jaapieo schreef:Om nog even iets leuks/nuttigs toe te voegen zal ik een update doen van de velgen die ik een tijdje geleden postte in dit topic.
Een set wielen bouwen met simpele naafjes en standaard velgen dat lukt me wel, nu vond ik het tijd iets speciaals te doen!
De velgen kwamen op 335 en 340 gram.
Een foto van hoe de velgen erbij stonden:
38mm rims 005 by JasperSteen, on Flickr
38mm rims 006 by JasperSteen, on Flickr
38mm rims 015 by JasperSteen, on Flickr
Zo doende ben ik mij gaan focussen op een laag gewicht.
De plannen werden gemaakt, de set moest van de lak worden ontdaan en worden voorzien van een mat zwarte lak laag, deze dun aangebracht zou in theorie nog wat grammen moeten besparen!
Ook de naven moeten natuurlijk lichtgewicht zijn om een laag gewicht te realiseren, een setje Dati naven kon ik voor 170 euro kopen, het gewicht kwam volgens de park tool schaal waarmee alles gewogen is op 67 en 198 gram.
Dati hubs by JasperSteen, on Flickr
006 by JasperSteen, on Flickr
007 by JasperSteen, on Flickr
(vergat even de schaal op 0 te zetten, de foto die wel de 198 gram aangeeft was nogal vaag)
Schuren is eigenlijk een werkje waar ik een hekel aan heb, bovendien schuur je dan altijd wat carbon mee, dit kan op zich niet zoveel kwaad maar toch...
Via een goede kennis kon ik een pot Carbo lift Linkje krijgen voor een scherpe prijs, de filmpjes beloofden veel goeds!
Van het proces heb ik geen foto's gemaakt maar de filmpjes laten goed zien wat er gebeurt, vanwege de blanke lak was dat iets minder goed te zien.
In de badkamer de temperatuur opgeschroefd met een blaaskachel en de boel laten inwerken.
Na wat pijn en moeite was dit het resultaat:
(slechte kwaliteit, de camera was op vakantie in Schotland....
110320-205533 by JasperSteen, on Flickr De voorste velg had op sommige plaatsen wat moeite...
110320-205447 by JasperSteen, on Flickr Carbo lift tast geen kunststof aan, zo bleef de warning sticker dus ook gewoon zitten!
110320-205431 by JasperSteen, on Flickr De achterste velg was een groter succes!
Toch moest ik nog even met het schuurpapier aan de slag, op het carbon waren blokjes die gelijk liepen met de vezels aan lak achtergebleven.
Eenmaal de velgen ontdaan van de blanke lak kon de mat zwarte lak er op!
Niet te dik, niet te dun, het resultaat toont de oneffenheid van de bovenste laag carbon die eerder door een laagje blanke lak niet zichtbaar was, in mijn ogen is het resultaat wel erg mooi geworden:
velgen en pen 069 by JasperSteen, on Flickr
velgen en pen 074 by JasperSteen, on Flickr
velgen en pen 070 by JasperSteen, on Flickr
Qua gewicht leverde het ook wat op, van 335 en 340 gingen de velgen naar 323 en 325 gram, een 27 gram in totaal!
Als ik uit ga van 200gram voor de revolution spaken die besteld zijn samen met de nippels, 198gram en 67gram voor de naven + het gewicht van de velgen zou de set dus op 1113gram, hou ik rekening met 220, waar de spaken vast niet op gaan komen dan kom ik nog op zo'n 1130 gram.
Ben zelf erg benieuwd wat het gaat worden, ik houd jullie op de hoogte!
Vervolg!
Vandaag een pakje mogen ontvangen met daarin spaken en spaaknippels!
Uiteraard direct de schaar in het doosje om de inhoud te controleren.
Netjes in het huishoud-plasticfolie gewikkeld zaten de spaken gegroepeerd per lengte in een plakbandje met de lengte erop geschreven.
Uiteraard direct de boel op de weegschaal om in te kunnen schatten hoe het gewicht ging uitvallen!
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5297/5574195547_a9be0be85e.jpg)
Spaken voorwiel.
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5029/5574198121_9f47b963be.jpg)
Spaken achterwiel
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5136/5574199009_f1a24bdb8f.jpg)
100 stuks zwarte aluminium nippels.
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5051/5574785232_59c65de87e.jpg)
front hub by JasperSteen, on Flickr
Het correcte gewicht van de voornaaf.
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5065/5574786002_333281c08d.jpg)
achtervelg
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5139/5574201611_efa2ff2ab2.jpg)
Voorvelg
na het vlechten werd ik blij van de schaal:
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5261/5574787604_61d4b1702f.jpg)
Heel blij! dat is het voorwiel.
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5264/5574788394_bba0c5c018.jpg)
De optelsom met het achterwiel deed mij glimlachen, slechts 1116 gram voor de complete wielset!
GE-WEL-DIG!
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5145/5574790874_f5b1288558.jpg)
Het spaakpatroon, over 2 gekruist aan de drive side en radiaal aan de non drive side.
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5141/5574207181_257a01cac6.jpg)
Achterwiel
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5132/5574206355_50339dafd3.jpg)
Voorwiel
![Afbeelding](http://farm6.static.flickr.com/5023/5574204045_a11b98bb48.jpg)
De set.
(let niet op de rode vlaggetjes, de set staat nog niet op juiste spanning, de rek moet er nog uit gehaald enz. enz.
De stukjes rode tape zijn om te zien of de spaak draait (torderen) Dit wil ik niet en met een ronde spaak is het wat lastig te zien zonder hulpje
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
En? Wat zegt jullie kritische oog?
Greets