nlangs heb ik de velg van een een achterwiel vervangen.
Ik heb meteen nieuwe spaken gebruikt ipv de oude die in de kapotte velg zaten.
Het resultaat was boven verwachting.
Alleen sluiten de spaken aan de tandwielkant niet precies aan tegen de naaf.
Na vergelijking van de oude en nieuwe spaken blijkt dat de afstand na de bocht tot aan de spaakknop bij de nieuwe spaken groter is dan bij de oude spaken.
Het scheelt precies 1 mm. Deze ontdekking was voor mij verrassend.
Zijn er misschien verschillende uitvoeringen in de handel voor hetzelfde type spaak (lengte en dikte) ?
In mij geval gaat het om de standaardspaken met lengte 290 mm en dikte 2,3 mm.
Heeft iemand dezelfde ervaring ?
verschil in spaken
Hoi,
Je oude spaken heben waarschijnlijk aan kopkant een dikte van 2.0 mm. !
De meest gebruikte race spaken hebben een dikte van 2.0 mm.
Vermoedelijk heb jij je wiel terug ingespaakt met de Stong spaken, deze zijn 2.3 mm. dus die zitten wat strakker in het spaakgat en geven de flange wat meer ruimte.
Dit is voor een wat oudere as zeker niet slecht.
Na verloop van kmtrs worden de spaakgaten van de as n.l. wat ruimer(slijtage) zelfs zo ruim dat de spaak speling krijgt waardoor er frequent spaakbreuk kan optreden.
Indien er nieuwe spaken in een oude as worden ingespaakt worden daarom meestal kleine ringetjes achter de spaakkop gestoken om deze speling op te heffen .
Met het gebruik van een Strong spaak 2.3 mm. is dit natuurlijk niet nodig.
Maar deze spaken vind ik er persoonlijk nogal zwaar uitzien aan de bochten,
zeker voor een racewiel.
Ciao.
Je oude spaken heben waarschijnlijk aan kopkant een dikte van 2.0 mm. !
De meest gebruikte race spaken hebben een dikte van 2.0 mm.
Vermoedelijk heb jij je wiel terug ingespaakt met de Stong spaken, deze zijn 2.3 mm. dus die zitten wat strakker in het spaakgat en geven de flange wat meer ruimte.
Dit is voor een wat oudere as zeker niet slecht.
Na verloop van kmtrs worden de spaakgaten van de as n.l. wat ruimer(slijtage) zelfs zo ruim dat de spaak speling krijgt waardoor er frequent spaakbreuk kan optreden.
Indien er nieuwe spaken in een oude as worden ingespaakt worden daarom meestal kleine ringetjes achter de spaakkop gestoken om deze speling op te heffen .
Met het gebruik van een Strong spaak 2.3 mm. is dit natuurlijk niet nodig.
Maar deze spaken vind ik er persoonlijk nogal zwaar uitzien aan de bochten,
zeker voor een racewiel.
Ciao.