Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen versnellingen

mistery
Forum-lid

mistery 19 feb 2007 15:11

Hey allemaal,
even een vraagje: ik heb een probleempje met mijn racefiets. Als ik de ketting voor op het grootste blad heb staan, dan komt de ketting tegen (ja hoe heet dat? ) onderdeel van de versnellingen aan. Nu heb ik het al proberen te verstellen, maar het wil nog niet echt lukken. Alleen als ik hem achter op het kleinste blad heb, komt die er tegen aan. Heeft iemand een idee hoe ik dat 'onderdeel' van de versnellingen meer naar buiten kan krijgen, is dit af te stellen? Zie ook de plaatjes; het onderdeel komt dus aan de kant van waar de foto genomen is tegen de ketting en moet dus verder naar buiten, zijn daar wellicht schroefjes voor die gesteld kunnen worden?

Alvast bedankt!!

poets
Forum-lid

Gebruikersavatar poets 19 feb 2007 15:40

als jij je mail adres in je profiel had staan , had ik je een pdf bestand kunnen sturen.
En die schroefjes dienen inderdaad voor het afstellen van de v.derailleur

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 feb 2007 18:06

vijzen aan schroefje, en mocht het nog niet duidelijk zijn: schakelen naar het buitenblad helpt ook...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fender67
Forum-lid

fender67 24 feb 2007 23:31

Ik denk dat de schroefjes niet voldoen.
Kan het zijn dat je eerst de spanning van de kabel moet bijspannen?

zeemeeuw
Forum-lid

zeemeeuw 25 feb 2007 11:23

dat ding heet voorderailleur, zou gewoon dat ijzeren kabeltje wat aanspannen(eerst zorgen dat het kabeltje ontspannen is, anders lukt het niet echt goed), aan die vijsjes zou ik niet komen want dat is veel moeilijker weer goed te krijgen voor iemand die niet zo veel van fietsonderdelen weet.
grzt
p.s. veel succes
2 de jr junior

bolleboris
Forum-lid

bolleboris 25 feb 2007 23:24

ik had gisteren hetzelfde probleem, en ik moest vandaag koersen in dudzele dus ik heb een ander kabeltje laten steken bij de fietsmaker, want met een versleten kabeltje is nutteloos om het af te stellen

ps : zeemeeuw wie ben jij, ik ben ook van de zeemeeuw

morel
Forum-lid

morel 25 feb 2007 23:42

Hoi,
Kijk even op onderstaande link voor de beste afstelling van jouw Sora derailleur, Succes !
Ciao.

http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 538671.pdf

tyrw
Forum-lid

tyrw 27 feb 2007 12:43

Deze site is ook goed (veel foto's en plaatjes)
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=75
Kortweg: De derailleur kan een bepaalde afstand verschuiven. Met de kabelspanning kun je instellen dat die afstand precies boven je tandwielen is. De schroefjes zijn bedoeld om te voorkomen dat de derailleur te ver schuift.
Montage "from scratch, dus met losse kabel"
Checklist vooraf- loopt de derailleurkooi evenwijdig aan de ketting?- is de hoogte goed? (zie www.parktool.com)- staat je linker shifter op het standje binnenblad?- geen speling in bracket, kettingwielen of cranks?
Stap 1: Draai aan het schroefje "l" totdat de derailleur boven het binnenblad staat.
Stap 2: Voer de kabel door, trek goed strak en draai vast.
Stap 3: draai nu het schroefje 'l' iets losser. De kabel komt goed op spanning. Als het goed is loopt de ketting niet aan. Zo wel, dan het schroefje nog wat losser doen. Als de ketting eraf loopt, dan het schroefje iets aandaaien. Als het schroefje losgedraaid is en de ketting loopt nog steeds aan, dan terug naar stap 1 en het schroefje iets losser afstellen.
Stap 4: schakel naar het grote blad. Draai schroefje "r" zo, dat hij net tegen de derailleur komt.
Stap 5: controleer het schakelen en fiets een rondje.
Oefening baart kunst! En het is erg belangrijk om dit te kunnen, want halverwege je zondagmiddagtochtje is er geen fietsenmaker in de buurt als de boel ineens aanloopt!
Succes

zeemeeuw
Forum-lid

zeemeeuw 28 feb 2007 14:15

Quoten: Origineel geplaatst door bolleboris op 25 Februari 2007

ik had gisteren hetzelfde probleem, en ik moest vandaag koersen in dudzele dus ik heb een ander kabeltje laten steken bij de fietsmaker, want met een versleten kabeltje is nutteloos om het af te stellen

ps : zeemeeuw wie ben jij, ik ben ook van de zeemeeuw

jony martein 
grtz
2 de jr junior

Plaats reactie