Carbon reparatie
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
tja, maar ik zou m'n leven niet aan die kunsten toe vertrouwen. Waarom denk je dat het volledig afstudeerrichting is? M'n leven is me toch iets te lief om zulk soort risico's te gaan nemen. Hoe je de buis volledig wilt vervangen is me overigens een raadsel. Waar wil je de nieuwe buis vandaan halen? Het kost een vermogen door het aantal manuren wat er in gaat zitten. Dan ook nog eens de materiaalkosten. Dat is het gewoon niet waard omdat het frame nieuw maar €1000 kost.
Hoe kan je voor €50 nu iets herstellen? Een FM kost al gauw €35 per uur en dan moet er nog materiaal bij komen. Ik kan me niet voorstellen dat het repareren meer inhoud dan eventjes opschuren en een nieuw lapje carbon erover heen met wat epoxy. Dat nog even laten drogen en dan nog lakken en klaar is kees. Alleen is het wiel van de hele ingreep niets sterker geworden en zit de scheur er nog steeds, je ziet hem alleen niet meer.
Hoe kan je voor €50 nu iets herstellen? Een FM kost al gauw €35 per uur en dan moet er nog materiaal bij komen. Ik kan me niet voorstellen dat het repareren meer inhoud dan eventjes opschuren en een nieuw lapje carbon erover heen met wat epoxy. Dat nog even laten drogen en dan nog lakken en klaar is kees. Alleen is het wiel van de hele ingreep niets sterker geworden en zit de scheur er nog steeds, je ziet hem alleen niet meer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 dec 2006 21:41
wat een onzin allemaal over het welhaast magische spul carbon, als er iets simpel te repareren is dan is het wel carbon.
na reparatie is je buis zelfs sterker dan ervoor en zeker niet zwakker, je hoeft het niet met carbon mat te repareren maar kan ook gewoon met glasmat op de rol in combinatie met epoxy.
vraag deskundig advies over je materiaal bij poly-service , koop het boek werken met kunststoffen en doe het gewoon zelf.
je zal aan materiaal ongeveer 40 euro kwijt zijn en een hobby rijker.
poly-service zit ook in amsterdam.
neem je fiets mee zodat ze je een goed advies kunnen geven over de te gebruiken epoxytype en vezel.
na reparatie is je buis zelfs sterker dan ervoor en zeker niet zwakker, je hoeft het niet met carbon mat te repareren maar kan ook gewoon met glasmat op de rol in combinatie met epoxy.
vraag deskundig advies over je materiaal bij poly-service , koop het boek werken met kunststoffen en doe het gewoon zelf.
je zal aan materiaal ongeveer 40 euro kwijt zijn en een hobby rijker.
poly-service zit ook in amsterdam.
neem je fiets mee zodat ze je een goed advies kunnen geven over de te gebruiken epoxytype en vezel.
Tnx voor het adres Morel. Mijn Fietsenmaker stelde van Tuyl voor, zelf helemaal niet aan gedacht. Ze blijken ook reparaties te doen. Bruchem is iets dichterbij vanuit Haarlem, dus ik ga daar eerst eens langs.
de F10 is ook zonder lugs, dus even een buis vervangen kan niet. Maar ik onderschrijf de stelling dat je carbonframes niet degelijk kan/mag repareren niet. Ik ga het niet zelf doen, ten eerste omdat ik niet de beste klusser ben. Ten tweede;
Robbyrobby; niet lullig bedoeld, maar heb je zelf reparaties aan dragende carbon onderdelen gedaan? En zo ja, rijd je daarmee ook afdalingen in de Alpen? Ik moet vertrouwen hebben in mijn materiaal, dus als ik nu een vakman de schade laat bekijken en die krabt ook maar 1 keer achter zijn oren, let but sit. Ik wil niet bij tachtig in het uur denken "hoe sterk is mijn bovenbuis?".
Quote: Als je geweest bent en er is niets meer aan te doen kan je je eigen niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt !Precies.
de F10 is ook zonder lugs, dus even een buis vervangen kan niet. Maar ik onderschrijf de stelling dat je carbonframes niet degelijk kan/mag repareren niet. Ik ga het niet zelf doen, ten eerste omdat ik niet de beste klusser ben. Ten tweede;
Robbyrobby; niet lullig bedoeld, maar heb je zelf reparaties aan dragende carbon onderdelen gedaan? En zo ja, rijd je daarmee ook afdalingen in de Alpen? Ik moet vertrouwen hebben in mijn materiaal, dus als ik nu een vakman de schade laat bekijken en die krabt ook maar 1 keer achter zijn oren, let but sit. Ik wil niet bij tachtig in het uur denken "hoe sterk is mijn bovenbuis?".
