10speed & (oud) stalen frame???
Hallo,
Een vriend wil een 'nieuw'stalen frame kopen, en heeft momenteel een fiets met de 105 10sp groep. Nu vroegen wij ons af, hoe weten wij zeker dat zijn huidige groep daarop past alvorens het te kopen? Past op elk oud frame een nieuwe 10 speed shimano groep of zijn er aanpassingen nodig? Zoja welke en tegen hoeveel?
Bij voorbaat dank,B.
Een vriend wil een 'nieuw'stalen frame kopen, en heeft momenteel een fiets met de 105 10sp groep. Nu vroegen wij ons af, hoe weten wij zeker dat zijn huidige groep daarop past alvorens het te kopen? Past op elk oud frame een nieuwe 10 speed shimano groep of zijn er aanpassingen nodig? Zoja welke en tegen hoeveel?
Bij voorbaat dank,B.
Alstublaft.
Oudere frames hebben een inbouwbreedte van de achtervork van 126mm, moderne frames voor 8-speed en meer hebben 130.
Maar met een stalen frame is dit geen probleem, frame kan je makkelijk lichtjes uitbuigen.
Maar met een stalen frame is dit geen probleem, frame kan je makkelijk lichtjes uitbuigen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Technisch gezien geen probleem, maar je moet het wel voorzichtig aanpakken, want de achterpatten moeten recht blijven en beide achtervorken moet je evenver uitbuigen.
Kijk hier voor een stap-voor-stap handleiding.
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Citaat:"
Should you try this??
This job is one that isn't for everybody, but it's not rocket science either. Many shops are reluctant to undertake this sort of operation, either because of fear of liability or because they want to sell you new bike. Although it seems fairly alarming to deliberately bend your frame, it is really not that cataclismic an operation, and can be very worthwhile if it allows you to keep riding an old friend, with the advantages of a modern drivetrain.
"
Succes!
Kijk hier voor een stap-voor-stap handleiding.
http://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Citaat:"
Should you try this??
This job is one that isn't for everybody, but it's not rocket science either. Many shops are reluctant to undertake this sort of operation, either because of fear of liability or because they want to sell you new bike. Although it seems fairly alarming to deliberately bend your frame, it is really not that cataclismic an operation, and can be very worthwhile if it allows you to keep riding an old friend, with the advantages of a modern drivetrain.
"
Succes!
Til het frame even naar Ger (ik wil wel even mee, bakkie doen) en die doet het zo voor je. Je hebt hier ook speciaal gereedschap voor dacht ik? (zie Rose catalogus).
Bedankt zover heren. Breedte achtervork zal ik checken en indien nodig (laten) bewerken. Kan je zomaar op de plek waar op een oud frame de buiscommandeurs zitten je nieuwe groep/kabels leggen? Of zijn daar nog extra dingen voor nodig?
Let me know svp.
Alstublaft.
Voor dat soort kleinere meuk is Rose hét adres (althans als je via internet wil bestellen).
Quoten: Origineel geplaatst door b l a f f y op 29 Maart 2007
Bedankt zover heren. Breedte achtervork zal ik checken en indien nodig (laten) bewerken. Kan je zomaar op de plek waar op een oud frame de buiscommandeurs zitten je nieuwe groep/kabels leggen? Of zijn daar nog extra dingen voor nodig?
Let me know svp.
Hoi Blaffy,
Kijk even op deze link voor de benodigde kabelstoppers die jij nodig hebt en de montage instructies .
http://cycle.shimano-eu.com/media/techd ... 599858.pdf
Succes,
Groeten.
Let me know svp.
Hoi Blaffy,
Kijk even op deze link voor de benodigde kabelstoppers die jij nodig hebt en de montage instructies .
http://cycle.shimano-eu.com/media/techd ... 599858.pdf
Succes,
Groeten.
-
- Forum-lid
Interessante discussie. Ik zit momenteel met dezelfde situatie. Ik wil een wat ouder stalen frame graag opknappen met een nieuwe groep. Ik vraag mij echter af of de nieuwe trapas wel zal passen. Heeft iemand enig idee?
Ja hoor, dat past gewoon. Als je buitenboord lagers wil monteren wel verstandig even te laten afvlakken + nasnijden.
-
- Forum-lid
Ah, dat is nou mooi om te horen. De fiets die ik wil gaan opknappen heeft een stalen stuurpen. Deze wil ik graag vervangen voor een langere + een nieuw stuurtje. Als ik echter bij de stuurpennen op salden.nl kijk, dan gaat dit tegenwoordig op een heel andere manier. Kan ik die stalen stuurpen nog wel vervangen door een nieuwe?
- de zwarten
- Forum-lid HC
Quoten: Origineel geplaatst door tr_spreekiller op 09 April 2007
Ah, dat is nou mooi om te horen. De fiets die ik wil gaan opknappen heeft een stalen stuurpen. Deze wil ik graag vervangen voor een langere + een nieuw stuurtje. Als ik echter bij de stuurpennen op salden.nl kijk, dan gaat dit tegenwoordig op een heel andere manier. Kan ik die stalen stuurpen nog wel vervangen door een nieuwe?
ja dat kan, met een extender:
je hebt er voor 1 inch en 1-1/8 inch, maar waarschijnlijk gewoon 1 bij de oudere stalen versies. Bij de stuurpennen zit dan zo een tussenringetje voor je stuurpen (die zijn meestal 1-1/8 inch van diameter, maar met die ring werkt dat prima).
hier een 1 inch voorbeeldje:
http://www.bike-components.de/catalog/R ... +222C2+Alu
ja dat kan, met een extender:
je hebt er voor 1 inch en 1-1/8 inch, maar waarschijnlijk gewoon 1 bij de oudere stalen versies. Bij de stuurpennen zit dan zo een tussenringetje voor je stuurpen (die zijn meestal 1-1/8 inch van diameter, maar met die ring werkt dat prima).
hier een 1 inch voorbeeldje:
http://www.bike-components.de/catalog/R ... +222C2+Alu
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®