Carbon frame herlakken
Beste techneuten/tuners,
Ik bezit een machtig mooie ragbak (Giant MCM Team) die ook nog eens weinig weegt (relatief dan). De kleur is echter niet zo mooi (Geel-Rood-Blauw), dus dat wil ik aanpassen. Ik had zelf al bedacht dat ik de lak beter niet kan verwijderen door stralen of beitsen, maar hoe het wel moet is me niet duidelijk.
Het liefst maak ik m helemaal kaal en spuit m met blanke lak. Stickers erover en klaar!
Hoe ga ik dit doen, zonder het frame bij het grofvuil te laten belanden? En wat kost het? Ook prettig om te weten...
Groeten, Bas
Ik bezit een machtig mooie ragbak (Giant MCM Team) die ook nog eens weinig weegt (relatief dan). De kleur is echter niet zo mooi (Geel-Rood-Blauw), dus dat wil ik aanpassen. Ik had zelf al bedacht dat ik de lak beter niet kan verwijderen door stralen of beitsen, maar hoe het wel moet is me niet duidelijk.
Het liefst maak ik m helemaal kaal en spuit m met blanke lak. Stickers erover en klaar!
Hoe ga ik dit doen, zonder het frame bij het grofvuil te laten belanden? En wat kost het? Ook prettig om te weten...
Groeten, Bas
Zelf doen! (laten doen is onbetaalbaar). Gewoon met steeds fijner schuurpapier ( = > korrel 1000 als je bijna door de lak bent afschuren.
Neem je tijd en hou op als je het zat bent. Goeie winterklus want een weekje of wat ben je er zo zoet mee. Lakken is eenvoudig en kan je zelf of een goede autospuiterij voor je verrichten.
Neem je tijd en hou op als je het zat bent. Goeie winterklus want een weekje of wat ben je er zo zoet mee. Lakken is eenvoudig en kan je zelf of een goede autospuiterij voor je verrichten.
Inderdaad, mijn vader heeft zelf mijn ridley gemaakt en overspoten na een valpartij in de koers waarbij mijn kader geblutst was.
Resultaat:
Plakkers laten maken en op de zwarte lak geplakt, nadien vernis over.
Proces:
- Lichtjes afschuren (oorspronkelijk witte kader)
- Grondlaag
- Zwarte lak
- Vernis
- Laten harden door oven (snelle methode)
Weekje laten hangen (trage methode)
Resultaat:
Plakkers laten maken en op de zwarte lak geplakt, nadien vernis over.
Proces:
- Lichtjes afschuren (oorspronkelijk witte kader)
- Grondlaag
- Zwarte lak
- Vernis
- Laten harden door oven (snelle methode)
Weekje laten hangen (trage methode)
Quote: Origineel geplaatst door skimons op 21 Februari 2007
kijk, dat geeft de burger moed! helpt het om een schuur/polijst machientje (of dremel met fijn schuurborsteltje) te gebruiken of gaat t dan te hard?
en welk type verf?? of is blanke autolak prima op carbon?
Mijn kader was aluminium en dat is met machine afgeschuurd.
De lak die ik gebruikt heb was zwarte auto metallic.
kijk, dat geeft de burger moed! helpt het om een schuur/polijst machientje (of dremel met fijn schuurborsteltje) te gebruiken of gaat t dan te hard?
en welk type verf?? of is blanke autolak prima op carbon?
Mijn kader was aluminium en dat is met machine afgeschuurd.
De lak die ik gebruikt heb was zwarte auto metallic.
een geblutst frame hoort 9 van de 10 keer in de prullenbak, zeker als het de bovenbuis betreft.
Ik zou een dremel gebruiken, ben je in 10 minuten klaar!
Ik zei toch dat het nobel handwerk was. waaron dan vragen naar de bekende weg (enig idee hoe dik de buisdikte van je frame is????
Ik zou een dremel gebruiken, ben je in 10 minuten klaar!
Ik zei toch dat het nobel handwerk was. waaron dan vragen naar de bekende weg (enig idee hoe dik de buisdikte van je frame is????
Kijk eens op www.specialpaintwork.nl
Tuurlijk kan je het zelf doen, ik heb het vroeger ook veel gedaan.
Echter wanneer je niet in het bezit bent van een straalmachine om de oude lak eraf te stralen, niet in het bezit bent van goede, hoogwaardige autolakken en goede verfspuit, niet in het bezit bent van een goede, grote oven en een snijplotter en folie om de teksten te snijden, zeg ik: afblijven!
De vakmensen doen het beslist beter. Je moet eens weten hoeveel tijd en energie het kost. Als je dat omrekent naar geld zeg ik: uitbesteden!
Maar het is wel leuk om te doen!
Echter wanneer je niet in het bezit bent van een straalmachine om de oude lak eraf te stralen, niet in het bezit bent van goede, hoogwaardige autolakken en goede verfspuit, niet in het bezit bent van een goede, grote oven en een snijplotter en folie om de teksten te snijden, zeg ik: afblijven!
De vakmensen doen het beslist beter. Je moet eens weten hoeveel tijd en energie het kost. Als je dat omrekent naar geld zeg ik: uitbesteden!
Maar het is wel leuk om te doen!
Niets is wat het lijkt..
Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 22 Februari 2007
een geblutst frame hoort 9 van de 10 keer in de prullenbak, zeker als het de bovenbuis betreft.Ik zou een dremel gebruiken, ben je in 10 minuten klaar! Ik zei toch dat het nobel handwerk was. waaron dan vragen naar de bekende weg (enig idee hoe dik de buisdikte van je frame is????
OK, OK, dat is duidelijk!! bedankt voor de tips!!
een geblutst frame hoort 9 van de 10 keer in de prullenbak, zeker als het de bovenbuis betreft.Ik zou een dremel gebruiken, ben je in 10 minuten klaar! Ik zei toch dat het nobel handwerk was. waaron dan vragen naar de bekende weg (enig idee hoe dik de buisdikte van je frame is????
OK, OK, dat is duidelijk!! bedankt voor de tips!!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Quoten: Origineel geplaatst door maurice op 22 Februari 2007
Het gaat om een carbon frame! Daar straal je zo door heen.
Het gaat om een carbon frame! Daar straal je zo door heen.
Bijdehandje
Bij een carbonframe geldt behalve het stralen hetzelfde als bij een alu of stalenframe. Wanneer je niet de juiste gereedschappen en middelen hebt: afblijven!
Maar het is wel leuk om te doen.
Bij een carbonframe geldt behalve het stralen hetzelfde als bij een alu of stalenframe. Wanneer je niet de juiste gereedschappen en middelen hebt: afblijven!
Maar het is wel leuk om te doen.
Niets is wat het lijkt..