Quote: Als je geweest bent en er is niets meer aan te doen kan je je eigen niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt !Precies.
Iedereen moet doen waat hij / zij zin in heeft. Ikzelf zou mijn gezondheid niet riskeren op een gerepareerd frame (carbon en alu). Wat ik wel regelmatig constateer is dat mensen om hij investering eruit te halen een optisch perfecte reparatie laten uitvoeren en er vervolgens nooit meer zelf op fietsen (marktplaats/ebay). Als je een frame laat repareren wees dan ook zo moedig om het zelf op te fietsen en zadel niet een ander op met jouw imho. verkeerde zuinigheid.
Een kruisverbinding die los heeft gelaten of reparaties aan de staande achtervork, zitbuis of liggende buis zou ik misschien ook nog overwegen. Reparaties aan bovenbuis, balhoofdbuis,vork en in de regio van het bracket zijn gewoon not done.
De meeste carbon frames gaan veel verder in de belasting van het materiaal als welk produkt dan ook en er dan ook nog repartaties aan uitvoeren (thuis in de schuur) ik zou me wel twee keer bedenken.
En wat betreft van tuyl: deze hebben ervaring met ingelijmde buizen (Ti/Ca) maar zeker niet met zoiets als jouw canyon.
Een kruisverbinding die los heeft gelaten of reparaties aan de staande achtervork, zitbuis of liggende buis zou ik misschien ook nog overwegen. Reparaties aan bovenbuis, balhoofdbuis,vork en in de regio van het bracket zijn gewoon not done.
De meeste carbon frames gaan veel verder in de belasting van het materiaal als welk produkt dan ook en er dan ook nog repartaties aan uitvoeren (thuis in de schuur) ik zou me wel twee keer bedenken.
En wat betreft van tuyl: deze hebben ervaring met ingelijmde buizen (Ti/Ca) maar zeker niet met zoiets als jouw canyon.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Maart 2007
tja, maar ik zou m'n leven niet aan die kunsten toe vertrouwen. Waarom denk je dat het volledig afstudeerrichting is? M'n leven is me toch iets te lief om zulk soort risico's te gaan nemen. Hoe je de buis volledig wilt vervangen is me overigens een raadsel. Waar wil je de nieuwe buis vandaan halen? Het kost een vermogen door het aantal manuren wat er in gaat zitten. Dan ook nog eens de materiaalkosten. Dat is het gewoon niet waard omdat het frame nieuw maar €1000 kost.
Biologie en sexuologie zijn ook afstudeer richtingen , echter heeft iemand die nodig om kinderen te maken ??????? Ik denk dat je ouders toch ook die kunsten gedaan hebben om jou op de wereld te zetten. ......
Ik zal niets zeggen over een carbon reparatie.....Ik vis ook graag en wel eens een schade gehad aan een carbon deel, was toch helaas ..einde oefening. Niet te repareren......
Greetz Rene
tja, maar ik zou m'n leven niet aan die kunsten toe vertrouwen. Waarom denk je dat het volledig afstudeerrichting is? M'n leven is me toch iets te lief om zulk soort risico's te gaan nemen. Hoe je de buis volledig wilt vervangen is me overigens een raadsel. Waar wil je de nieuwe buis vandaan halen? Het kost een vermogen door het aantal manuren wat er in gaat zitten. Dan ook nog eens de materiaalkosten. Dat is het gewoon niet waard omdat het frame nieuw maar €1000 kost.
Biologie en sexuologie zijn ook afstudeer richtingen , echter heeft iemand die nodig om kinderen te maken ??????? Ik denk dat je ouders toch ook die kunsten gedaan hebben om jou op de wereld te zetten. ......
Ik zal niets zeggen over een carbon reparatie.....Ik vis ook graag en wel eens een schade gehad aan een carbon deel, was toch helaas ..einde oefening. Niet te repareren......
Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door robbyrobby op 03 Maart 2007
na reparatie is je buis zelfs sterker dan ervoor en zeker niet zwakker, je hoeft het niet met carbon mat te repareren maar kan ook gewoon met glasmat op de rol in combinatie met epoxy.
Heb je je ooit al wel eens afgevraagd waarom je fiets van carbon is gemaakt en niet van glas? Misschien was het omdat de eigenschappen van carbon-fibre nog al wat gunstiger waren qua stijfheid en nog een aantal andere zaken dan glasfibre. Glas is mooi voor spul waar weinig krachten op komen zoals de aero kap van een ligfiets, maar niet voor een frame.
Ik heb m'n twijfels of je buis een sterker maakt, ik denk dat je nog eerder de buis stijver maakt maar niet sterker. Maar dan nog het gaat om hoe sterk het frame als geheel is, niet om de sterkte van 1 buis. Een frame is als een geheel ontworpen, zeker de licht gewicht frames. Mensen die denken dat het gewoon een kwestie van een paar laagjes carbon over elkaar heen leggen met wat epoxy er tussen zitten er echt naast.
Dat ik na valpartijen soms een poosje aan mezelf ga twijfelen vind ik al lastig genoeg, ik zou er niet aan moeten denken dat ik dan ook nog iedere bocht en sprintje moet gaan twijfelen of de fiets het wel houdt.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel integralen en differentiaal vergelijkingen in dat boek staan. Want zonder valt er toch weinig aan sterktes en stijfheden van buizen te berekenen.
na reparatie is je buis zelfs sterker dan ervoor en zeker niet zwakker, je hoeft het niet met carbon mat te repareren maar kan ook gewoon met glasmat op de rol in combinatie met epoxy.
Heb je je ooit al wel eens afgevraagd waarom je fiets van carbon is gemaakt en niet van glas? Misschien was het omdat de eigenschappen van carbon-fibre nog al wat gunstiger waren qua stijfheid en nog een aantal andere zaken dan glasfibre. Glas is mooi voor spul waar weinig krachten op komen zoals de aero kap van een ligfiets, maar niet voor een frame.
Ik heb m'n twijfels of je buis een sterker maakt, ik denk dat je nog eerder de buis stijver maakt maar niet sterker. Maar dan nog het gaat om hoe sterk het frame als geheel is, niet om de sterkte van 1 buis. Een frame is als een geheel ontworpen, zeker de licht gewicht frames. Mensen die denken dat het gewoon een kwestie van een paar laagjes carbon over elkaar heen leggen met wat epoxy er tussen zitten er echt naast.
Dat ik na valpartijen soms een poosje aan mezelf ga twijfelen vind ik al lastig genoeg, ik zou er niet aan moeten denken dat ik dan ook nog iedere bocht en sprintje moet gaan twijfelen of de fiets het wel houdt.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel integralen en differentiaal vergelijkingen in dat boek staan. Want zonder valt er toch weinig aan sterktes en stijfheden van buizen te berekenen.
Hoi,
Gestel, je zaagt de kapotte carbon buis op de beschadiging netjes door met en fijn zaagblad.
Nadat je de beide kanten netjes bijgeschuurd hebt neem je een karbon buisje van welke de buiten diam. ietsjes dunner is dan de binnen diam. van de framebuis.
De helft van dit buisje, zowel als één van de binnenkanten van de doorgezaagde framebuis insmeren met een vullende epoxi.
Daarna het +- 20 cm. lang buisje voor de helft in de ingesmeerde framebuis steken, een beetje heen en weer bewegen zodat de epoxy gooed verdeeld is.
Zolang het nodig is alles laten uitharden, waarna de andere kant volgt !
Als alles zo goed mogenlijk in elkaar geschoven is, en de dikte van het zaagblad als tussenruimte, in acht genomen wordt i.v.m. de originele maten.
En alles voldoend uitgehard is, kan je daarna het geheel bij plamuren en schuren met de nodige epoxy en/of auto plamuur.
De buis overspuiten en het frame is bruikbaar................................?
Want kijk, niet iedereen heeft zoals sommige forumleden onder jullie elk jaar zo'n € 1000.- à € 2000,- schoon in de la liggen om een nieuw frame te kopen.
Bovendien en dit in verband met de veiligheid, denk ik niet dat het de bedoeling is om met een gerepareerd frame een sprintje aan te trekken tegen 60 à 70 kmpu., of de Mount Ventoux mee af te suizen tegen 80 of méér !
