Ultra Torque
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hoe zijn de eerste ervaringen met het nieuwe UT systeem van Campa? Ik zit te twijfelen tussen een opruimertje uit 2006 of een nieuwe 2007 UT crank. Bij de ATB worden de buitenboordlagers over het algemeen als slecht ervaren (duurzaamheid). Hoe zou het hier zijn?
Less is bore
Het Ultra-Torque crankstel is absoluut een nog stijver systeem; dat waren ook van in het begin de eerste reacties van de profrenners die ermee aan de slag gaan.
Het is echter wel een systeem dat ontworpen is voor de wegfiets. De kans dat Campagnolo een reminder zal toevoegen dat UT niet voor cyclo-cross bestemd is, is niet onbestaande; ook Shimano zou hieraan denken.
Het is echter wel een systeem dat ontworpen is voor de wegfiets. De kans dat Campagnolo een reminder zal toevoegen dat UT niet voor cyclo-cross bestemd is, is niet onbestaande; ook Shimano zou hieraan denken.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bedankt voor je snelle reactie Pieter!
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zie de toegevoegde waarde niet van Ultra torque ten op zichte van de goede oude vierkante as op Chorus/Record niveau. Crankstijfheid is zo compleet over-hyped, de topsprinters kunnen jaar en dag ook al zonder problemen uit de voeten met gewoon vierkante assen. Als de crank een inimini stukje door zou buigen komt die energie er daarna toch voor het grootste gedeelte weer uitzetten.
Dan kunnen er wel wat profs roepen dat ze het verschil voelen, maar het menselijk lichaam is niet een erg geschikt meet instrument voor zulke zaken, want dan ben je vooral tussen de oren aan het meten. Dat de cranks stijver zijn geloof ik best, maar dat je daar wat mee opschiet denk ik niet.
Als de crankstellen niet geschikt zouden zijn voor CC dan geven ze toch eigenlijk al aan dat de afdichting van de lagers minder is dan bij de "oude" vierkante trapassen?
Dan kunnen er wel wat profs roepen dat ze het verschil voelen, maar het menselijk lichaam is niet een erg geschikt meet instrument voor zulke zaken, want dan ben je vooral tussen de oren aan het meten. Dat de cranks stijver zijn geloof ik best, maar dat je daar wat mee opschiet denk ik niet.
Als de crankstellen niet geschikt zouden zijn voor CC dan geven ze toch eigenlijk al aan dat de afdichting van de lagers minder is dan bij de "oude" vierkante trapassen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door T.Trapper op 21 Maart 2007
Ook mijn idee, Amclassic. Er zijn ondertussen ook al legio mountainbikers die kunnen meepraten over de "voor"delen van buitenliggende lagers: vervangen van versleten Hollowtechlagers na 1500 à 2000 km komt veelvuldig voor.
Als je in winteromstandigheden de 2000km haalt ben je een hele vent hoor. Bij mijn FSA crankstel lag de boel na 700 km aan gort. Lagers helemaal verroest van binnen.
Ook mijn idee, Amclassic. Er zijn ondertussen ook al legio mountainbikers die kunnen meepraten over de "voor"delen van buitenliggende lagers: vervangen van versleten Hollowtechlagers na 1500 à 2000 km komt veelvuldig voor.
Als je in winteromstandigheden de 2000km haalt ben je een hele vent hoor. Bij mijn FSA crankstel lag de boel na 700 km aan gort. Lagers helemaal verroest van binnen.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Heb je trouwens deze imbussleutel nodig? Of werkt het ook met een normale inbusset?
http://www.bike-components.de/catalog/R ... l+UT-BB110
En de specifieke tool voor de cups?
http://www.bike-components.de/catalog/R ... l+UT-BB110
En de specifieke tool voor de cups?
Less is bore
De vertanding is "Hollowtech II" compatible, maar de Campagnolo sleutel past wel beter (ook op HTII trouwens). Kost natuurlijk weer het nodige maar dat zijn we van Campa gewend. Maar het zou dus ook moeten lukken met een HTII sleutel.
Over de imbus durf ik zo niks te zeggen.
Over de imbus durf ik zo niks te zeggen.
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 21 Maart 2007
Heb je trouwens deze imbussleutel nodig? Of werkt het ook met een normale inbusset?http://www.bike-components.de/catalog/R ... UT-BB110En de specifieke tool voor de cups?
De specifieke tool voor de cups heb je hoe dan ook nodig.
Die inbus (is een sleutelverlenger) heb je niet per se nodig als je inbussetje tenminste lang genoeg is om een bout middenin je bracketpot vast te draaien.
Heb je trouwens deze imbussleutel nodig? Of werkt het ook met een normale inbusset?http://www.bike-components.de/catalog/R ... UT-BB110En de specifieke tool voor de cups?
De specifieke tool voor de cups heb je hoe dan ook nodig.
Die inbus (is een sleutelverlenger) heb je niet per se nodig als je inbussetje tenminste lang genoeg is om een bout middenin je bracketpot vast te draaien.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40637
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ach, ik was vanmorgen bij Hopmans en daar maar een Chorus 2006 crank met Record trapas meegenomen. €179 + €39 voor een set die mij qua degelijkheid eigenlijk veel meer aanspreekt. Ik heb met de ATB gewoon een allergie tegen die buitenboordkolder opgebouwd en dus vanmorgen toch deze beslissing genomen.
Als Campa echt al komt met een opmerking dat het niet CX geschikt is, is het in mijn ogen gewoon troep, want met de oude set kon dat perfect. En niet CX geschikt is in mijn ogen ook niet winter(pekel) geschikt.
Overigen, bij Hopmans ben je dus goedkoper uit met 2006 onderdelen dan de goedkoopste in Duitsland!!!
Als Campa echt al komt met een opmerking dat het niet CX geschikt is, is het in mijn ogen gewoon troep, want met de oude set kon dat perfect. En niet CX geschikt is in mijn ogen ook niet winter(pekel) geschikt.
Overigen, bij Hopmans ben je dus goedkoper uit met 2006 onderdelen dan de goedkoopste in Duitsland!!!
Less is bore