Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 28 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door asjemenou op 27 Februari 2007
Met de voorderrailleur en bracketas zit je eigenlijk al aan Campa gebonden, deze onderdelen zijn niet te mixen met Shimano.
Om een bracketas te (de)monteren heb je speciaal gereedschap nodig die vaak alleen door fietsenmakers worden aangeschaft.
Je zal ook niet de eerste zijn die bij het monteren van zijn carbon zadelpen of stuurpen te vast draait en zo de zadelpen of voorvork om zeep helpt (hoe moeilijk kan het zijn om een boutje aan te draaien!)
Uit je omschrijving maak ik op dat je het frame koopt bij een fietsenmaker, laat hem de fiets opbouwen.
Goedkoop is vaak duurkoop.
ps. ben zelf geen fietsenmaker
maak die jongen niet bang ajb. Een bracketsleutel is 3 euro, draai je ook gelijk je cassette mee los van campa. De voorderailleur is perfect met shimano te combineren, de vierkante trapas is dat minder omdat shimano de laatste jaren afwijkende ideeen van de vierkante as heeft: octalink en een systeem met de as en crank in één geheel. Dus een oudere shimano crank (new old stock) doet het wel nog! Anders zoek je maar naar diverse andere (campa) die nog cranks met vierkante passing maken...
Voor carbon onderdelen koop je een momentsleutel, maar jaag die jongen nu geen schrik aan dat het sowieso verkeerd zal gaan! Met enkele simpele mechanicawetten (lengte van je sleutel, kracht die je erop zet) kan je bepaalde momenten op den duur ook goed afschatten (10Nm wil bvb zeggen je zet een kilogram gewicht op 1 meter sleutel, of als je sleutel 10 cm lang is zet je er 10 kg op)
Dat zijn nog eens adviezen:
een fiets in elkaar bouwen met gereedschap van E. 3,--
een goeie momentsleutel kost al gauw E. 100,--
Het aandraaimoment kan je op den duur goed afschatten... daar heb je niet zo veel aan als je bij de eerste keer je carbon zadelpen of voorvork stuk hebt gedraaid
Het gaat mij er niet om om iemand bang te maken, maar als je niet weet waar je mee bezig bent dan kun je het werk beter overlaten aan een iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt.
Trial and error bij een fietsopbouwen kan ik niemand aanraden.
Gezocht: Fietsmaker
- de zwarten
- Forum-lid HC
maak die jongen niet bang ajb. Een bracketsleutel is 3 euro, draai je ook gelijk je cassette mee los van campa. De voorderailleur is perfect met shimano te combineren, de vierkante trapas is dat minder omdat shimano de laatste jaren afwijkende ideeen van de vierkante as heeft: octalink en een systeem met de as en crank in één geheel. Dus een oudere shimano crank (new old stock) doet het wel nog! Anders zoek je maar naar diverse andere (campa) die nog cranks met vierkante passing maken...
Voor carbon onderdelen koop je een momentsleutel, maar jaag die jongen nu geen schrik aan dat het sowieso verkeerd zal gaan! Met enkele simpele mechanicawetten (lengte van je sleutel, kracht die je erop zet) kan je bepaalde momenten op den duur ook goed afschatten (10Nm wil bvb zeggen je zet een kilogram gewicht op 1 meter sleutel, of als je sleutel 10 cm lang is zet je er 10 kg op)
Dat zijn nog eens adviezen:
een fiets in elkaar bouwen met gereedschap van E. 3,--
een goeie momentsleutel kost al gauw E. 100,--
Het aandraaimoment kan je op den duur goed afschatten... daar heb je niet zo veel aan als je bij de eerste keer je carbon zadelpen of voorvork stuk hebt gedraaid
Het gaat mij er niet om om iemand bang te maken, maar als je niet weet waar je mee bezig bent dan kun je het werk beter overlaten aan een iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt.
Trial and error bij een fietsopbouwen kan ik niemand aanraden.
Ik heb een lifu bracketsleutel (3euro), en die doet het even goed als de campagnolo (16 euro en die heb ik ook). Tuurlijk moet je oefenen, maar als je het niet probeert, en dan nog durft zeggen dat die derailleur niet compatibel is...'t is maar om wat tegengewicht te geven, want als je er niets van weet klinkt dit direct heel ontmoedigend. Nu zijn mijn adviezen ook niet god en de waarheid, maar ik ben er ook eens aan begonnen, en dan wel gelukkig zonder te moeten horen dat ik beter naar een fietsenmaker zou lopen. Koop een goed boek, kijk op parktool.com, koop je materiaal bij een fietsenmaker en behalve het balhoofd en de achterpad kan je alles goedkoper. je hebt al momentsleutels voor 70 euro http://www.bike-components.de/catalog/A ... Fix+BTL-52 en misschien wel goedkoper.
Het opbouwen van een fiets brengt haast evenveel voldoening als er mee rijden, dus ik moedig het zeker aan om het te proberen! Trial and error is the way of life!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®