Principia Topic
Ik heb zo'n 7 jaar geleden mijn eerste Principia, een blauw gelakte 700, aangeschaft. Prima fiets. Daar kwam na zo'n 3 jaar een scheurtje in, net onder het balhoofd. Helaas was Principia toen net failliet gegaan en overgenomen en zou een regeling op basis van garantie een tijd gaan duren (als er al iets te regelen viel). Om snel weer op de fiets te kunnen zitten heb ik toen een zilvergrijze (geanodiseerde) Principia Evolution met 50% korting kunnen aanschaffen bij mijn FM. Hij heeft hem dezelfde dag nog helemaal opgebouwd.
Qua fietseigenschappen vond ik het allebei prima fietsen. Erg stijf, dus je kunt er erg strak mee de bochten insturen. Toch heeft mijn huidige Scott Addict ook die eigenschappen, maar is toch wel wat confortabeler. Over de transfers op de Evolution was ik minder tevreden. Na een dag flink zweten tijdens de Eddy Merckx een paar jaar geleden bleek een van de stickers op de buis aangetast. Die kunnen dus idd niet veel hebben.
Tenslotte, mijn FM beweerde destijds toen ik die Evolution kocht dat dit een van de laatste echte handgemaakte Principia's was. De Principia frames die daarna op de markt zijn gekomen zijn gewoon massaproductie. Dus van een Principia uit 2005 ben ik niet geheel zeker dat deze nog helemaal "op de oude manier" gefabriceerd is.
Qua fietseigenschappen vond ik het allebei prima fietsen. Erg stijf, dus je kunt er erg strak mee de bochten insturen. Toch heeft mijn huidige Scott Addict ook die eigenschappen, maar is toch wel wat confortabeler. Over de transfers op de Evolution was ik minder tevreden. Na een dag flink zweten tijdens de Eddy Merckx een paar jaar geleden bleek een van de stickers op de buis aangetast. Die kunnen dus idd niet veel hebben.
Tenslotte, mijn FM beweerde destijds toen ik die Evolution kocht dat dit een van de laatste echte handgemaakte Principia's was. De Principia frames die daarna op de markt zijn gekomen zijn gewoon massaproductie. Dus van een Principia uit 2005 ben ik niet geheel zeker dat deze nog helemaal "op de oude manier" gefabriceerd is.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT
poets schreef:heeft iemand misschien een maattabel van principia ?
thanks
Ik ben in het bezit van Principia folders 1995 t/m 2005. met geometrietabellen
e.d.
Als je op internet niets kunt vinden kan ik je misschien wel helpen als je maat. type en bouwjaar weet.
Bikes&Coffee What else?
-
- Forum-lid
Ik zocht me rot op het net om het probleem van de decals (stickers) opgelost te zien, maar vond er helemaal geen informatie over.poets schreef:bedankt vvoor de link
w.b.t de eerste post : het gaat om de maten die hier onder vallen 51 en 53 .
en over maten van slooping en trad. frames .
de link laat wel hele mooie frames zien .
Iemand anders op dit forum die eventueel een oplossing weet? Betere decals, of laat het geanodiseerde frame niet toe om er iets op een deugdelijke manier op aan te brengen?
Yeah! It\'s Tommy who\'s in the lead now, and it seems he\'s gonna win again!
-
- Forum-lid
Magoo slaat de spijker op zijn kop. Comfort kan een issue zijn bij een Principia. Mijn huidige Cannondale system six is ook stijf maar een behoorlijk stuk comfortabeler dan mijn vorige Revolution. Als comfort niet al te belangrijk voor je is, dan kan je met een gerust hart voor een Principia gaan. Ik heb in twee jaar tijd nooit problemen gehad met mijn Principia.
Ik heb op een REX tweemaal de decals vervangen.
De Sid-cream 1999 kleur door zwarte letters, 3 jaar later door het nieuwe type decals. Letters eraf gehaald met een fohn en goed ontvet met wasbenzine, wel orginele decals gebruikt.
