Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

missbaksel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:12

missbaksel 06 apr 2011 01:41

@ Ace1978 En wat is jou keuze dan?

@ Jaapieo Dan zou ik het wel zo bij de leverancier/fabriek regelen dat er Chinarello opgespoten wordt lijkt me echt geweldigXD

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 06 apr 2011 01:55

Ook dan blijf ik bij mijn post maar dat heeft meer te maken met de kronkels, door de opdruk zou het mij wel bekoren.
mijn Flickr

missbaksel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:12

missbaksel 06 apr 2011 01:59

@Jaapieo mij gaat het vooral om het rij-plezier, stijfheid en dergelijke. Is dit te vergelijken met een Cervelo S1. Want Cervelo staat er toch om bekend om uitermate goede fietsen te bouwen?

gerrie
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 mar 2011 17:10

gerrie 06 apr 2011 11:26

heeft iemand ervaring met speedybike and bikezone.
bvd gerrie.

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 06 apr 2011 13:47

ilfalco2004 schreef:De moulds zijn niet het zelfde dus dat verhaal klopt niet. Dit is te zien bij de achterbrug bij achterwielpad, deze heeft bij de chinapina een ronding de echte hebben dat niet.
Maten komen ook niet overeen.


@ilfalco2004. De maten komen niet overeen, zeg je. Heb je een bron waaruit dat blijkt? Voor zover ik heb kunnen achterhalen (Pinarello website, Cyclinyong website) zijn de geometrie maten namelijk identiek of nagenoeg identiek (zie onderstaand zoekplaatje). Een aantal lengtes zijn zelf na te meten en die kloppen met de opgegeven Cyclingyong maten. Maar natuurlijk zouden de hoeken nog wat kunnen verschillen, maar met zoveel lengtematen die kloppen is het aantal vrijheidsgraden voor uitkomsten van hoekmetingen wel heel erg klein.

Andere zaken worden dus veel belangrijker, zoals eventuele verschillen in gebruikt materiaal, verschillen in kwaliteitscontrole tijdens productie-proces van originele en replica frames. Echter, m.b.t. dat laatste kunnen we eigenlijk niet echt serieus discussiëren omdat hiervoor een serieus vergelijkend warenonderzoek gedaan moet worden, bijv. door Fiets. Toch een aardig onderwerp voor FIETS om op te pakken zou je zeggen: 'Top of flop: replica frames uit het Verre Oosten nader onderzocht' (of heb ik een nummer gemist). Ik snap niet dat de detailhandel in NL niet gewoon de import doet van replica's (o.k. zonder decalls erop. Die kun je als klant dan apart elders (of bij dezelfde fm) erbij kopen en zelf erop stickeren als je dat leuk vindt).

Overigens mogen de fabrieken ook wel eens een standaard afspreken m.b.t. geometrie-tekeningen en maat tabellen (bijv. pina 54=china 56). Het is in het begin wat lastig voor de nieuwsgierige leek.

[img=https://lh3.googleusercontent.com/_sbSe ... rypina.jpg]

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 06 apr 2011 13:53

Is niet zo moeilijk hoor, de 54 cm Pinarello is Center-Center gemeten en zoals je kan zien is de Chinarello Center-Top gemeten, en dat komt dan weer overeen met de CF van Pinarello.

Kijk maar naar de plaatjes, Chinarello A = Pinarello CF

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1040
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 06 apr 2011 14:11

groenewold schreef: Ik snap niet dat de detailhandel in NL niet gewoon de import doet van replica's (o.k. zonder decalls erop. Die kun je als klant dan apart elders (of bij dezelfde fm) erbij kopen en zelf erop stickeren als je dat leuk vindt).


Genoeg FM's die zo hun eigen merk aan de man proberen te brengen, maar dan met een eigen stickertje er op. Daarbij zullen er weinig mensen zo'n frame tegen een hogere prijs bij een FM willen kopen, als ze die zelf voor minder in China kunnen bestellen.
Gazelle Team TVM \'99

missbaksel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:12

missbaksel 06 apr 2011 14:18

Heeft iemand nog advies voor mij? Een Cervelo S1 of een china goedkoper carbon frame? mvg, Martijn

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 06 apr 2011 14:33

Jorisb schreef:Is niet zo moeilijk hoor, de 54 cm Pinarello is Center-Center gemeten en zoals je kan zien is de Chinarello Center-Top gemeten, en dat komt dan weer overeen met de CF van Pinarello.

Kijk maar naar de plaatjes, Chinarello A = Pinarello CF


Ja, dat was me niet ontgaan, anders had ik de opmerking niet kunnen maken. Punt is dat ik het onwenselijk vind dat als je over framegroottes (bijv. 56cm) spreekt je blijkbaar nog even moet doorvragen: spreken we over CC of CT.

