Stalen fiets (Van Herwerden)
De Voque is nu te bewonderen op de nieuwe site van Duell. (www.duell.nl) en in de laatste uitgaven van Fiets is een artikel te vinden over dit frame.
Daarnaast maakt de framebouwer Jan van Dalen niet alleen de Duell frames maar ook de van Herwerden frames.
Ik zelf rijd al 9 jaar op mijn huidige Duell Warior en is nog in perfecte staat, ook het lakwerk er perfect opzit.
Kortom het zijn gewoon top frames, en zou nooit meer iets anders willen dan een Duell.
voor meer info over stalen frames zie ook de website van Duell.
Daarnaast maakt de framebouwer Jan van Dalen niet alleen de Duell frames maar ook de van Herwerden frames.
Ik zelf rijd al 9 jaar op mijn huidige Duell Warior en is nog in perfecte staat, ook het lakwerk er perfect opzit.
Kortom het zijn gewoon top frames, en zou nooit meer iets anders willen dan een Duell.
voor meer info over stalen frames zie ook de website van Duell.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 apr 2007 19:32
Ik heb zelf jarenlang gereden op een stalen Pinarello Dynalite. Na een ongeluk waarbij de stalen vork veranderde in een soort van nda, heb ik een carbon voorvork genomen. Het karakter van de fiets veranderde hier nogal door. Voorheen was het een heerlijk comfortabele fiets, nu is ie nerveus geworden en komen er veel meer schokken door aan het stuur.
Inmiddels heb ik een Specialized Roubaix. Ook een behoorlijk comfortabele fiets, maar ik mis toch de magie van de stalen Dynalite. Ik overweeg dan ook om toch maar weer terug te gaan naar staal. Ik heb ook op aluminium gereden, maar dit kon me niet echt bekoren. Keihard. Een pegoretti is inderdaad een schitterende fiets, maar er worden er maar een beperkt aantal per jaar gebouwd en er zijn lange wachttijden.
Inmiddels heb ik een Specialized Roubaix. Ook een behoorlijk comfortabele fiets, maar ik mis toch de magie van de stalen Dynalite. Ik overweeg dan ook om toch maar weer terug te gaan naar staal. Ik heb ook op aluminium gereden, maar dit kon me niet echt bekoren. Keihard. Een pegoretti is inderdaad een schitterende fiets, maar er worden er maar een beperkt aantal per jaar gebouwd en er zijn lange wachttijden.
Ben ook gecharmeerd door stalen racers. Voornamelijk de Gios Compact Pro vind ik een streling voor het oog. Zou deze met de nieuwe Campagnolo Centaur willen afmonteren. Verder zou ik hem voorzien van De Campagnolo Scirocco wielen. In Fiets Nr 5 van 6 mei 2007 lees ik echter dat het eerder een slap frame is. Heeft er iemand ervaring met dit frame?
Behalve dat staal comfortabel en duurzaam is, heb je ook bekijks met zo'n fiets. Een wielrenner op een (nieuwe) stalen fiets laat toch zien dat hij smaak heeft, net zoals er motorrijders en autorijders zijn die bewust voor één bepaald merk kiezen. Ik vraag me echter ook af hoe stijf ze stalen fietsen kunnen maken.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3
Bulls Copperhead 3
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 apr 2007 19:32
De GIOS compact pro is inderdaad een schitterende fiets. De torsiesrijfheid is 74, dus heel gemiddeld voor een stalen frame. Die van mijn Pinarello Dynalite was ongeveer 69, dus minder. Ik heb hiervan nooit last gehad in afdalingen.
Voor wat betreft de maximale stijfheid van stalen frames; ik vond in de stijfheidsmetingen van fiets een toriestijfheid van maar liefst 140.4 bij de Raleigh pro line 200 uit 1996. Ik vraag me af of dit geen foutje is. Het frame woog overigens maar liefst 2815 gram.
Voor wat betreft de maximale stijfheid van stalen frames; ik vond in de stijfheidsmetingen van fiets een toriestijfheid van maar liefst 140.4 bij de Raleigh pro line 200 uit 1996. Ik vraag me af of dit geen foutje is. Het frame woog overigens maar liefst 2815 gram.
-
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 29 dec 2006 15:49
staal rijd veel stiller dan alu en het gejaag op grammen vind ik soms ook wel wat overdreven want laten we eerlijk wezen bij de meesten van ons kan er wel een paar kilo af?
-
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 29 dec 2006 15:49
steel is reel en staal heeft stijl
Hoi,
Ik ben destijds begonnen met fietsen op een stalen
Zullini Strada Super, nieuw gekocht bij van Herwerden.
Perfekte fiets destijds waar ik veel plezier mee heb gehad.
Stond zo'n logootje op: fati a mano (handgemaakt)
Frames kwamen ergens uit Noord Italië, weet iemand wie
die frames destijds maakte?
Ciao,
Jan
Ik ben destijds begonnen met fietsen op een stalen
Zullini Strada Super, nieuw gekocht bij van Herwerden.
Perfekte fiets destijds waar ik veel plezier mee heb gehad.
Stond zo'n logootje op: fati a mano (handgemaakt)
Frames kwamen ergens uit Noord Italië, weet iemand wie
die frames destijds maakte?
