Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Continental GP 4000 S

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 apr 2011 04:11

Hoi,
Amclassic-fan schreef:De druk verminderen is wel het laatste wat je moet doen, de druk zou eerder hoger moeten zijn. Ik zou eens 25 mm banden monteren en daarmee op 8 bar rijden.


Ah, ja?

Beetje tegenstrijdige boodschap lijkt me.

Als je de druk in een gegeven band verhoogt verminder je de lekbestendigheid.
(Je verlaagt de compliantie factor)
Vermeerder je de breedte van je band dan verhoog je de lekbestendigheid.
(Je verhoogt de compliantie)

Bij gelijke belasting en bandendruk (in casu een 100 tal kg) zal op papier een 25mm brede band minder snel doorprikken dan een 22mm band bij dezelfde druk en belasting.
Het is gewoon een kwestie van de vervormbaarheid van een een gegeven volume in verhouding tot een gegeven belasting. Net zoals latex biba's en hoge tpi bandjes eigenlijk.

Niks nieuws onder de zon en da's niet meer dan normaal... :D

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 03 apr 2011 23:50

Gewoonweg de beste band?

Het is maar wat je gewend bent/welke eigenschappen je belangrijk vindt. De GP 4000s rijdt niet gauw lek en gaat heel wat kilometers mee. Dat is heel prima. Le Cycle (april 2011) schrijft dan ook terecht over dit bandje: goede all round band voor als je een lange rit wil maken met weinig reservemateriaal.

Maar daarmee heb je het ook gehad. Qua rij-eigenschappen (beter: rij-sensatie) nmm niet te vergelijken met de Italianen met veel tpi (die zijn ook nooit gevulcaniseerd, zoals de GP 4000s, maar hebben een met de hand gelijmd loopvlak) en liefst een latex biba. Maar daarover is op een ander forum al meer geschreven.

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 04 apr 2011 00:24

fdegrove schreef: Als je de druk in een gegeven band verhoogt verminder je de lekbestendigheid.
(Je verlaagt de compliantie factor)
Vermeerder je de breedte van je band dan verhoog je de lekbestendigheid.
(Je verhoogt de compliantie)


Is absoluut niet waar. Met lage bandenspanning heb je eerder een snake-bite.
Bovendien heb je eerder kans dat je een lek oploopt via de wang van de band aangezien de beschermende kevlar laag alleen onder het loopvlak van de band zit.
Ook heb je eerder een stootlek omdat de binnenband eerder bekneld kan raken.

Als maatstaaf hanteert men ook wel 15% tire drop:
http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

Rij nooit met bandenspanning lager dan aangeven als minimum door de fabrikant.
Als je 85kg of zwaarder bent zul je met 4000S banden de maximale bandenspanning willen aanhouden (igg achterband) die de band aankan namelijk 8,5bar . Zo lang je de maximale bandenspanning niet overschrijdt die de fabrikant aangeeft loop je geen verhoogd risico op een lekke band (blow out risico). Ben je echter 60kg en je rijdt met 8,5bar dan is de bandenspanning inderdaad te hoog omdat de tire drop veel te weinig is waardoor het contactoppervlak te klein is. De lekbestendigheid wordt in dit laatste geval inderdaad enigszins negatief beïnvloed omdat het gewicht per vierkante centimeter hoger uitvalt met een kleiner contactoppervlak van de band.
[img=http://i51.tinypic.com/214s95d.png]

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 04 apr 2011 00:26

Vandaag voor het eerst in 2 seizoenen eens lek gereden met de 4000S en jammer genoeg tijdens een koers. De Omloop van de Glazen Stad en wel in de laatste 40 min. De finale was dus al begonnen en het ging flink hard. Kon dus helaas niet meer terugkeren naar het peloton. Baal er flink van. Had goede benen had een goede uitslag kunnen rijden. Erg jammer.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 04 apr 2011 01:53

Hoi,
Is absoluut niet waar. Met lage bandenspanning heb je eerder een snake-bite.
Het is nochtans wel waar.
Uiteraard zijn er grenzen en moet je de zaak beschouwen al naargelang de soepelheid van de band in kwestie.

Stijf bandje + hoge bandenspanning betekent dat dit bandje meer extreme anti-lekmaatregelen zal nodig hebben dan een soepele band bij die bandenspanning.
De eerste zal dan ook weer een hogere rolweerstand hebben en joost mag weten hoe het dan met die lekbestendgheid in de praktijk uitpakt.

