Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

nieuwe atb!

bassie75
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2007 16:47

bassie75 26 mar 2007 17:29

 
Goedemiddag, ik heb een vraagje:
waar moet ik op letten bij de aankoop van een nieuwe mountainbike?
deze fiets wordt recreatief gebruikt.
 
kan iemand mij hierin adviseren?
alvast bedankt.
14101975

jerico
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:05

jerico 27 mar 2007 21:21

hallo bassie75,

Als je een fiets koopt kijk je er vooral naar hoe de fiets is afgemonteerd. De meeste mountainbikes zijn afgemonteerd met Shimano onderdelen. Ik zal even van slechtste tot beste onder elkaar zetten van shimano.

Xtr
Xt
Lx
deore
alivio
acera
altus.e

De Xtr is de beste groep van shimano op mountainbikes, Shimano Xt en Shimano Lx doen overigens niet veel onder voor de Xtr groep, het meeste verschil zit hem daarin het gewicht.

Daarna kijk ik naar de voorvork. Die krijgt overigens veel te voorduren tijdens een wild ritje.

Het frame, maakt tegenwoordig niet meer zo veel uit met de technieken van tegenwoordig, dan spreken we ook meestal over het gewicht en de stijfheid.Ik heb al verschillende merken voorbij horen komen die in de smaak vallen bij mensen: Cube, Gary Fisher, Cannondale, Specialized, Trek, Intersens, etc.Maar let goed op de juiste maten die bij jouw passen.

Voor de rest kun je nog kiezen tussen schijfremmen of v-brakes. Voor als je je wiel vaak moet wisselen zijn schijfremmen makkelijk en er blijft geen modder tussen je remmen hangen. Maar dit is meestal een strikt persoonlijke keus.

Nou moet ik wel zeggen dat een goede mountainbike ongeveer vanaf 800 euro begint. Dan heb ik het wel over een hardtail. Als je een full-suspencion bike wilt dan zal het voor een goede al snel duurder worden.

Voor goede fietsen en een mooie prijs raad ik je deze site aan www.12gotrading.com daar verkopen ze hele mooie fietsen.

succes,

Jerico
don\'t yell at me if i am wrong, ppl make mistakes...

demerspurter
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 mei 2006 02:27

demerspurter 05 apr 2007 13:30

Quoten: Origineel geplaatst door bassie75 op 26 Maart 2007


 
Goedemiddag, ik heb een vraagje:
waar moet ik op letten bij de aankoop van een nieuwe mountainbike?
deze fiets wordt recreatief gebruikt.
 
kan iemand mij hierin adviseren?
alvast bedankt.


wat betreft de versnellingen zou ik zeker toch ook eens denken aan Sram hoor. Momenteel heb ik op mijn S-works m5 ht Sram XO staan ( draaishifters ) en dat werkt echt perfect. Je kan ook voor de Triggers gaan maar dat zal dan ook wel ietsjes duurder uitkomen.
Buiten XO hebt je ook nog de keus uit:
X-9, X-7, SX 5, SX 4 en 3.0 maar volgens mij blijf je het beste bij de eerste 3 v/h gamma
Verder kan je ( volgens mij ) beter beroep doen op een fiets die je zelf laat opbouwen. Je kan dan wikken en wegen waar dat je dan al dan niet gaat besparen of juist meer gaat investeren ( een goede vork lijkt me noodzakelijk ). Daar betaal je uiteraard al veel geld voor, maar geloof me, eens je een degelijke vork hebt wordt het mtb'n pas echt plezant.
Fox, Rock Shox, Pace, ... zijn hierin klinkende namen...
Framekeuze ligt volledig aan je persoonlijke keuze en ook aan je budget natuurlijk
Moest ik in je plaats zijn, ik investeerde eerst in een degelijk frame, schijfremmen ( Hope mono mini's zijn zo mooi  ) en een goede vork. Nieuwe wielen zijn namelijk snel geplaatst in de toekomst ...
En misschien nog een laatste goede tip: kijk uit naar aanbiedingen! Soms zie je echt de meest onwaarschijnlijke prijzen voor zeer degelijk materiaal!
Greetz
Demerspurter
 
 
<br>

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 05 apr 2007 18:28

Je budget is hierin ook belangrijk, bv de hierboven vermelde Hope mono Mini's zijn zeer goede remmen, maar ook zeer duur.

Als je bv met een budget zit van rond de 1500 euro, kan je een mtb vinden met een volledige Shimano XT/ SRAM X-9 groep vinden met een Rock Shox Recon of Reba vork. Dit is zeer betrouwbaar materiaal waar je weinig omkijken naar hebt.

Bij schijfremmen zijn 8ormula, Magura, Hope, Avid, Shimano de referenties en ook daar heb je natuurlijk weer veel soorten in van verschillende budgetten. Je blijft wel best bij de hydraulische versies, want de mechanische schijfremmen zijn opmerkelijk minder van kwaliteit.

Als je geen schijfremmen wil dan kan je naar velgremmen kijken. Daar kom je dan bij V-Brakes en hydraulische velgremmen. Bij V-Brakes blijf je best bij Shimano of Avid en de hydraulische zijn van Magura. Er zijn dan 3 soorten remmen van Magura; de HS11, HS33 en Firmtech. Voor die laatste heb je wel een speciaal frame nodig en die zie je dan ook niet veel.

Verder voor sturen e.d. zit je goed bij Ritchey, FSA, eigen merk van de framebouwer,... Bij deze onderdelen kan je natuurlijk weer zover en zo duur gaan als je wil. Maar bij een bike van om en bij de 1500 euro zit meestal iets op zoals de Ritchey Comp of Pro onderdelen.

Bar-ends zijn ook aan te raden omdat je dan ja handen in andere posities kan plaatsen en het gemakkelijk is voor klimmen.

Grtz, RR
Excuse me while I kiss the sky

keunes
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2006 15:18

keunes 10 apr 2007 11:42

Het budget is inderdaad heel belangrijk, ik heb al heel wat fietsen gekocht in Nederland maar het is hier echte poten uittrekkerij... Een tip: een GOEDE mtb voor recreatief gebruik heeft niet zoveel onderhoud nodig, minimale montage: Shimano XT... Ga eens in Duitsland kijken, soms zijn de prijzen 50 van de prijzen van hier!
Koop maar eens het duitse blad Bike, daar staan veel advertenties van winkels in Duitsland in. S-tec is dan een zeer interessante winkel, heeft ook een site: www.s-tec-sports.de... Hier heb ik ook mijn fiets gekocht, heb deze al 1 jaar en ik train er iedere week 2 of 3 x mee, nog steeds geen problemen mee gehad! De montage is dan ook uitstekend en ze hebben er erg veel verstand van...
Voor de rest, een reba voorvork is waar voor je geld, het komt ook uit iedere test weer dat deze vork een zeer goede prijs kwaliteit verhouding heeft!
Qua frame: ook zeer belangrijk, ik heb eens een beone killerbee gehad van airplane alu... een en al gezwabber en aan het eind van het wedstrijd seizoen had iedereen in mijn team het frame gescheurd! Het frame met voorvork en wielen bepaalt namelijk de rijeigenschappen maar vooral het frame...
Verder moet je met de wielen met je gewicht bezighouden en het juiste gewicht, een zwaar wiel is log en draait moeilijker!
Een volledige XT groep zou het afmaken en is wat slijtvaster dan andere merken, het schakelen van shimano is dan ook bijna ongekend, op misschien de Sram XO na....
Dus kijk eens op www.s-tec-sports.de, daar word je goed geholpen, je kan iedere fiets daar custom laten samenstellen!
Kijk maar eens, have fun! Grz

ridleyrijder
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30

ridleyrijder 10 mei 2007 20:38

Quote: Origineel geplaatst door keunes op 10 April 2007
Het budget is inderdaad heel belangrijk, ik heb al heel wat fietsen gekocht in Nederland maar het is hier echte poten uittrekkerij... Een tip: een GOEDE mtb voor recreatief gebruik heeft niet zoveel onderhoud nodig, minimale montage: Shimano XT... Ga eens in Duitsland kijken, soms zijn de prijzen 50 van de prijzen van hier! Koop maar eens het duitse blad Bike, daar staan veel advertenties van winkels in Duitsland in. S-tec is dan een zeer interessante winkel, heeft ook een site: www.s-tec-sports.de... Hier heb ik ook mijn fiets gekocht, heb deze al 1 jaar en ik train er iedere week 2 of 3 x mee, nog steeds geen problemen mee gehad! De montage is dan ook uitstekend en ze hebben er erg veel verstand van... Voor de rest, een reba voorvork is waar voor je geld, het komt ook uit iedere test weer dat deze vork een zeer goede prijs kwaliteit verhouding heeft! Qua frame: ook zeer belangrijk, ik heb eens een beone killerbee gehad van airplane alu... een en al gezwabber en aan het eind van het wedstrijd seizoen had iedereen in mijn team het frame gescheurd! Het frame met voorvork en wielen bepaalt namelijk de rijeigenschappen maar vooral het frame...Verder moet je met de wielen met je gewicht bezighouden en het juiste gewicht, een zwaar wiel is log en draait moeilijker!Een volledige XT groep zou het afmaken en is wat slijtvaster dan andere merken, het schakelen van shimano is dan ook bijna ongekend, op misschien de Sram XO na....Dus kijk eens op www.s-tec-sports.de, daar word je goed geholpen, je kan iedere fiets daar custom laten samenstellen!Kijk maar eens, have fun! Grz


Er zijn veel meer winkels dan de bovenstaande genoemde. Kijk maar eens op google bij on-line bikeshops. Daar vind je er veel meer.

Wat de reactie op het Beone frame betreft; Beone maakt weldegelijk goede frames en is zeer betrouwbaar. Het is wel zo dat een dunwandig en licht frame meestal slapper is en bij zwaardere mensen breukgevoelig is.

Wat het Shimano schakelen betreft, dit is idd goed, maar Sram moet zeker niet onderdoen. De X7 groep ligt op LX niveau, de X9 op XT en de X.O op XTR niveau. De X.O Schakelt zelfs nog een tikje beter dan de XTR van Shimano. Het is vooral een kwestie van voorkeur. Een beetje zoals de Campa-Shimano discussie bij de racefietsen.
Excuse me while I kiss the sky

Plaats reactie