Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelprobleem.

omer
Forum-lid

Gebruikersavatar omer 13 mar 2007 23:19

heb nu zo een 800 km een slr tit 135 g.En ik begin er stillekes aan zot van te worden.Al zo veel zadels geprobeerd en heb nog altijd niet de juiste.Bij mijn andere zadels had ik geen zadelpijn maar wel zo een stekende pijn.Het is tussen de balzak en de anus.Het drukt echt.Als je vb rechtstaat is het eigenlijk juist in het midden tussen de benen.bij de slr heb ik dit nog steeds en is er nu nog eens zadelpijn bijgekomen.Wat is die zadel hard!Heb bijna alles geprobeerd:zadel naar voor,achter,beneden,schuin....Wat moet ik toch doen??????????

chevalier
Forum-lid

chevalier 13 mar 2007 23:32

Zelf heb ik een Selle italia Trimatic 2 , en dat zadel is zacht op de plaats waar jij dus pijn hebt,ga gewoon naar een goeie fietsen zaak en zoek daar een zadel uit wat dus niet zo hard is op de plaatsen waar het gevoelig is.
Deze heb ik zelf en bevalt prima,en dan in het zwart.
http://www.aanbodpagina.nl/378385_zadel ... l_geel.asp

apojapo
Forum-lid

apojapo 13 mar 2007 23:33

Ik heb precies hetzelde probleem Omer. Ik heb nu al 3 zadels gehad en geen van allen waren goed. Er zijn wel FM's met zo'n apparaat die de afstand van je drukpunten kunnen meten maar daar heb je weinig aan als je pijn hebt aan je kruis. Mijn 2de zadel was een Sella Italia of zoiets voor 80 euro met een gat in het midden wat veel comfortabeler zou zijn. Mooi niet dus, dat ding is zo hard als een houten plank. Nu heb ik een heel goedkoop zacht relatief breed zadel. Maar ook hier krijg ik na 60 km last van mijn kruis. En ik wil nog wel de mogelijkheid open laten om kindjes te maken later

omer
Forum-lid

Gebruikersavatar omer 14 mar 2007 12:56

Quoten: Origineel geplaatst door chevalier op 13 Maart 2007

Zelf heb ik een Selle italia Trimatic 2 , en dat zadel is zacht op de plaats waar jij dus pijn hebt,ga gewoon naar een goeie fietsen zaak en zoek daar een zadel uit wat dus niet zo hard is op de plaatsen waar het gevoelig is.

Heb deze zadel ook al gehad.Maar helaas weer pijn.Heb ook een fizik rondine gehad en die is zacht op die plaats.Geen verandering.

lazo
Forum-lid

lazo 14 mar 2007 13:14

Quoten: Origineel geplaatst door omer op 14 Maart 2007

Quoten: Origineel geplaatst door chevalier op 13 Maart 2007

Heb deze zadel ook al gehad.Maar helaas weer pijn.Heb ook een fizik rondine gehad en die is zacht op die plaats.Geen verandering.

Bij van eyck in tessenderlo verkopen ze van die speciale zadels,ik weet nie meer wa merk,maar ik denk dat die voor wel een oplossing zijn

galibier
Forum-lid

galibier 14 mar 2007 23:03

Bij van eyck in tessenderlo verkopen ze van die speciale zadels,ik weet nie meer wa merk,maar ik denk dat die voor wel een oplossing zijn

Selle SMP zadels. Of ze goed zijn weet ik niet. Probeer ook eens uiercreme(is goedkoper en volgens mij even efficiënt als die dure merkzalfjes) . Verzacht in ieder geval.

greg_v
Forum-lid

greg_v 16 mar 2007 19:28

ik heb constant pijn aan mn zitbeentjes bij de slr 's maarja dit is ander probleem. als je pijn hebt aan je kruis moet je dat artikel eens lezen over die italiaanse dokter. die zei iets over dat je middelpunt zadel moest nemen. dan 1.5cm daarvoor .....
weet niet juist meer , wie weet dat nog ? is maand of 2 geleden gepost geweest
60% of the time, it works ALL the time !

omer
Forum-lid

Gebruikersavatar omer 18 mar 2007 18:37

Quoten: Origineel geplaatst door Greg_v op 16 Maart 2007

ik heb constant pijn aan mn zitbeentjes bij de slr 's maarja dit is ander probleem. als je pijn hebt aan je kruis moet je dat artikel eens lezen over die italiaanse dokter. die zei iets over dat je middelpunt zadel moest nemen. dan 1.5cm daarvoor .....
weet niet juist meer , wie weet dat nog ? is maand of 2 geleden gepost geweest

Ja inderdaad.Dat wil ik ook wel eens terug zien.
En nog een andere vraag.Leggen jullie de waterpas over de gehele lengte van de zadel of alleen het voorste stuk?Want dit scheelt toch op mijn slr tit.

greg_v
Forum-lid

greg_v 19 mar 2007 15:29

slr is vrij plat zadel, en dus leg ik er de hele waterpas op.

60% of the time, it works ALL the time !

niklas2
Forum-lid

niklas2 19 mar 2007 15:44

Ik heb (jaren geleden) ook het probleem gehad van pijn op zelfde plek als TS. Dat was op een Rolls zadel.
Het probleem verdween in mijn geval toen ik overschakelde op een andere broek, met daarin een heel andere zeem dan wat ik eerst had.
Heb je al geprobeerd wat het effect is van verschillende broeken? Leen desnoods eens een broek van iemand om uit te proberen of er enig effect is.
Ik rijd zelf op een SLR XP, voor mij een perfect zadel icm met een Sugoi broek. Met een Assos broek zit het al wat minder lekker, maar is dan ook nog niet slecht te noemen.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

batman
Forum-lid

batman 20 mar 2007 20:05

ik zou gewoon het zadel eraf halen.........dat zit pas lekker!!!

galibier
Forum-lid

galibier 22 mar 2007 00:43

Beter is toch om dit te lezen (ook al gepost in rubriek 'Onderdelen', meer bepaald in het 'Specialized Toupe zadel' topic.)

En hier vind je de tabel (met dank aan superseven) aan de hand waarvan je de breedte van je zadel afleidt. Hou dus wel rekening met je zithouding.
Ik met mijn zitbeentjes rond de 11 cm heb dus duidelijk een 143 mm zadel nodig, zelfs als ik een aerodynamische houding aanneem.

color=#c80303http://www.bikerstreff.de/Parts/Saettel/SpecBGDet.htm
en hier:
color=#c80303http://www.bikerstreff.de/Parts/Saettel/SpecDet.htm

En hierdoor weet ik nu ook waarom ik last heb van mijn Arione-zadel. Misschien toch interessant als Fiets hierover in een volgend nummer zou kunnen berichten, daar ik denk dat zadelpijn een van de meest voorkomende ongemakken is die bij langeafstandfietsers optreedt.
Unquote

Plaats reactie