Canyon F10 in Vlaanderen?!
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 19 jul 2006 23:42
Ik zit te denken met mijn Canyon f10 (full carbon) de toertocht van de ronde van Vlaanderen te rijden.
Iemand ervaring met full carbon in Vlaanderen op de kasseien? Ik ben nl. een beetje bang voor steenslag, het wegdek, etc.
Ook vraag ik me af of het kader niet te stijf is. Vorig seizoen reed ik met een bijzonder slap alu-frame namelijk.
Iemand ervaring met full carbon in Vlaanderen op de kasseien? Ik ben nl. een beetje bang voor steenslag, het wegdek, etc.
Ook vraag ik me af of het kader niet te stijf is. Vorig seizoen reed ik met een bijzonder slap alu-frame namelijk.
Quoten: Origineel geplaatst door Greg_v op 01 April 2007
bij mij weten is carbon net minder comfort op kassei. had iets te maken met verticale schokken ?
Bij mij niet hoor, rijd je zelf op een carbon fiets?
bij mij weten is carbon net minder comfort op kassei. had iets te maken met verticale schokken ?
Bij mij niet hoor, rijd je zelf op een carbon fiets?
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39590
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door sepp op 01 April 2007
waarom zou carbon niet good zijn om over kassei te rijdencarbon is juist beter geeft meer confort op kassei dan alu frame [
Pfft, Canyon staat bekend dat ze knalhard zijn. Zal weinig comfort geven hoor. Dat is echt een fabeltje.
waarom zou carbon niet good zijn om over kassei te rijdencarbon is juist beter geeft meer confort op kassei dan alu frame [
Pfft, Canyon staat bekend dat ze knalhard zijn. Zal weinig comfort geven hoor. Dat is echt een fabeltje.
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Greg_v op 01 April 2007
bij mij weten is carbon net minder comfort op kassei. had iets te maken met verticale schokken ?
Carbon heeft de eigenschap om trillingen te absorberen! Dit beter dan aluminium. Waarom denk je zijn de meeste fietsen uitgerust met een carbon voorfork? ..... Precies voor het absorberen van schokken en dus comfortabelere rij eigenschappen. Rijdt zelf sinds kort op een full carbon frame en vindt dat deze comfortabeler rijdt dan mijn oude alu fiets.
bij mij weten is carbon net minder comfort op kassei. had iets te maken met verticale schokken ?
Carbon heeft de eigenschap om trillingen te absorberen! Dit beter dan aluminium. Waarom denk je zijn de meeste fietsen uitgerust met een carbon voorfork? ..... Precies voor het absorberen van schokken en dus comfortabelere rij eigenschappen. Rijdt zelf sinds kort op een full carbon frame en vindt dat deze comfortabeler rijdt dan mijn oude alu fiets.
No pain no gain, no guts no glory!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je kan helemaal niet zo generaliserend over de materialen praten. Er kan een wereld van verschil zijn tussen het ene aluminium frame en een ander aluminium frame. Hetzelfde geldt voor carbon frames.
Ieder modern frame blijft wel heel op de kasseien.
Ieder modern frame blijft wel heel op de kasseien.
Na verschillende carbon fietsen (en ook ervaring met staal, alu en titanium frames) en veel trainingen en koersen over Vlaamse wegen en kasseien heb ik geleerd dat het niet zo eenvoudig is om het comfort en de stijfheid van een frame zomaar toe te schrijven aan een materiaal (en z'n eigenschappen).
Er bestaan stijve en slappe alu frames, en bij carbon heb je dit ook. Daarnaast geloof ik dat veel aankomt op geometrie... en bij kasseien meer specifiek grotendeels op wielbasis. De fietsen waarmee ik geruisloos over de kasseien reed waren vooral Trek 5500 (carbon) en Merckx Team SC (scandium, dus alu), beiden toevallig met een wielbasis tegen de 100cm aan; het frame was dan wel iets minder behendig in het criteriumwerk. Mijn Merckx MXM heeft m.i. nooit een meter over kasseien gelopen, toch niet bij snelheden onder de 40km/u; maar dat frame voelde wel stijf en reactief aan, door z'n korte achtertrein, maar schokken ving die achtertrein niet echt op.
