Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ultegra 9-speed Alpen-proof?

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 23 feb 2007 09:11

Ik zou graag op een zo goedkoop mogelijke wijze een ultegra 9-speed Alpen-proof willen maken. Is het bijvoorbeeld mogelijk om alleen het kleine voorblad door een 34 tander te vervangen? Moet je perse het hele crankstel vervangen en een compact monteren? Zijn er nog andere slimme opties? (goedkope compact cranks?) Wat is het grootste tandwiel wat mogelijk is bij de cassette achter (zonder verlengde achter der.)?

Alvast bedankt

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 23 feb 2007 09:36

Je kan tot een losse 28 achter gaan. Dan kom je op 39x28. Ik kan ermee de alpen over, maar da's voor iedereen verschillend...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 feb 2007 09:37

34 monteren gaat niet op een compact. De kleinste maat daarvoor is dacht ik 38. (anders wordt de diameter van de schroeven groter dan die van het kleine blad). TA en stronglight en andere maken goeie bladen voor compact en gewone crankstellen van 32 tot 53 (sommige ertussen niet).
Beste oplossing: een compact crankstel, je kan er achteraf nog altijd grotere bladen naar keuze opsteken
minst dure oplossing: Een 9 sp bergcassette, die zou het moeten houden tot 28-29 tandjes achter met je derailleur. Belangrijk hierbij is dat er genoeg spanning is op de ketting, dus een 29 achteraan doet het beter met een 39 vooraan dan een compact 34 bvb. Om ervoor te zorgen dat het bovenste derailleurwieltje niet tegen de 29 komt, kan je de veer van de derailleur wat harder zetten, of eventueel een kleiner derailleurwieltje monteren.
groeten en succes
ps: bij shimano hoef je geen andere voorderailleur te monteren bij een compact. Heb je octalink of een as met externe cups?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

uberto
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:15

uberto 23 feb 2007 12:11

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 23 Februari 2007


34 monteren gaat niet op een compact. De kleinste maat daarvoor is dacht ik 38. (anders wordt de diameter van de schroeven groter dan die van het kleine blad). TA en stronglight en andere maken goeie bladen voor compact en gewone crankstellen van 32 tot 53 (sommige ertussen niet).
Beste oplossing: een compact crankstel, je kan er achteraf nog altijd grotere bladen naar keuze opsteken
minst dure oplossing: Een 9 sp bergcassette, die zou het moeten houden tot 28-29 tandjes achter met je derailleur. Belangrijk hierbij is dat er genoeg spanning is op de ketting, dus een 29 achteraan doet het beter met een 39 vooraan dan een compact 34 bvb. Om ervoor te zorgen dat het bovenste derailleurwieltje niet tegen de 29 komt, kan je de veer van de derailleur wat harder zetten, of eventueel een kleiner derailleurwieltje monteren.
groeten en succes
ps: bij shimano hoef je geen andere voorderailleur te monteren bij een compact. Heb je octalink of een as met externe cups?


34 monteren gaat toch wel op een compact. Het is precies daarvoor bedoeld.
Een 12-29 cassette met 39-52 vóór (totaal verschil: 31 tanden) is theoretisch buiten bereik van een korte kooi derailleur (Max. capacity: 29 tanden).
Om te voorkomen dat het bovenste wieltje tegen de grootste krans komt moet je máár de B-schroef (die achter de derailleur pad ligt) draaien. En ik heb zover nooit kleinere derailleurwieltjes gezien.
 

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 23 feb 2007 12:20

Hmm, het is me nog niet geheel duidelijk: is het mogelijk om op een (niet-compact, dus normale) octalink crankstel 52-39 de 39 te vervangen door een 34?

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 23 feb 2007 12:21

Quoten: Origineel geplaatst door Dogestyle op 23 Februari 2007

Hmm, het is me nog niet geheel duidelijk: is het mogelijk om op een (niet-compact, dus normale) octalink crankstel 52-39 de 39 te vervangen door een 34?

Nee. Kleiner dan 38 is niet mogelijk, voor zover mij bekend. In principe geldt: als TA het niet levert, kan het niet.....
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 23 feb 2007 13:43

ik weet natuurlijk niet hoever je klimtalend rijkt maar volgens mij kan je met je 39x26 ook al ver komen hoor
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 23 feb 2007 15:00

Ben niet enorm getalenteerd. Maar tot op heden de mountainbike gebruikt om te klimmen en daarmee op menig Ventoux / Galibier / Madeleine klimmers op de racefiets te grazen genomen die totaal geparkeerd stonden met een veel te zwaar verzet (ondanks het gewichtsnadeel van de mountainbike). De praktijk leert mij dat een hogere trapfrequentie gecombineerd met een klein verzet na 30 km klimmen het wint van de stoemper die 'stoer' een 39-26 gemonteerd heeft.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 feb 2007 15:15

 moest dus zijn: 34 gaat niet op een regulier  2-voudig crankstel...
het was ook nog vroeg in de vrijdagmorgen voor mij...
39-28 is nipt op soupplesse. Vanaf 7 en meer zou ik resoluut voor de compact gaan...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 23 feb 2007 22:22

Als je in bezit ben van een mountainbike met 9-speed kan je ook overwegen om de cassette en achterderrailleur van je mountainbike op je racefiets te monteren.
Dan kun je achter met een 34 rijden, een goedkope oplossing.
Nadeel is dat de stappen tussen de kransjes vrij groot is.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 23 feb 2007 22:38

Tja, wat is Alpenproof... Goedkoopste Alpenproof oplossing zou zijn een goedkoop compact cranckstel (bijv. FSA) in combinatie met een 12 - 27 cassette. Dan hou je die cadans waar je gewend aan bent.

Plaats reactie