Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 apr 2011 15:12

@Groenewold, ook de hoeken zijn wel nauwkeurig op te meten. Lastiger is altijd bijv de bovenbuis bij een sloping frame. Hoe had jij eigenlijk gedacht dat Fiets iets zinnigs over deze frames moet zeggen. Het grote vraagteken is de kwaliteitscontrole en dus de betrouwbaarheid. Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je op z'n minst een tiental van dit soort frames kopen en die martelen tot ze kapot zijn. Vervolgens 't zelfde doen met echte Pina's.

En over die zitbuislengte hoef je je echt niet druk te maken. Ook al worden die op dezelfde manier gemeten en zijn ze even lang dan nog weet je niet of het de juiste maat is, want dat is afhankelijk van de bovenbuis en de balhoofdbuis.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

groenewold
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:27

groenewold 08 apr 2011 14:17

Amclassic-fan schreef:@Groenewold, ook de hoeken zijn wel nauwkeurig op te meten. Lastiger is altijd bijv de bovenbuis bij een sloping frame. Hoe had jij eigenlijk gedacht dat Fiets iets zinnigs over deze frames moet zeggen. Het grote vraagteken is de kwaliteitscontrole en dus de betrouwbaarheid. Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je op z'n minst een tiental van dit soort frames kopen en die martelen tot ze kapot zijn. Vervolgens 't zelfde doen met echte Pina's.

En over die zitbuislengte hoef je je echt niet druk te maken. Ook al worden die op dezelfde manier gemeten en zijn ze even lang dan nog weet je niet of het de juiste maat is, want dat is afhankelijk van de bovenbuis en de balhoofdbuis.


Inderdaad is het nauwkeurig wetenschappelijk onderbouwd testen is natuurlijk wel mogelijk maar niet zo realistisch gezien de kosten. Eigenlijk gebeurd dat natuurlijk ook maar zelden, ook bij vergelijkende tests van verschillende fietsmerken door FIETS, alsook bij auto's en motorfietsen. En dat is wat je natuurlijk wel zou kunnen doen: Een paar replica frames optuigen met vergelijkbaar goed materiaal als op originele pina's en dan testrijders met afgeplakte frames laten test-rijden waarbij ze niet weten of ze op een originele of replica rijden. Zoiets moet wel te bedenken/organiseren zijn en levert, dacht ik, wel een leuk artikeltje op. Dus je onderwerpt de fietsen aan een of andere stevige rij-/gebruikerstest, zonder ze te slopen. Maar goed laten we er maar over op houden want ik blijf het achterlijk vinden dat voor een origineel frame bijna 3000 euro moet worden betaald en voor een keurig gespoten replica 500 euro.

Ben het wel met je eens hoor met die maatzaken, maar ik reageerde op de opmerking dat de maten van de replica en origneel zouden verschillen. Ik vind daar geen aanwijzing voor in de documentatie en het (beperkt) controleren van de opgegeven lengte maten bij de replica. Dus vooralsnog lijkt is de gemaakte opmerking over maatverschillen gewoon uit de lucht gegrepen.

En we kunnen ook niet discussieren over of het replica carbon anders is en de kwaliteitscontroles slechter zijn dan van de originelen want dat moet je dan ook op een correcte manier onderzoeken. Er wordt wel van alles geroepen over maat, grondstof en kwaliteitsverschillen maar ik vond over geen van die stellingen ondersteuning in de vorm van resultaten van vergelijkend onderzoek.

Dus we gaan gewoon af op onze ervaring als kilometervreters. Is-ie mooi, rijdt-ie lekker en blijft-ie heel na een belastend parcours en vele km. De mijne passeert dit weekend dus de 1000 km en ik heb eigenlijk alleen problemen gehad met het (chinese) carbonvoorwiel (paar los trillende spaken). Dat is inmiddels opgelost.

gerrie
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 mar 2011 17:10

gerrie 08 apr 2011 15:33

dat gezeur over nep of echt hoelang fietsen jullie nou al en als je nu nog niet je maat weet pfff. geometrie welke geometrie. er valt zoveel te stellen aan je fiets dat je best de juiste zitpositie kan vinden. 53 of 54 maakt niks uit gemiereneuk. gaat om de benen als je het niet kan al zet ik je op een fiets van 10.000 euro je fiets geen meter beter. dus spandeer je energie aan je training i.p.v de geometrie of nep of echt.

Gebruikersavatar
bontempi056
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 okt 2010 17:16

Gebruikersavatar bontempi056 08 apr 2011 15:43

gerrie schreef:dat gezeur over nep of echt hoelang fietsen jullie nou al en als je nu nog niet je maat weet pfff. geometrie welke geometrie. er valt zoveel te stellen aan je fiets dat je best de juiste zitpositie kan vinden. 53 of 54 maakt niks uit gemiereneuk. gaat om de benen als je het niet kan al zet ik je op een fiets van 10.000 euro je fiets geen meter beter. dus spandeer je energie aan je training i.p.v de geometrie of nep of echt.


