Shimano shifter schakelt niet meer
Heb van de winter een nieuwe set Shimano Dura-Ace 10 speed shifters op m'n racefiets gezet. Heb dar nu 5 keer mee gefietst en kreeg daar vanmorgen helaas problemen mee.De rechter shifter shakelt niet meer op (dus naar een zwaardere versnelling). Afschakelen ging wel, totdat deze uiteraard op de kleinste versnelling staat. De andere kant op werkt niet meer.Het kleine hendeltje beweegt wel, maar er gebeurt niets.Iemand een idee waar naar te kijken?Bekend probleem?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Probleem lijkt mij eerder in de shifter zelf te zitten.
Heeft waarschijnlijk te maken dat een een palletje in de shifter niet soepel kan bewegen cq blijft plakken tgv dik vet.
Vet kan wat stug zijn vanwege de lage temperatuur, een tijd niet gebruikt of gewoon wat uitgedroogd of een combinatie van deze factoren.
Ik adviseer je om de defecte shifter terug te sturen naar Shimano, kunnen daar vakkundig hersteld worden.
Zelf heb ik dit probleem bij wat oudere shifters opgelost door voorzichtig een klein beetje WD40 in het mechaniek van de shifter te spuiten, maar dit zeker niet doen bij een shifter waar nog garantie op zit.
Heeft waarschijnlijk te maken dat een een palletje in de shifter niet soepel kan bewegen cq blijft plakken tgv dik vet.
Vet kan wat stug zijn vanwege de lage temperatuur, een tijd niet gebruikt of gewoon wat uitgedroogd of een combinatie van deze factoren.
Ik adviseer je om de defecte shifter terug te sturen naar Shimano, kunnen daar vakkundig hersteld worden.
Zelf heb ik dit probleem bij wat oudere shifters opgelost door voorzichtig een klein beetje WD40 in het mechaniek van de shifter te spuiten, maar dit zeker niet doen bij een shifter waar nog garantie op zit.
ndertussen heb ik de shifter los gemaakt en de kabel is eruit.Maar het binnenwerk zit nog steeds vast.
Gelukkig kan deze terug worden gestuurd naar Shimano, de vraag is alleen hoe lang dit duurt. Weet iemand dit?
Over anderhalve week heb namelijk een trainingsweekend.Mocht iemand toevallig een 2dehands 10 speed shifter hebben liggen (mag uiteraard ook Ultegra/105 zijn) dan hoe ik me aanbevolen.
Gelukkig kan deze terug worden gestuurd naar Shimano, de vraag is alleen hoe lang dit duurt. Weet iemand dit?
Over anderhalve week heb namelijk een trainingsweekend.Mocht iemand toevallig een 2dehands 10 speed shifter hebben liggen (mag uiteraard ook Ultegra/105 zijn) dan hoe ik me aanbevolen.
Mooi dat je hem terug kan sturen. Mijn ervaring is vooral niet teveel smeren die shifters. Gaat alles van binnen vast klonteren. Zoals iemand anders ook noemt kan doorspoelen met wd40 daarna zeker helpen. Bij mij wel in ieder geval. Je denkt af en toe een beetje smeren is juist goed, maar mijn ervaring met de shifters is vooral niet teveel doen.
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 12 Maart 2007
ndertussen heb ik de shifter los gemaakt en de kabel is eruit.Maar het binnenwerk zit nog steeds vast.
ik heb ooit zoiets gehad vroeger, bleek dat ik de kabel in de shifter heb gedaan, terwijl hij niet helemaal terug geschakelt stond. Daardaar schuurde en drukte de binnenkabel langs alles in de shifter, met als gevolg vast lopen en klem zitten..Ik hoop niet dat dat het is, want dan heb je waarschijnlijk geen garantie..
Al iets gehoord van shimano ? Naar nunspeet gestuurd ?
ik heb ooit zoiets gehad vroeger, bleek dat ik de kabel in de shifter heb gedaan, terwijl hij niet helemaal terug geschakelt stond. Daardaar schuurde en drukte de binnenkabel langs alles in de shifter, met als gevolg vast lopen en klem zitten..Ik hoop niet dat dat het is, want dan heb je waarschijnlijk geen garantie..
Al iets gehoord van shimano ? Naar nunspeet gestuurd ?
ndertussen is de shifter onder garantie vervangen door Shimano.Net op tijd binnen, om afgelopen weekend met de club mee te gaan op trainingsweekend. 270km verder werkt de nieuwe shifter nog perfect.
Met dank aan Han van extraparts.nl (BTW niet de verkoper van de shifter).
Met dank aan Han van extraparts.nl (BTW niet de verkoper van de shifter).