Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Knieblessure

buutje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:34

buutje 25 mar 2007 23:48

Sinds ik op mjn nieuwe fiets rij (Trek 1500) heb ik na elke rit pijn aan de buitenkant van mijn rechterknie. De fiets is uiteraard aangemeten door een goede FM. Het gaat te ver om alle afstellingen en geometrie te vergelijken maar met mijn vorige fiets had ik nooit last. Wat wel een verschil is waar het denk ik in kan zitten is dat ik nu met gele schoenplaatjes fiets, met speling dus. Op mijn vorige fiets had ik vaste (ander pedaalsysteem). Ik denk dat het of in de hoogte van het zadel zit, of aan de afstelling van de schoenplaatjes. Heeft iemand suggesties welke afstelling ik het best kan wijzigen ? Alvast bedankt.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 26 mar 2007 17:46

Ik zou de afstelling van de plaatjes wijzigen. Probeer ze eens zo af te stellen dat je knieschijf net zo staat wanneer je ingeklikt bent als wanneer je gewoon op de grond staat. Aan de speling kan het niet liggen, die hoort juist knieproblemen te voorkomen...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

superd
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2007 20:32

superd 28 mar 2007 23:18

Je schoenplaatjes zijn waarschijnlijk het probleem. Neem een inbus mee als je gaat fietsen en verstel je plaatjes totdat het goede gevoel er weer is.
Ook zou het een overbelasting van je pezen kunnen zijn. Dit is met rekoefeningen goed te verhelpen. Wat bij mij goed werkt is liggen op je zij op de bank met de pijnlijke knie boven. Je onderste knie ligt gebogen met daaroverheen het gebleseerde gestrekte been zodat deze naar de grond kan doorzakken. Er komt een lichte spanning aan de zijkant van je knie te staan. Blijf minstens een halve minuut zo liggen.
Succes, ik hoop dat je er iets aan hebt...
<b>superD</b>

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 29 mar 2007 00:10

Quoten: Origineel geplaatst door Buutje op 25 Maart 2007

Sinds ik op mjn nieuwe fiets rij (Trek 1500) heb ik na elke rit pijn aan de buitenkant van mijn rechterknie. De fiets is uiteraard aangemeten door een goede FM. Het gaat te ver om alle afstellingen en geometrie te vergelijken maar met mijn vorige fiets had ik nooit last. Wat wel een verschil is waar het denk ik in kan zitten is dat ik nu met gele schoenplaatjes fiets, met speling dus. Op mijn vorige fiets had ik vaste (ander pedaalsysteem). Ik denk dat het of in de hoogte van het zadel zit, of aan de afstelling van de schoenplaatjes. Heeft iemand suggesties welke afstelling ik het best kan wijzigen ? Alvast bedankt.


Hoi,
 
Begin al eens met het terug monteren van de "oude pedalen" en zet die "vaste plaatjes" eens terug onder je schoenen !
Indien het zadel van je nieuwe fiets even hoog is afgesteld als de oude, en de manivelle-lengte niet meer scheeld dan 5 mm. t.o.z.van de oude, dan weet je dat het vermoedelijk aan de  pedalen/plaatjes  en/of  afstelling hiervan licht.  
 
Grtn.
 

buutje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:34

buutje 29 mar 2007 15:43

Bedankt voor de suggesties !. Ik heb toch maar rode plaatjes gemonteerd, dat bewegen in het pedaal voelde ook niet zo lekker. Ik heb ze zo goed mogelijk afgesteld op de natuurlijke stand van mijn knieen. Zondag staat er een toertocht in Driebergen op de planning, en de inbus gaat mee. Hopelijk kan ik het probleem dan definitief oplossen.
Overbelasting had ik eigenlijk niet zo bij stilgestaan maar heel goed mogelijk zo in het begin van het seizoen. 

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 29 mar 2007 19:11

Quoten: Origineel geplaatst door Morel op 28 Maart 2007

Hoi,
 
Begin al eens met het terug monteren van de "oude pedalen" en zet die "vaste plaatjes" eens terug onder je schoenen !
 

Dit is de eerste keer dat ik iemand vaste plaatjes hoor adviseren biju knieklachten. Alle andere adviezen die ik tot nu toe heb gelezen propageerden plaatje met zoveel mogelijk bewegingsvrijheid.

buutje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:34

buutje 29 mar 2007 19:25

Ja dat is inderdaad een veel gehoord advies bij knieklachten echter als je zoveel zijdelingse beweging heb dan ga je dus ook met je hiel naar buiten drukken waardoor je meer druk op de buitenkant van je knie krijg. Dat is mijn brainwave althans.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 29 mar 2007 23:29

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 29 Maart 2007



 

Dit is de eerste keer dat ik iemand vaste plaatjes hoor adviseren biju knieklachten. Alle andere adviezen die ik tot nu toe heb gelezen propageerden plaatje met zoveel mogelijk bewegingsvrijheid.


