Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting loopt van tandwiel af

mardijk
Forum-lid

mardijk 19 feb 2007 23:28

Goedendag,
Mijn racefiets heeft een vreemde eigenschap: het versnellingsapparaat doet het goed, tijdens het rijden schakelt hij goed en loopt de ketting mooi over de tandwielen totdat...ik de ketting achteruit over de tandwielen laat lopen (tijdens schoonmaken, bij stilstand e.d.)..dan wil de ketting binnen een halve omwenteling al van het tandwiel af naar het naastkleinere tandwiel. Dus vooruit loopt de ketting goed, achteruit wil hij van hetzelfde tandwiel af...
Ik weet het niet meer! wie weet de oorzaak en de oplossing?

Dank voor elke hulp!

mario
mariostorckrijder

ricc
Forum-lid

ricc 20 feb 2007 09:02

Gewoon niet meer achteruit rijden! ...Grapje..
Staat de fiets wel recht bij het achteruitdraaien? Tijdens terugdraaien staat er ook geen kracht op de ketting, waardoor hij niet op de tandwielen "getrokken" wordt. Misschien zit er een braampje aan de andere kant van een tandje.
I only use my brain to keep my ears apart

tyrw
Forum-lid

tyrw 20 feb 2007 11:24

Derailleren doet een ketting nooit vanzelf.
Kijk eens goed in het verlengde van de fiets of de ketting mooi 'spoort' en of bijvoorbeeld de derailleur wel recht staat.
Loopt de ketting er bij alle tandjes af?
Vooruit of achteruit zou niet uit mogen maken, want de spanning op het onderste stuk van de ketting is altijd nul (anders kun je ook niet schakelen).
Loopt je freewheel nog goed?

woutre
Forum-lid

woutre 20 feb 2007 16:31

Ik heb hier ook last van, alleen bij mij gebeurt het als ik gewoon vooruit trap. Het gebeurt als ik tegelijkertijd voor van buiten naar binnen ga en achter van binnen naar buiten. Het afstellen is bij mij nog nooit goed geweest. Heb zelf heel wat uurtjes erin zitten en drie verschillende LBS hebben het nog niet voor elkaar gekregen. Als ik namelijk op de 52-23 en de 52-21 (setup= 52-39, 26,23,21,19,18,17,16,13) loopt de ketting of langs de binnenkant van mijn voorderailleur-kooi of langs de buitenkant. Ik heb Campagnolo Veloce 8-speed, maar merkwaardig genoeg een Shimano-HG ketting (kwam ik een paar maanden na de aankoop achter).
Greetz

t.trapper
Forum-lid

t.trapper 21 feb 2007 00:28

Dit kan nogal wat verschillende oorzaken hebben en om goed te controleren heeft een FM de juiste tools nodig. Heel wat FM's hebben die overigens NIET.
Van makkelijk naar moeilijk: ik zou eerst nazien of de derailleurs precies goed afgeregeld zijn, dan of ketting en tandwielen niet versleten zijn, daarna of er speling zit op de derailleurwieltjes, dan de derailleur zelf. Staat de derailleurpat nog precies recht, is het achterwiel mooi gecentreerd, is de achtervork nog precies recht ?
Good luck !

Plaats reactie