En eerlijk gezegd vrees ik net als Daniel1975 dat een Canyon F10 zijn extreme stijfheid genadeloos op kasseien laat voelen aan de berijder. Een vriend van me bij Unibet.com zei me dat hij hard over kasseien reed, en dat werd dan nog versterkt doordat hij met LW Ventoux op 8bar tubes koerste. Maar tevreden was die renner wel! En of die fiets er tegen kan? Ik vermoed het wel...Chris Kuiper (forumlid Kuiper) had eens een barstje in z'n F10. Was dat nu weer van kasseien of kwam dat door iets anders? Laat hem het even verduidelijken.
Ik zou gewoon gaan rijden met die Canyon, maar kies nauwgezet de juiste wielen, bandjes (iets breder al het kan) en bandendruk (geen volle 8bar!).
Er bestaan stijve en slappe alu frames, en bij carbon heb je dit ook. Daarnaast geloof ik dat veel aankomt op geometrie... en bij kasseien meer specifiek grotendeels op wielbasis. De fietsen waarmee ik geruisloos over de kasseien reed waren vooral Trek 5500 (carbon) en Merckx Team SC (scandium, dus alu), beiden toevallig met een wielbasis tegen de 100cm aan; het frame was dan wel iets minder behendig in het criteriumwerk. Mijn Merckx MXM heeft m.i. nooit een meter over kasseien gelopen, toch niet bij snelheden onder de 40km/u; maar dat frame voelde wel stijf en reactief aan, door z'n korte achtertrein, maar schokken ving die achtertrein niet echt op.
En eerlijk gezegd vrees ik net als Daniel1975 dat een Canyon F10 zijn extreme stijfheid genadeloos op kasseien laat voelen aan de berijder. Een vriend van me bij Unibet.com zei me dat hij hard over kasseien reed, en dat werd dan nog versterkt doordat hij met LW Ventoux op 8bar tubes koerste. Maar tevreden was die renner wel! En of die fiets er tegen kan? Ik vermoed het wel...Chris Kuiper (forumlid Kuiper) had eens een barstje in z'n F10. Was dat nu weer van kasseien of kwam dat door iets anders? Laat hem het even verduidelijken.
Ik zou gewoon gaan rijden met die Canyon, maar kies nauwgezet de juiste wielen, bandjes (iets breder al het kan) en bandendruk (geen volle 8bar!).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Heb meerdere wedstrijden met F10 over kasseien gereden, met Shimano 550 wielen wat goed beviel.
Ik heb het idee dat Carbon meer dempt dan alu. en dat de mijne Assen niet overleefd heeft is gewoon pech.
Donderdag na klassieker horizontaal haarscheurtje,
toen mee door gereden die zaat erna ermee gevallen, vervolgens was die doorgescheurd. (kan je verwachten)
Steenslag van wegdek zou ik niet bang voor zijn, heb tijdens een klassieker in frankrijk over de gekste wegen moeten rijden,de mijne heeft nooit sporen van steenslag vertoont.
Je kan hem gewoon gebruiken voor die toertocht.
Ik heb het idee dat Carbon meer dempt dan alu. en dat de mijne Assen niet overleefd heeft is gewoon pech.
Donderdag na klassieker horizontaal haarscheurtje,
toen mee door gereden die zaat erna ermee gevallen, vervolgens was die doorgescheurd. (kan je verwachten)
Steenslag van wegdek zou ik niet bang voor zijn, heb tijdens een klassieker in frankrijk over de gekste wegen moeten rijden,de mijne heeft nooit sporen van steenslag vertoont.
Je kan hem gewoon gebruiken voor die toertocht.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Ik sluit mij aan bij casran, of het frame nu carbon is of alu, neem gewoon diegene waar je je het best op voelt op de kasseien. Ik heb(had) een F10 en ridley scandium(alu). Ik vond de F10 toch stukken minder prettig rijden dan mijn scandium op de kasseien. En men F10 heeft het ook gedeeltelijk begeven na een 3km kasseien. Ikzelf zal zaterdag de ronde rijden met men scandium, dit gewoon omdat ik niet anders kan. Ik ben immers nog aan het wachten op een nieuwe F10.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39590
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door J-Rune op 02 April 2007
En men F10 heeft het ook gedeeltelijk begeven na een 3km kasseien. I.
Huh? Kapot op een stel van die groot uitgevallen kiezels?
En men F10 heeft het ook gedeeltelijk begeven na een 3km kasseien. I.
Huh? Kapot op een stel van die groot uitgevallen kiezels?
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat had weinig te maken met de F10 als ik het nog eens zo herlees, maar des te meer met diegene die hem gemonteerd heeft:
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... eadPage=10
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... eadPage=10