Hoe lang fiets jezelf al dan???Geometrie is echt geen gemiereneuk zoals jij zegt
maar oh zo belangrijk.Elke geometrie is anders en een maatje 53 of 54 maakt een heel verschil,heb zo'n vermoeden dat je zelf nog niet zo heel lang fietst anders zou je wel iets anders zeggen. Zelf fiets ik al 43 jaar heb al een heleboel merken gehad en ik kan je wel vertellen dat elk merk weer anders is zlefs al stel ik precies de fiets zo af als mijn vorige.Tot op bepaalde hoogte kun je zeker bij regelen maar de geometrie en de juiste maat fiets bepaald of je goed op je fiets zit danwel presteert en fijn fietst.En de ene fiets is de andere niet, een fiets van 800 euro zal heel wat anders zijn en meer fietsplezier opleveren dan een fiets van 7000 euro.Maw discussies over geometrie en de juiste maat fiets is zeker geen ''''GEMIERENEUK''''
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 08 apr 2011 16:08

En als geometrie er niet toe deed dan hadden fabrikanten wel zo weinig mogelijk maten gehad. Scheelt mallen maken etc.
Maar eens een goede duur test met Chinese frame's is wel interessant.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

gerrie
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 mar 2011 17:10

gerrie 08 apr 2011 21:49

fiets al heeeel lang een fiets is gewoon heel persoonlijk dus die hele discussie slaat nergens op jou fiets is mischien niet de mijne en kijk eens in een peloton iedereen heeft zijn eigen afstelling. iedereen zit anders is gewoon persoonlijk daarom is het gemiereneuk hoe jullie discusieren op dit forum. wij fietsen met de betere fietsen en laatst ging er iemand mee op een oude colnago schakelen op het frame fietste als een beest. en dan hoor ik je alweer zeggen dat wij slecht fietsen. de beeeentjes. dat is het. geen 54 of 55. er zijn verschillen maar 54 of 55. ook gewoon verkoop gelul anders is het zo leeg in de winkel opvulling. en het verhaal intressant maken.

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 08 apr 2011 21:56

gerrie schreef:fiets al heeeel lang een fiets is gewoon heel persoonlijk dus die hele discussie slaat nergens op jou fiets is mischien niet de mijne en kijk eens in een peloton iedereen heeft zijn eigen afstelling. iedereen zit anders is gewoon persoonlijk daarom is het gemiereneuk hoe jullie discusieren op dit forum. wij fietsen met de betere fietsen en laatst ging er iemand mee op een oude colnago schakelen op het frame fietste als een beest. en dan hoor ik je alweer zeggen dat wij slecht fietsen. de beeeentjes. dat is het. geen 54 of 55. er zijn verschillen maar 54 of 55. ook gewoon verkoop gelul anders is het zo leeg in de winkel opvulling. en het verhaal intressant maken.


Prachtige emotie! +1
Do or Do not.. There is no try

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 apr 2011 22:38

Misschien prachtige emotie, maar wel gewoon BS tot en met. Juist bij de verkopende partij gaat 't bijna vaker fout dan goed als het op de maat en de afstelling van de fiets aankomt...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
bontempi056
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 okt 2010 17:16

Gebruikersavatar bontempi056 08 apr 2011 22:51

Prachtige emotie,het lijkt mij meer op gezever van een gefrustreerde puber.
Wie nimmer dwaalt wordt nooit verstandig!!!

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 08 apr 2011 23:37

Amclassic-fan schreef:Misschien prachtige emotie, maar wel gewoon BS tot en met. Juist bij de verkopende partij gaat 't bijna vaker fout dan goed als het op de maat en de afstelling van de fiets aankomt...


Eens, maar ik vond de emotie in het bericht prachtig. Halve zinnen, geen punten en zekere frustratie.. Waar je je allemaal druk om kan maken ;-)
Do or Do not.. There is no try

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 08 apr 2011 23:40

Zo en nu on-topic. Vandaag mijn FM028 van Dengfu binnen gekregen (helaas weinig geluk met de douane en volle mep moeten betalen..jammer) Frame ziet er goed uit in 3K mat carbon. Nu alleen me even verdiepen hoe ik de lagers en de headset moet monteren. Als iemand tips & tricks heeft.. dan graag!
Do or Do not.. There is no try

kinonv
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 mar 2011 12:40

kinonv 09 apr 2011 00:05

Hoe zit het met de veiligheid ? Mbt breuk etc ?Lekker afdalen en knak..wieltje, frame .Ik waag mij er niet aan...
Aansprakelijkheid ? Snap de handel wel..... Koop ook geen rotzooi banden voor mijn auto... En dan mijn hobby een kopietje zonder enige veiligheid.....
Of ben ik nu gek of zijn de kopie kopers zo slim ?
Pinarello what else ?

Plaats reactie