Hoi,
 
Ik adviseer bij niemand "vaste plaatjes" onder de schoenen maar als je met je oude pedalen en de vaste plaatjes nooit geen last van je kniën hebt gehad en met je nieuwe pedalen en losse plaatjes wél, dan moet je even terug naar het begin om te kijken wat er verkeerd is gegaan snap je wel ?
Heb je de nieuwe plaatjes wel op de zelfde plaats gemonteerd zowel voorwaards als zijwaards en/of diagonaal.
Dat wil zeggen, met de oude spullen erop kan je even checken hoe je voeten hebben gestaan jaar in jaar uit.
Kijk hoe je voeten en de oude plaatjes staan t.o.z. van de pedaalas van de oude pedalen etc.
En trouwens heb je met het oude soepie nooit geen last gehad en met de nieuwe       s(tr)oep wel dan is de keuze gouw gemaakt dacht ik zo ! 
 
Ciao.

buutje
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:34

buutje 03 apr 2007 22:44

Zondag gereden met de vaste plaatjes en geen last gekregen van de knie. Blijkbaar werken deze voor mij beter dan die met speling. Bedankt voor de reacties.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 04 apr 2007 01:08

Mooi zo. Dan moet je't inderdaad zo laten. (Ik snap inmiddels hoe Morel het bedoelde.)

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 06 apr 2007 00:34

Even een medische kijk op dit probleem (ben namelijk arts): heb ook wel eens gehoord dat het hieronder vermelde syndroom vaak bij wielrenners voorkomt...
Het Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom, ook wel lopersknie of IlioTibial Band Syndrome en runner's knee(Eng.)genoemd. Hier is het synoniem iliotibiale band frictiesyndoom afgekort tot ITBS. ITBS is de meest voorkomende oorzaak van pijn aan de buitenzijde van de knie bij hardlopers. Het ITBS ontstaat door terugkerende frictie van de ITB over de knobbel (epicondyl) aan de buitenzijde boven de knie. Het ITBS is veelal goed te verhelpen met ontstekingsremmende medicatie en rekoefeningen.De ITB is de peesvoortzetting van de tensor fascia lata spier en heeft indirect connecties met o.a. de bilspieren.De ITB verschuift naar voren over het epicondyl van de knie bij kniestrekking en verschuift naar achteren bij kniebuiging (1). Net na de voetlanding bij gaan, bij iets minder dan 30 graden kniebuiging, treedt een frictiemoment op van de ITB over het epicondyl. Herhaalde frictie geeft irritatie en ontsteking (2). Bij chronische ITBS ontstaat een slijmbeursachtige verbinding met de gewrichtsruimte van de knie en treedt verdikking van de band op. (3, 4) Zwakte van de bil- en bovenbeenspieren, m.n. de abductoren, (5, 6, 7, 8) wordt recent gezien als de belangrijkste factor voor het optreden van het ITBS. Door verminderde controle van deze spieren tijdens de opvangfase zakt de hardloper meer door de heup en kantelt en draait de knie meer naar binnen. De spanning op de ITB neemt hierdoor toe.
GroetIMG height=10 alt= src= http://www.mtchuizen.com/up.gif">

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 06 apr 2007 00:36

Quoten: Origineel geplaatst door Dogestyle op 05 April 2007


Even een medische kijk op dit probleem (ben namelijk arts): heb ook wel eens gehoord dat het hieronder vermelde syndroom vaak bij wielrenners voorkomt...
Het Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom, ook wel lopersknie of IlioTibial Band Syndrome en runner's knee(Eng.)genoemd. Hier is het synoniem iliotibiale band frictiesyndoom afgekort tot ITBS. ITBS is de meest voorkomende oorzaak van pijn aan de buitenzijde van de knie bij hardlopers. Het ITBS ontstaat door terugkerende frictie van de ITB over de knobbel (epicondyl) aan de buitenzijde boven de knie. Het ITBS is veelal goed te verhelpen met ontstekingsremmende medicatie en rekoefeningen.De ITB is de peesvoortzetting van de tensor fascia lata spier en heeft indirect connecties met o.a. de bilspieren.De ITB verschuift naar voren over het epicondyl van de knie bij kniestrekking en verschuift naar achteren bij kniebuiging (1). Net na de voetlanding bij gaan, bij iets minder dan 30 graden kniebuiging, treedt een frictiemoment op van de ITB over het epicondyl. Herhaalde frictie geeft irritatie en ontsteking (2). Bij chronische ITBS ontstaat een slijmbeursachtige verbinding met de gewrichtsruimte van de knie en treedt verdikking van de band op. (3, 4) Zwakte van de bil- en bovenbeenspieren, m.n. de abductoren, (5, 6, 7, 8) wordt recent gezien als de belangrijkste factor voor het optreden van het ITBS. Door verminderde controle van deze spieren tijdens de opvangfase zakt de hardloper meer door de heup en kantelt en draait de knie meer naar binnen. De spanning op de ITB neemt hierdoor toe.
GroetIMG height=10 alt= src= http://www.mtchuizen.com/up.gif>

kan dit ook nog naar het Nederlands/ Bels vertaald worden? k snap er geen ene hol van met al die termen....
Afbeelding

Plaats reactie