Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuur verstellen

nk006
Forum-lid

nk006 18 mar 2007 01:08

Hallo,
Mijn stuur van mijn racefiets staat niet juist recht tov mijn frame. Als ik de bout losdraai bovenop het stuur kan ik het stuur zelf niet verdraaien. Moet ik een hamerslag geven op de bout zodat het loskomt of is er een andere mogelijkheid.

Dank u.

pantony
Forum-lid

pantony 18 mar 2007 13:37

inderdaad een ferme tik boven op de bout zorgt ervoor dat het hele zwikkie loskomt en dan kun je de boel weer recht zetten.
Ik vraag me overigens wel af hoe het komt dat je stuur scheef staat? ben je ermee gevallen of zo ?
in dat geval raad ik je aan om je stuur te vervangen ivm. risico op afbreken.
i d&#111;n\'t believe in forced entry,<br>
i d&#111;n\'t believe in rape,<br>
but every time she passes by wild toughts escape.(B&#111;no U2)

pantony
Forum-lid

pantony 18 mar 2007 13:39

ik bedenk me overigens nog iets heb je een ahead stuurnok of een ouderwets systeem ?
in het geval ven een aheadstuurnok moet je namelijk de bouten aan de zijkant ven je stuurnok losdraaienen niet de bovenste deze is namelijk voor afstelling van de lagers.

i d&#111;n\'t believe in forced entry,<br>
i d&#111;n\'t believe in rape,<br>
but every time she passes by wild toughts escape.(B&#111;no U2)

nk006
Forum-lid

nk006 18 mar 2007 23:52

Neen ik ben niet gevallen maar het is een nieuwe fiets en het stuur staat een millimeter of 2 scheef heb ik de indruk. Het is een normaal systeem om het los te zetten. Ga het morgen nakijken.

Bedankt voor je antwoord!

petercrank
Forum-lid

petercrank 12 mar 2016 12:44

Ik heb eenzelfde vraag als TS; ik wil van dit kinder fietsje het stuur iets verstellen. Ik heb het fietsje 2e hands gekocht zojuist.

Nu staat het stuur staat iets te hoog en ook iets scheef (t.o.v. het voorwiel)

Als ik de bout bovenop het stuur los draai, kan ik in eerste instantie alleen het gele gedeelte van het stuur heen en weer bewegen.

Wat moet ik precies doen? Met een hamer een ferme tik op de (losgedraaide) bout bovenop het stuur geven? Kan ik dan de stuurpen iets laten zakken en recht zetten?

Afbeelding

Afbeelding

Edit: de zwarte balhoofd moeren (noem je dat zo?) moet ik verder met rust laten toch? Wel zie ik dat de bovenste zwarte moer los ligt. Die kan ik heen en weer bewegen (op en neer om precies te zijn) Er is wel schroefdraad aanwezig waar die op past, maar daar zit de bevestiging van het mandje voor in de weg lijkt het.

Erik
Forum-lid

Erik 12 mar 2016 17:17

Die bovenste moer van het balhoofd hoort vast te zitten, omdat je daarmee de boel borgt. Voor het verstellen van het stuur moet je inderdaad de bout wat losdraaien en er een tik op geven.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 12 mar 2016 19:19

slechts enkele slagen los draaien! zodat de bout 3-4mm omhoog komt.

Plaats reactie