Dus als je een Pina gaat kopen bij een fm en je zegt 'meneer (of mevrouw), ik zou graag de nieuwe Pina Quattro willen kopen en mijn huidige Chinarello willen inruilen. Mijn fiets is maatje 56 cm. Prima, meneer, we kennen het merk Chinarello niet maar 100 euro korting gaat wel lukken. Ik zal even maatje 54 ophalen en zadel- en stuurhoogte aan uw postuur aanpassen, dan kunt een proefrondje rijden. Bij mij slaan dan echt niet de stoppen door hoor, maar ik zou kunnen reageren met "wegwezen hier, die zijn niet goed snik..."

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 apr 2011 15:12

@Groenewold, ook de hoeken zijn wel nauwkeurig op te meten. Lastiger is altijd bijv de bovenbuis bij een sloping frame. Hoe had jij eigenlijk gedacht dat Fiets iets zinnigs over deze frames moet zeggen. Het grote vraagteken is de kwaliteitscontrole en dus de betrouwbaarheid. Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je op z'n minst een tiental van dit soort frames kopen en die martelen tot ze kapot zijn. Vervolgens 't zelfde doen met echte Pina's.

En over die zitbuislengte hoef je je echt niet druk te maken. Ook al worden die op dezelfde manier gemeten en zijn ze even lang dan nog weet je niet of het de juiste maat is, want dat is afhankelijk van de bovenbuis en de balhoofdbuis.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 08 apr 2011 14:17

Amclassic-fan schreef:@Groenewold, ook de hoeken zijn wel nauwkeurig op te meten. Lastiger is altijd bijv de bovenbuis bij een sloping frame. Hoe had jij eigenlijk gedacht dat Fiets iets zinnigs over deze frames moet zeggen. Het grote vraagteken is de kwaliteitscontrole en dus de betrouwbaarheid. Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je op z'n minst een tiental van dit soort frames kopen en die martelen tot ze kapot zijn. Vervolgens 't zelfde doen met echte Pina's.

En over die zitbuislengte hoef je je echt niet druk te maken. Ook al worden die op dezelfde manier gemeten en zijn ze even lang dan nog weet je niet of het de juiste maat is, want dat is afhankelijk van de bovenbuis en de balhoofdbuis.


Inderdaad is het nauwkeurig wetenschappelijk onderbouwd testen is natuurlijk wel mogelijk maar niet zo realistisch gezien de kosten. Eigenlijk gebeurd dat natuurlijk ook maar zelden, ook bij vergelijkende tests van verschillende fietsmerken door FIETS, alsook bij auto's en motorfietsen. En dat is wat je natuurlijk wel zou kunnen doen: Een paar replica frames optuigen met vergelijkbaar goed materiaal als op originele pina's en dan testrijders met afgeplakte frames laten test-rijden waarbij ze niet weten of ze op een originele of replica rijden. Zoiets moet wel te bedenken/organiseren zijn en levert, dacht ik, wel een leuk artikeltje op. Dus je onderwerpt de fietsen aan een of andere stevige rij-/gebruikerstest, zonder ze te slopen. Maar goed laten we er maar over op houden want ik blijf het achterlijk vinden dat voor een origineel frame bijna 3000 euro moet worden betaald en voor een keurig gespoten replica 500 euro.

Ben het wel met je eens hoor met die maatzaken, maar ik reageerde op de opmerking dat de maten van de replica en origneel zouden verschillen. Ik vind daar geen aanwijzing voor in de documentatie en het (beperkt) controleren van de opgegeven lengte maten bij de replica. Dus vooralsnog lijkt is de gemaakte opmerking over maatverschillen gewoon uit de lucht gegrepen.

En we kunnen ook niet discussieren over of het replica carbon anders is en de kwaliteitscontroles slechter zijn dan van de originelen want dat moet je dan ook op een correcte manier onderzoeken. Er wordt wel van alles geroepen over maat, grondstof en kwaliteitsverschillen maar ik vond over geen van die stellingen ondersteuning in de vorm van resultaten van vergelijkend onderzoek.

Dus we gaan gewoon af op onze ervaring als kilometervreters. Is-ie mooi, rijdt-ie lekker en blijft-ie heel na een belastend parcours en vele km. De mijne passeert dit weekend dus de 1000 km en ik heb eigenlijk alleen problemen gehad met het (chinese) carbonvoorwiel (paar los trillende spaken). Dat is inmiddels opgelost.

gerrie
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 mar 2011 17:10

gerrie 08 apr 2011 15:33

dat gezeur over nep of echt hoelang fietsen jullie nou al en als je nu nog niet je maat weet pfff. geometrie welke geometrie. er valt zoveel te stellen aan je fiets dat je best de juiste zitpositie kan vinden. 53 of 54 maakt niks uit gemiereneuk. gaat om de benen als je het niet kan al zet ik je op een fiets van 10.000 euro je fiets geen meter beter. dus spandeer je energie aan je training i.p.v de geometrie of nep of echt.

Plaats reactie