Ciao,
Jan
Naar mijn bescheiden mening kan een stalen frame op rijgedrag nooit concurreren met een carbon frame. Ik heb een stalen Jan Janssen frame gehad en rij nu op een fc Cervelo r2.5. De carbon cervelo rijdt zoo veel comfortabeler over klinkertjes en keien, dat is een wereld van verschil. Hij plakt gewoon aan het wegdek vast. In een sprint kun je wel merken dat een stalen frame niet heel erg veel onderdoet voor een carbon frame, je merkt dat je de kracht wel goed op het achterwiel kunt projecteren. Het verschil is echter dat een carbon frame veel lichter is en dat je daarom stukken beter accelereert, en dat de carbon voorvork een stuk prettiger onder controle te houden is! Qua duurzaamheid en prijs kun je beter een stalen frame nemen natuurlijk, een keer vallen is niet erg en als er iets scheef is buig je het toch weer recht? Dat kan met carbon zeker niet, al moet je niet bang zijn dat je bij elk valpartijtje haarscheurtjes ofzo krijgt, je moet echt hard tegen het asfalt slaan als je carbon wil breken (maar dat geldt ook voor alu). Als je een comfortabele fiets wilt en het geld hebt, zou ik voor carbon gaan. Maakt dat extra stukje comfort en prestatie niet uit, en wil je gewoon oldschool retro, dan voldoet een stalen fiets ook zeker! Ik vind trouwens al die extreem oversizede frames niet altijd mooi, een mooi strak stalen frame (JJ, Concorde) kan ook heel vet zijn!
C'est le moustache qui fait la musique
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Quoten: Origineel geplaatst door pp_mm op 02 Mei 2007
Naar mijn bescheiden mening kan een stalen frame op rijgedrag nooit concurreren met een carbon frame. Ik heb een stalen Jan Janssen frame gehad en rij nu op een fc Cervelo r2.5. De carbon cervelo rijdt zoo veel comfortabeler over klinkertjes en keien, dat is een wereld van verschil. Hij plakt gewoon aan het wegdek vast.
Als je zegt op rijgedrag, dan gebruik je volgens mij het verkeerde woord. Rijgedrag hangt nl samen met geometrie, dus hoeken van het frame, lengte stuurpen, setback,... Waarschijnlijk bedoel je comfort, en daar kan je misschien wel gelijk in hebben, maar dat hangt ook sterk af van de wielen en de banden (druk in de banden!)
Quoten: Origineel geplaatst door pp_mm op 02 Mei 2007
In een sprint kun je wel merken dat een stalen frame niet heel erg veel onderdoet voor een carbon frame, je merkt dat je de kracht wel goed op het achterwiel kunt projecteren.
Hier ga ik niet mee akkoord. Een stalen frame is slapper in de bracket zone als bvb een carbon cervelo R3, die echt superstijf is.
Quoten: Origineel geplaatst door pp_mm op 02 Mei 2007
Het verschil is echter dat een carbon frame veel lichter is en dat je daarom stukken beter accelereert, en dat de carbon voorvork een stuk prettiger onder controle te houden is!
Een carbon vork dempt (afhankelijk van welke het is!) de trillingen vrij goed, maar ik geef mijn stalen voorvork alle krediet om op kasseien trillingen te dempen, dat is echt een genot!
Naar mijn bescheiden mening kan een stalen frame op rijgedrag nooit concurreren met een carbon frame. Ik heb een stalen Jan Janssen frame gehad en rij nu op een fc Cervelo r2.5. De carbon cervelo rijdt zoo veel comfortabeler over klinkertjes en keien, dat is een wereld van verschil. Hij plakt gewoon aan het wegdek vast.
Als je zegt op rijgedrag, dan gebruik je volgens mij het verkeerde woord. Rijgedrag hangt nl samen met geometrie, dus hoeken van het frame, lengte stuurpen, setback,... Waarschijnlijk bedoel je comfort, en daar kan je misschien wel gelijk in hebben, maar dat hangt ook sterk af van de wielen en de banden (druk in de banden!)
Quoten: Origineel geplaatst door pp_mm op 02 Mei 2007
In een sprint kun je wel merken dat een stalen frame niet heel erg veel onderdoet voor een carbon frame, je merkt dat je de kracht wel goed op het achterwiel kunt projecteren.
Hier ga ik niet mee akkoord. Een stalen frame is slapper in de bracket zone als bvb een carbon cervelo R3, die echt superstijf is.
Quoten: Origineel geplaatst door pp_mm op 02 Mei 2007
Het verschil is echter dat een carbon frame veel lichter is en dat je daarom stukken beter accelereert, en dat de carbon voorvork een stuk prettiger onder controle te houden is!
Een carbon vork dempt (afhankelijk van welke het is!) de trillingen vrij goed, maar ik geef mijn stalen voorvork alle krediet om op kasseien trillingen te dempen, dat is echt een genot!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Voor de prijs moet je het zeker niet laten. Voor een De Rosa Neo Primato betaal je bij Math Salden haast 1500€, voor de Corum 1800€. Daar heb je vast een zeker een Carbon frame voor. Bianchi 928 betaal je 1040€. Qua uitstraling kan er niets tegen een stalen frame opboksen. Kijk maar naar de foto's hierboven! Wat de anderen over mijn stalen ros zouden denken, dat laat me echter koud. Ik moet hem mooi vinden. Maar hij moet niet enkel mooi zijn. Vraag me af of de Gios geschikt is om deel te nemen aan cyclisportieve tourtochten? Of hij geschikt is om b.v. de Mont Ventoux te beklimmen? Wat de "grammenoorlog" betreft, kan ik enkel maar akkoord gaan met Hans, wat zegt een kilo materiaal als ikzelf een goede 10 kg (83kg) boven mijn "ideale gewicht" zit?