Zelf nooit geen problemen gehad met loslatende letters.
Ook niet op m'n MSLe pro ATB nu 5 jaar oud, en de Decals zitten er nog goed op.
Ik onderhoud het frame met Principia mineraal olie en Gazelle lakwas-spray.
De Sid-cream 1999 kleur door zwarte letters, 3 jaar later door het nieuwe type decals. Letters eraf gehaald met een fohn en goed ontvet met wasbenzine, wel orginele decals gebruikt.
Bikes&Coffee What else?
-Divo- schreef:poets schreef:heeft iemand misschien een maattabel van principia ?
thanks
Eh staat in de eerste post een link. Verder typ je gewoon in google het merk, model en het woord geometry achter elkaar.
In Engeland zijn ook frames te koop voor weinig.
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=589
Ik heb inmiddels een pdf binnen van bovengenoemd adres .
Incl. tabel van de maten en geometrie .
Ga het even bestuderen en kijken of het wat is voor mij , want heb hier op het forum al vernomen dat ie knal hard is .
-
- Forum-lid
roboxl schreef:Ik heb op een REX tweemaal de decals vervangen.
dank voor je reactie!
Yeah! It\'s Tommy who\'s in the lead now, and it seems he\'s gonna win again!
Ik heb sindskort ook een Principia Rex uit ongeveer 2003. Hij is mat blauw, maar begint nu een beetje te verkleuren. Hoe kan ik hem het beste schoonmaken. Sopje lukt niet echt. Is wasbenzine veilig?
Nog andere tips wat betreft onderhoud, krassen etc?
Nog andere tips wat betreft onderhoud, krassen etc?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05
Bij CycleTrend hebben ze een Principia in de aanbieding momenteel (geen flauw idee welk model). Heb er gisteren op gezeten, maar hij is te klein voor mij. Anders had ik 'm serieus overwogen, want wat een prachtige fiets. Zo'n enorm sjieke uitstraling. Ik kende het merk eigenlijk niet echt, maar vond deze fiets werkelijk prachtig.
zo om dit Principia topic weer wat leven in te blazen en om de leden die getwijfeld hebben mijn RCS frame (dat recentelijk te vergeefs een tijd te koop heeft gestaan) over te nemen even lekker te maken , hierbij een foto'tje van mijn opnieuw opgebouwde fietsje.
Want, nu verkoop dus niet wilde lukken, mijn portemonnee te leeg is voor iets nieuws en ik komend jaar wat wedstrijdjes wil gaan rijden heb ik de RCS daar opnieuw voor klaargemaakt.
Specs:
Ultegra 6700, maar met DA 7800 shifters (omdat ik die veel fijner in de hand vind liggen) en sram force remhoeven, omdat ik die een stuk mooier vind dan de 6700 remhoeven (de sram letters verwijder ik wel nog).
Deda voorbouw/3t vork.
Verder Zonda's verkocht en bombproof 'good old' cxp's gestoken met ultegra naven en veloflexen.
(spd's ivm tacx gebruik op dit moment)
[img=http://lh3.ggpht.com/_9LzqCyPxIuI/TSYdZ ... C02351.JPG]
Want, nu verkoop dus niet wilde lukken, mijn portemonnee te leeg is voor iets nieuws en ik komend jaar wat wedstrijdjes wil gaan rijden heb ik de RCS daar opnieuw voor klaargemaakt.
Specs:
Ultegra 6700, maar met DA 7800 shifters (omdat ik die veel fijner in de hand vind liggen) en sram force remhoeven, omdat ik die een stuk mooier vind dan de 6700 remhoeven (de sram letters verwijder ik wel nog).
Deda voorbouw/3t vork.
Verder Zonda's verkocht en bombproof 'good old' cxp's gestoken met ultegra naven en veloflexen.
(spd's ivm tacx gebruik op dit moment)
[img=http://lh3.ggpht.com/_9LzqCyPxIuI/TSYdZ ... C02351.JPG]