Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

pijn achterkant bilspier.

svendc
Forum-lid

svendc 05 mar 2007 22:18

steeds wanneer ik na een tijdje stevig doorfiets met de handen onderin de beugel van men racefiets krijg ik een pijnlijk gevoel in mijn linker bilspier onder men zitvlak.
Zijn er nog mensen die dit hebben en of weten hoe dit komt?

gtz Sven
live to ride ride for speed<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
cycling is: pure and clean velocity.<br>
<br>
<br>

scighera
Forum-lid

scighera 07 mar 2007 00:48

Quote: Origineel geplaatst door Svendc op 05 Maart 2007
steeds wanneer ik na een tijdje stevig doorfiets met de handen onderin de beugel van men racefiets krijg ik een pijnlijk gevoel in mijn linker bilspier onder men zitvlak. Zijn er nog mensen die dit hebben en of weten hoe dit komt? gtz Sven

Gebrek aan lenigheid van die spier:) Kwestie van regelmatig rekken, heb het ook in het begin gehad (zit zeer diep, -21 cm tussen zadel en aerobars). het trekt vanzelf weg.

Daarbij is het: hoe meer buiging in de heup; hoe meer kracht de bilspier (in dit geval de Gluteus MAximus) levert bij de fiets beweging (net als bij diep squatten/leg press). en je zegt ook zelf: STEVIG doorfiets, dus die spier moet heel wat arbeid leveren

Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 07 mar 2007 15:15

Klopt helemaal: Hoe dieper je zit, hoe meer je bilspier werk moet leveren. Voor een echte tijdrijderszit heb je echt stalen billen nodig door de onnatuurlijke heuphoek. Kwestie van voorzichtig opbouwen, trainen, dan zou het minder moeten worden.

svendc
Forum-lid

svendc 07 mar 2007 18:54

heb vandaag ondervonden door men zadel iets meer naar voor te zetten ( staat nu neutraal, knie pedaalas methode) komt de kracht iets meer uit mijn quatriceps en moet zeggen had eer geen last meer in. Maar inderdaad denk hoe meer stretch in mijn hamstrings hoe diepere zit mogelijk.

toch bedankt

sven
live to ride ride for speed<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
cycling is: pure and clean velocity.<br>
<br>
<br>

qwerty1
Forum-lid

qwerty1 07 mar 2007 21:02

ik heb prescies hetzelfde met mijn bilspier,
absoluut niet je zadel verder naar voren zetten,je moet
wel achter je crank blijven zitten. ik ben er voor
bij een fysio nou blijkt dat mijn bilspier ter hoogte
van mijn heupen vastzit ,als je op de heup drukt doet het pijn.ik heb nu diepte massage,(helemaal super).
beterschap.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 07 mar 2007 22:34

hetzelfde had ik toen ik zaterdag een rondje van 32 km met 35 gemiddeld deed met flinke wind. Flink doortrappen onderin de beugels dus. Las van 't weekend nog zoiets dat die bilspier normaal niet veel gebruikt wordt en juist dan wel. Krijg je spierpijn van, net als bij hardlopen als je dat een poos niet gedaan hebt. Met training moet het dus wel over gaan!

indecs
Forum-lid

Gebruikersavatar indecs 24 sep 2007 12:38

Ik heb sinds kort m'n eerste racefiets en bemerk ook hetzelfde probleem. Nét boven m'n zeem diep in de rechterbilspier een zeurende pijn, alsof er een kramp opkomt.
Voor woon/werk verkeer gebruik ik een crosshybride (met hetzelfde soort zadel) en fiets dagelijk 26km met flink tempo. Totaal nergens last van. Mijn bilspier zal de net iets diepere racehouding waarschijnlijk nog niet gewend zijn.

Nu zat ik er inderdaad over te denken om m'n zadel naar voren te schuiven, maar mijn houding is in principe goed. Ik hoop dat het over enkele weken weg is, word er namelijk best door afgeleid tijdens het rijden.

Plaats reactie