Bovenstaande verhalen over Compact lezende, sterkt mij alleen maar in de overtuiging dat ik gokken op Compact ipv Triple een curieuze beslissing vind.
Naar mijn bescheiden (ok niet zo bescheiden ) mening rijd je Compact als je niet goed genoeg getraind bent om met een dubbel de berg op te komen, maar tegenover je vrienden en/of je ego niet met een Triple aan wil komen.
"Ja maar het is best te doen in de polder en als je de bergen in gaat, dan zet je er toch een paar tandjes bij". Dat bedoel ik dus. De wielertoerist (ik ook) heeft geen zin om extra tandjes en gereedschap bij te kopen voor als hij eens de bergen in gaat. Het grote voordeel van Triple: Alle tandjes die je nodig hebt zitten er al op!!
Nog zo'n argument: gewicht. Kom op zeg, als je zo goed bent dat die paar gram uit maken, heb je die Compact waarschijnlijk niet meer nodig en knal je met 39-23 elke Alp op.
Ten slotte de Q-factor. Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat de trapper wat verder van de as zit en je dus wat minder efficient rijdt. Dat klopt natuurlijk, maar ik vraag me af hoe groot het verschil werkelijk is, volgens mij namelijk minimaal en alleen van belang voor de prof die Triple of Compact zowiezo niet nodig heeft.
@ Casran, vertel eens wat meer over de 2008-lijn van Shimano? Ik ben wel benieuwd!
Het statement dat Campa nu geeft, is dat Triple niet verder ontwikkeld wordt. Natuurlijk is die vierkante as prima (ik rij zelf naar volle tevredenheid met Centaur Triple), maar je wil ook als fietstoerist niet kiezen voor groep die niet serieus genomen wordt. Straks moet je voor onderdelen zoeken op de tweedehands markt!