Eerder denk dat zo'n frame door de huidige eigenaar met een zeker beleid bereden moet worden en b.v. nog gebruikt wordt voor toerritten of zoals je het zelf wild invullen; Alléén bij regen, of in de winter voor de langeduur training bij gematigde snelheid, of recuperatie training enz.
In ieder geval je kan er je plan mee trekken tot je de nodige Euri hebt voor de opvolger.
Dus toch bruikbaar of niet ?
Als wielertoerist niet zo'n probleem dacht ik, maar voor een coureur......... ??
Wie durft !?
Het is maar een ideé hoor graag julie reactie.
Ciao.
Gestel, je zaagt de kapotte carbon buis op de beschadiging netjes door met en fijn zaagblad.
Nadat je de beide kanten netjes bijgeschuurd hebt neem je een karbon buisje van welke de buiten diam. ietsjes dunner is dan de binnen diam. van de framebuis.
De helft van dit buisje, zowel als één van de binnenkanten van de doorgezaagde framebuis insmeren met een vullende epoxi.
Daarna het +- 20 cm. lang buisje voor de helft in de ingesmeerde framebuis steken, een beetje heen en weer bewegen zodat de epoxy gooed verdeeld is.
Zolang het nodig is alles laten uitharden, waarna de andere kant volgt !
Als alles zo goed mogenlijk in elkaar geschoven is, en de dikte van het zaagblad als tussenruimte, in acht genomen wordt i.v.m. de originele maten.
En alles voldoend uitgehard is, kan je daarna het geheel bij plamuren en schuren met de nodige epoxy en/of auto plamuur.
De buis overspuiten en het frame is bruikbaar................................?
Want kijk, niet iedereen heeft zoals sommige forumleden onder jullie elk jaar zo'n € 1000.- à € 2000,- schoon in de la liggen om een nieuw frame te kopen.
Bovendien en dit in verband met de veiligheid, denk ik niet dat het de bedoeling is om met een gerepareerd frame een sprintje aan te trekken tegen 60 à 70 kmpu., of de Mount Ventoux mee af te suizen tegen 80 of méér !
Eerder denk dat zo'n frame door de huidige eigenaar met een zeker beleid bereden moet worden en b.v. nog gebruikt wordt voor toerritten of zoals je het zelf wild invullen; Alléén bij regen, of in de winter voor de langeduur training bij gematigde snelheid, of recuperatie training enz.
In ieder geval je kan er je plan mee trekken tot je de nodige Euri hebt voor de opvolger.
Dus toch bruikbaar of niet ?
Als wielertoerist niet zo'n probleem dacht ik, maar voor een coureur......... ??
Wie durft !?
Het is maar een ideé hoor graag julie reactie.
Ciao.
Hoi,
Dat het totaal onverantwoord is om hier een amateur op los te laten, dat denk ik ervan.
A propos, gezien het hier om een Canyon frame gaat...Bijten ze daar in Koblenz of is het te eenvoudig om gewoon eens met de fabrikant contact op te nemen?
Ciao,
Dat het totaal onverantwoord is om hier een amateur op los te laten, dat denk ik ervan.
A propos, gezien het hier om een Canyon frame gaat...Bijten ze daar in Koblenz of is het te eenvoudig om gewoon eens met de fabrikant contact op te nemen?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 dec 2006 21:41
hoi kraaf, ik werk al 25 jaar met deze meuk in het surfwereldje en daar komen veel grotere krachten bij kijken dan bij een fiets, als je je prettigger er bij voelt dat iemand anders het repareerd dan moet je dat vooral doen maar mijn ervaring is dat als je het goed wil hebben je het beter zelf kan doen.
bij van tuyl heb ik ze carbon zien lijmen met seconden lijm wat op den duur oplost in water dus succes ermee.
zolang er mensen zijn die hun mening geven niet gehinderd door enige kennis kan jij ook zelf je buis repareren.
alternatief: brunotti in de haven van scheveningen en vragen naar jinne
bij van tuyl heb ik ze carbon zien lijmen met seconden lijm wat op den duur oplost in water dus succes ermee.
zolang er mensen zijn die hun mening geven niet gehinderd door enige kennis kan jij ook zelf je buis repareren.
alternatief: brunotti in de haven van scheveningen en vragen naar jinne
"
hoi kraaf, ik werk al 25 jaar met deze meuk in het surfwereldje en daar komen veel grotere krachten bij kijken dan bij een fiets, als je je prettigger er bij voelt dat iemand anders het repareerd dan moet je dat vooral doen maar mijn ervaring is dat als je het goed wil hebben je het beter zelf kan doen"
Dan ben ik benieuwd op welk punt er op een surfplank grotere krachten vrij komen. Sterkteprogramma's geven echt anders anders aan (behalve op de aanhechting van de mast / mast zelf maar daar woden maar weinig reparaties op verricht.
