Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 31 mar 2011 01:16

jaapieo schreef:Om nog even iets leuks/nuttigs toe te voegen zal ik een update doen van de velgen die ik een tijdje geleden postte in dit topic.
Een set wielen bouwen met simpele naafjes en standaard velgen dat lukt me wel, nu vond ik het tijd iets speciaals te doen!
De velgen kwamen op 335 en 340 gram.
Een foto van hoe de velgen erbij stonden:

Afbeelding
38mm rims 005 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
38mm rims 006 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
38mm rims 015 by JasperSteen, on Flickr

Zo doende ben ik mij gaan focussen op een laag gewicht.
De plannen werden gemaakt, de set moest van de lak worden ontdaan en worden voorzien van een mat zwarte lak laag, deze dun aangebracht zou in theorie nog wat grammen moeten besparen!
Ook de naven moeten natuurlijk lichtgewicht zijn om een laag gewicht te realiseren, een setje Dati naven kon ik voor 170 euro kopen, het gewicht kwam volgens de park tool schaal waarmee alles gewogen is op 67 en 198 gram.
Afbeelding
Dati hubs by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
006 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
007 by JasperSteen, on Flickr
(vergat even de schaal op 0 te zetten, de foto die wel de 198 gram aangeeft was nogal vaag ;))

Schuren is eigenlijk een werkje waar ik een hekel aan heb, bovendien schuur je dan altijd wat carbon mee, dit kan op zich niet zoveel kwaad maar toch...
Via een goede kennis kon ik een pot Carbo lift Linkje krijgen voor een scherpe prijs, de filmpjes beloofden veel goeds!
Van het proces heb ik geen foto's gemaakt maar de filmpjes laten goed zien wat er gebeurt, vanwege de blanke lak was dat iets minder goed te zien.
In de badkamer de temperatuur opgeschroefd met een blaaskachel en de boel laten inwerken.
Na wat pijn en moeite was dit het resultaat:
(slechte kwaliteit, de camera was op vakantie in Schotland....

Afbeelding
110320-205533 by JasperSteen, on Flickr De voorste velg had op sommige plaatsen wat moeite...

Afbeelding
110320-205447 by JasperSteen, on Flickr Carbo lift tast geen kunststof aan, zo bleef de warning sticker dus ook gewoon zitten!

Afbeelding
110320-205431 by JasperSteen, on Flickr De achterste velg was een groter succes!

Toch moest ik nog even met het schuurpapier aan de slag, op het carbon waren blokjes die gelijk liepen met de vezels aan lak achtergebleven.
Eenmaal de velgen ontdaan van de blanke lak kon de mat zwarte lak er op!
Niet te dik, niet te dun, het resultaat toont de oneffenheid van de bovenste laag carbon die eerder door een laagje blanke lak niet zichtbaar was, in mijn ogen is het resultaat wel erg mooi geworden:

Afbeelding
velgen en pen 069 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
velgen en pen 074 by JasperSteen, on Flickr

Afbeelding
velgen en pen 070 by JasperSteen, on Flickr

Qua gewicht leverde het ook wat op, van 335 en 340 gingen de velgen naar 323 en 325 gram, een 27 gram in totaal!

Als ik uit ga van 200gram voor de revolution spaken die besteld zijn samen met de nippels, 198gram en 67gram voor de naven + het gewicht van de velgen zou de set dus op 1113gram, hou ik rekening met 220, waar de spaken vast niet op gaan komen dan kom ik nog op zo'n 1130 gram.
Ben zelf erg benieuwd wat het gaat worden, ik houd jullie op de hoogte!




Vervolg!

Vandaag een pakje mogen ontvangen met daarin spaken en spaaknippels!
Uiteraard direct de schaar in het doosje om de inhoud te controleren.
Netjes in het huishoud-plasticfolie gewikkeld zaten de spaken gegroepeerd per lengte in een plakbandje met de lengte erop geschreven.
Uiteraard direct de boel op de weegschaal om in te kunnen schatten hoe het gewicht ging uitvallen!

Afbeeldingfront wheel spokes (20pc.) by JasperSteen, on Flickr
Spaken voorwiel.

Afbeeldingrear wheel spokes (24pc.) by JasperSteen, on Flickr
Spaken achterwiel

AfbeeldingAloy nipples 100pc. by JasperSteen, on Flickr
100 stuks zwarte aluminium nippels.

Afbeelding
front hub by JasperSteen, on Flickr
Het correcte gewicht van de voornaaf.

Afbeeldingrim by JasperSteen, on Flickr
achtervelg

Afbeeldingrim by JasperSteen, on Flickr
Voorvelg

na het vlechten werd ik blij van de schaal:
AfbeeldingFront wheel by JasperSteen, on Flickr
Heel blij! dat is het voorwiel.

AfbeeldingRear wheel by JasperSteen, on Flickr
De optelsom met het achterwiel deed mij glimlachen, slechts 1116 gram voor de complete wielset!
GE-WEL-DIG!