Stel jezelf de volgende vraag: wat prikt makkelijker lek, een hard opgeblazen ballonnetje of eentje dat minder hard is opgeblazen.

Tja, stootlekken. Daar ligt de onderste grens en dat moet je ondervangen door voldoende druk. Zeker.

Het is gewoon de logica zelve en bij deze ook een vicieuze cirkel.

Het dringt wel moeilijk door blijkbaar....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 04 apr 2011 01:55

Hoi,
Maar daarmee heb je het ook gehad. Qua rij-eigenschappen (beter: rij-sensatie) nmm niet te vergelijken met de Italianen met veel tpi (die zijn ook nooit gevulcaniseerd, zoals de GP 4000s, maar hebben een met de hand gelijmd loopvlak) en liefst een latex biba. Maar daarover is op een ander forum al meer geschreven.
Akkoord, maar zo'n fabrikant is er in Italie maar eentje voor zover ik weet....
Jammer maar zo is het nu eenmaal.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13446
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 apr 2011 15:54

Op de MTB is bandenspanning, wat voor velen hier de 16T in de cassette is :-)

Vorig jaar reed ik op de racer op 7 bar voor en 7.5 achter.
Dit vond ik met mijn 80kg toch vrij hard.

Nu rijd ik voor op 6 en achter op 6.5 en dat is voor mij ideaal.
De band blijft op klinkers goed aan de grond. Daarnaast vond ik de conti's boven de 7 te veel over het eigen rubber gaan glijden. De band is op mijn fiets met deze spanning beter in balans.

Snakebite's dat red je niet zomaar met 6bar, dan moetje wel echt iets lomps doen

Ik wil er wel aan toevoegen, dat het natuurlijk goed kan dat de metertjes op onze pompen zomaar +/-10% kunnen afwijken en dit op een andere pomp geen 6 maar misschien wel 7 bar is

gabri
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mar 2009 20:10

gabri 04 apr 2011 18:58

Ik doe in mijn continental gp4000s set, altijd de max van 8.5 bar.
Ik stuiter liever over slechte wegen dan dat ik tussen de stenen zak bij wijze van spreken, gewoon doortrappen.
Je weet dat je echt kunt klimmen als jij de berg beklimt ipv dat de berg jouw benen beklimt.

bigmoustache
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:24

bigmoustache 04 apr 2011 19:53

Met mijn 85Kg neem ik vooraan 7.5 en achteraan 8 bar en heb geen snakebite's meer. (wat ik vroeger bij een lagere druk veelvuldig had, gezien ik niet graag "hard" reed) Met die conti's vind ik het zalig om "hard" te rijden en de grip is uitstekend. Ik vervang wel om de 5000Km mijn banden. (driemaandelijks)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 04 apr 2011 20:37

bigmoustache schreef:Met mijn 85Kg neem ik vooraan 7.5 en achteraan 8 bar en heb geen snakebite's meer. (wat ik vroeger bij een lagere druk veelvuldig had, gezien ik niet graag "hard" reed) Met die conti's vind ik het zalig om "hard" te rijden en de grip is uitstekend. Ik vervang wel om de 5000Km mijn banden. (driemaandelijks)


En geen last van kleine sneetjes in de band waar steentjes in komen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 04 apr 2011 20:54

87kg en gewoon 9atm

Dit weekend PR ook. Over de klinkers eerst een aanloopje en zorgen dat je op de toppen blijft en er niet inzakt
Do kin der mar druk mei weze

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 04 apr 2011 22:32

body schreef:
bigmoustache schreef:Met mijn 85Kg neem ik vooraan 7.5 en achteraan 8 bar en heb geen snakebite's meer. (wat ik vroeger bij een lagere druk veelvuldig had, gezien ik niet graag "hard" reed) Met die conti's vind ik het zalig om "hard" te rijden en de grip is uitstekend. Ik vervang wel om de 5000Km mijn banden. (driemaandelijks)


En geen last van kleine sneetjes in de band waar steentjes in komen?

Die band is net de beste op dat gebied, nog nooit zo weinig schade aan het loopoppervlak gehad als met conti's. Ik vervang ze ook tijdig, met versleten banden rij je zowiezo meer lek (uiteraard) ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie