ik voelde wel degelijk een groot verschil, vooral in combinatie met andere randvoorwaarden, zoals een stijf/licht frame en goede banden (michelin pro en/of continental gp4000). Met die eurus wielen snijdt ik elke bocht zo trefzeker aan. Ook acceleren gaat gemakkelijker naar mijn gevoel, omdat de energie rechtstreekser naar het asfalt gaat. Ze kostten me vorig jaar wel EUR550,-, maar die pijn voelde ik maar één keer; het plezier van die wielen voel ik elke rit. Trainen doe ik nog steeds met mijn oude wielsetjes. Als ik me wil meten met anderen dan gebruik ik de eurus..... Vooral in de bergen zul je waarschijnlijk het verschil nog meer merken. Ze zijn licht, strak en trappen gewoon heerlijk. Mijn volgende wielset wordt weer een eurus, zeker weten (en misschien ooit nog wel eens lightweights). En als je ze selectief gebruikt kunnen ze jaren mee. De investering zeker waard, vooral omdat ze zo goed aanvoelen, en ik daarom denk dat je uiteindelijk daardoor ook sneller in een cyclo zult rijden. In een cyclo tellen vooral termen als gewicht, stijfheid, acceleratievermogen en stuurgedrag; aerodynamica is van minder belang....., en meer trainen is altijd een goede optie, welke wielset je ook koopt.
ik heb een tijdje terug ook een overstap gemaakt van 32/36 spaaks wielen met tiagra naven naar campa scirocco's. Ik had met die wielen meer over in wedstrijden. Doordat het ook nog veel fijner rijd ga ik binnenkort betere wielen kopen.