Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Trapas

hehop
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2007 23:45

hehop 05 mar 2007 13:00

Ik wil de trapas van mijn prorace fiets vernieuwen maar blijkbaar heb je 2 soorten: bsa en ita. Weet iemand welke van de twee ik voor mijn prorace moet gebruiken? En is het moeilijk om zelf het crankstel helemaal te vervangen? Ik heb er wel het materiaal voor maar nog nooit gedaan.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 05 mar 2007 18:14

Hoi,
Er staat op je lagercups wat voor type draad het is , Kijk maar eens goed !
 
Ciao.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 mar 2007 19:01

je meet het anders op voor de zekerheid: BSA trapashuis is 68 mm breed, een ITA is 70 mm breed (gewoon met het meetlatje moet het verschil al te meten zijn). Ik heb een vaag vermoeden dat prorace BSA is, net als de meeste... Als het een as betreft, is het heel gemakkelijk: gewoon insteken en goed aandraaien. Betreft het een systeem met cups, dan is het even simpel: indraaien die cups en dan de as erin en aandraaien. Op websites van de producenten en parktool staat ook de montage uitgelegd...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 05 mar 2007 20:40

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 05 Maart 2007

je meet het anders op voor de zekerheid: BSA trapashuis is 68 mm breed, een ITA is 70 mm breed (gewoon met het meetlatje moet het verschil al te meten zijn). Ik heb een vaag vermoeden dat prorace BSA is, net als de meeste... Als het een as betreft, is het heel gemakkelijk: gewoon insteken en goed aandraaien. Betreft het een systeem met cups, dan is het even simpel: indraaien die cups en dan de as erin en aandraaien. Op websites van de producenten en parktool staat ook de montage uitgelegd...


Hoi,
 
Het bovenvermelde is fout !
 
Italiaanse bracket assen zijn zowel in 70 mm. als 68 mm. te verkrijgen en heeft derhalve niets met de breedte van je frame te doen !
Kijk op de lagercups voor de volgende info;
 
B.C. 1.37" x 24T = Engelse Draad (BSA)
                            of
M36 x 24T  = Italiaanse Draad.
 
Dit is vooral belangrijk om te weten hoe je de te vervangen cups moet losdraaien.
BSA cups= Driveside met de klok mee los, non driveside tegenkloks los.
Italiaanse Draad= Driveside zowel als non driveside tegenkloks los.
 
Succes,
 
Ciao.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 mar 2007 22:48

zo heb ik ook weer wat bijgeleerd
De enige manier om te zien wat je hebt is dus eigenlijk de draad goed bekijken, en als hij vooruit loopt aan de linkerkant, dan is het een italiaans bracket...? Wat ik dan nog altijd niet goed begrijp is hoe ze die 2 mm opvangen bij geintegreerde trapassen: die 2 mm meer moet er toch voor zorgen dat bvb de ultra torque spindle niet mooi in elkaar schraagt? Of is er een soort compensatie met smallere cups?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

t.trapper
Forum-lid
Berichten: 409
Lid geworden op: 20 feb 2006 11:49

t.trapper 06 mar 2007 01:51

Stel je gerust hehop, Prorace is BSA.
Voor de volledigheid, 68mm, 72mm en 73mm is BSA en 70mm is altijd Italiaans.
Héél uitzonderlijk kan je in 68mm een Italiaanse tegenkomen maar ik vermoed dat dat nog niet in 1 van de fietsen het geval is.

Plaats reactie