AfbeeldingHub by JasperSteen, on Flickr
Het spaakpatroon, over 2 gekruist aan de drive side en radiaal aan de non drive side.

Afbeeldingrear wheel by JasperSteen, on Flickr
Achterwiel

Afbeeldingfront wheel by JasperSteen, on Flickr
Voorwiel

AfbeeldingWheelset by JasperSteen, on Flickr
De set.

(let niet op de rode vlaggetjes, de set staat nog niet op juiste spanning, de rek moet er nog uit gehaald enz. enz.
De stukjes rode tape zijn om te zien of de spaak draait (torderen) Dit wil ik niet en met een ronde spaak is het wat lastig te zien zonder hulpje ;)


En? Wat zegt jullie kritische oog?



Greets
mijn Flickr

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 31 mar 2011 10:13

Ons kritische oog zegt: "TOP!" ;)

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 31 mar 2011 10:51

zegt: strak!
Do or Do not.. There is no try

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 31 mar 2011 10:51

Goed bezig! Doe je dat spaken zelf? Dat is nou een karwei wat ik zelf niet zie zitten... Mss is het gewoon een kwestie van beginnen, maar toch.
Ga je die wielen met die matte lak toch makkelijk schoon kunnen houden?

Keep up the good work!
Vertrouwen is goed, controle is beter.

voske8x
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:54

voske8x 31 mar 2011 11:30

En wat heeft nu zo'n setje gekost? (exclusief je arbeid)

gerrie
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 mar 2011 17:10

gerrie 31 mar 2011 17:16

Hallo,
ik heb een vraag ik ben ook van plan mijn spullen te betrekken uit china o.a. frame plus onderdelen geen groep, die koop ik liever in nederland waar moet ik echt opletten zoals het schroefdraad bv. dat wel de nederlande groep erop past. ik zit te denken om het bij dengfu te kopen. en weet iemand als er frames zijn waar echt alle kabels door het frame gaan. hoop iets te vernemen.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 31 mar 2011 17:25

Merci!
Het spaken doe ik zelf, het is een kwestie van veel in de boeken, a la the art of wheelbuilding en oefenen op oude wielen.
In de loop der tijd krijg je het dan steeds beter onder de knie.
Ik spaak de wielen op de manier zoals Zoran en Ernie frieke ook doen, het wiel gelijkmatig op spanning brengen en alle koude rek uit de spaken halen enz. enz.
Mijn setjes hebben een hoogte slag van (afhankelijk van de velg) 0,2 tot 0,1mm de zijdelingse slag krijg ik altijd wel onder de 0,1mm.
Het verschil in spaakspanning probeer ik (zo ver mogelijk) onder de 10% te houden.

Ik ben over deze set tot nu toe meer dan tevreden, de matte velg icm. de zwarte spaken en nippels en de gewoon geweldig lopende naven doen het voor mij helemaal!

De kosten;

Velgen: €200,-
naven: €180,-
spaken en nippels 62,-
carbolift: €20,-
Matte lak: 25,-
schuurpapier: €2,-
Ruitenkrabber€ 1,50

Totaal: €490,-

De ruitenkrabber was om week geworden lak die nog niet volledig los zat van de velg te krabben.

Totaal: €
mijn Flickr

voske8x
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:54

voske8x 31 mar 2011 17:28

Kijk, dat is nog eens de moeite!

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 31 mar 2011 20:47

[quote="jaapieo"]
Het spaken doe ik zelf, het is een kwestie van veel in de boeken, a la the art of wheelbuilding en oefenen op oude wielen.

Ben zelf altijd bereid om alles te willen leren, en ben dan ook zeer geintereseerd in welke boeken je dan nog meer hebt gelezen.
Zou je een lijstje kunnen maken welke dat zijn, en hoe ik er eventueel aan kan komen.
bvd
op een waterfiets kom je ook vooruit

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 31 mar 2011 20:57

Internet.
The art of wheelbuilding is vrij bekend en gewoon als pdf te downloaden.
Je moet je er gewoon heel erg in verdiepen, 't is niet in een maand te leren eigenlijk, een goed wiel leren bouwen duurt een aantal jaren, er is telkend wel wat te verbeteren en je komt steeds iets dichter bij het "perfecte wiel" dat eigenlijk niet bestaat.... ;)
mijn Flickr

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 31 mar 2011 21:39

The art of wheelbuilding vind ik persoonlijk iets gedateerd. Roger Musson heeft een prachtig e-book geschreven over zijn werk:http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

Het is te vinden op piratebay, maar voor 9 pond ben je gek als je het niet gewoon koopt.

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 31 mar 2011 22:12

Zeg Jaapieo? Dat duurt jaren zeg je... Maar zo heel oud zie je er niet uit op die foto! Of heb je het voordeel van de eeuwige jeugd?! ;)
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Plaats reactie