"bij van tuyl heb ik ze carbon zien lijmen met seconden lijm wat op den duur oplost in water dus succes ermee"
Klopt, je werkt met speciale epoxylijmen en anders niets, superlijm is hygroscopisch en heeft niets aan een fiets te zoeken.
"zolang er mensen zijn die hun mening geven niet gehinderd door enige kennis kan jij ook zelf je buis repareren"
Dat verband zie ik niet, eerste is jouw oordeel, tweede is gewoon onzin.
"alternatief: brunotti in de haven van scheveningen en vragen naar jinne"
Die ken ik, op zich een goede plek voor de reparatie van kunstvezels maar met een frame zou ik in eerste instantie de leverancier kontakteren.
hoi kraaf, ik werk al 25 jaar met deze meuk in het surfwereldje en daar komen veel grotere krachten bij kijken dan bij een fiets, als je je prettigger er bij voelt dat iemand anders het repareerd dan moet je dat vooral doen maar mijn ervaring is dat als je het goed wil hebben je het beter zelf kan doen"
Dan ben ik benieuwd op welk punt er op een surfplank grotere krachten vrij komen. Sterkteprogramma's geven echt anders anders aan (behalve op de aanhechting van de mast / mast zelf maar daar woden maar weinig reparaties op verricht.
"bij van tuyl heb ik ze carbon zien lijmen met seconden lijm wat op den duur oplost in water dus succes ermee"
Klopt, je werkt met speciale epoxylijmen en anders niets, superlijm is hygroscopisch en heeft niets aan een fiets te zoeken.
"zolang er mensen zijn die hun mening geven niet gehinderd door enige kennis kan jij ook zelf je buis repareren"
Dat verband zie ik niet, eerste is jouw oordeel, tweede is gewoon onzin.
"alternatief: brunotti in de haven van scheveningen en vragen naar jinne"
Die ken ik, op zich een goede plek voor de reparatie van kunstvezels maar met een frame zou ik in eerste instantie de leverancier kontakteren.
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 05 Maart 2007
Hoi,Dat het totaal onverantwoord is om hier een amateur op los te laten, dat denk ik ervan.
Nuff said.
Quote: A propos, gezien het hier om een Canyon frame gaat...Bijten ze daar in Koblenz of is het te eenvoudig om gewoon eens met de fabrikant contact op te nemen?Ciao,
heb ik natuurlijk gedaan, Foto's en beschrijving. In eerste instantie kreeg ik van de Duitse Werkstatt het antwoord: kan niet gerepareerd worden.
Toen ik om iets meer uitleg vroeg, bleken ze te bedoelen dat Canyon deze schade niet repareert. Het kan "zeker gerepareerd worden", maar zij raden het af. Dat was iets te ambivalent wat mij betreft om meteen een knoop door te hakken.
Verder trouwens nog een interessante uitleg over de fail-safe frameconstructie.
Hoi,Dat het totaal onverantwoord is om hier een amateur op los te laten, dat denk ik ervan.
Nuff said.
Quote: A propos, gezien het hier om een Canyon frame gaat...Bijten ze daar in Koblenz of is het te eenvoudig om gewoon eens met de fabrikant contact op te nemen?Ciao,
heb ik natuurlijk gedaan, Foto's en beschrijving. In eerste instantie kreeg ik van de Duitse Werkstatt het antwoord: kan niet gerepareerd worden.
Toen ik om iets meer uitleg vroeg, bleken ze te bedoelen dat Canyon deze schade niet repareert. Het kan "zeker gerepareerd worden", maar zij raden het af. Dat was iets te ambivalent wat mij betreft om meteen een knoop door te hakken.
Verder trouwens nog een interessante uitleg over de fail-safe frameconstructie.